På ett sätt går dom väl lite hand i hand. Jag behöver inte ha en jättenoggrann kalkyl till banken utan snarare ett "mellan tummen och pekfinger-pris". Många saker är ganska lätta att räkna på, ex golv, tak, takstolar och kök. Men just virke och isolering är svårare.

Därför tänkte jag slå två flugor i en smäll, ta in offert från en bra leverantör och både få ett okej pris och en okej kalkyl.

Jag ska inte bygga ett slott, utan ett 1-plans trähus i vinkel. Plattan är på 142 kvm, 20 cm isolering och golvvärme. i väggarna ligger 170+45 cm isolering mellan vertikal 45x170 och horisontell 45x45 regel. Fasaden består av 170 mm underbrädor och 60 mm lock. Till offerten tillkommer sedan plast, asfa, spikregel, OSB+gips (till yttervägg och innerväggar), råspont, läkt, papp, plast och glespanel (till tak). Jag har lejt bort bottenplattan och två snickare reser stommen och gör det tätt.

Att mängda hur mycket det blir är inte lätt, men om jag fick en prisbild av leverantören skull det ju vara en helt annan sak. Detta är en första offert och jag har varit tydlig med att det kommer mer sedan, såsom yttertak, fönster och dörrar. Detta är ju ett par 100 000 till, men det verkar inte spela ngn roll...

imported_Byggaren: Självklart menar jag inte COOP eller Bauhaus utan det du menar med trävaruhandlare. Fast idag säljer dom ju inte bara trävaror... För att hänga med i konkurrensen verkar de flesta "brädgårdar" mer eller mindre gått över till att bli diversehandlare med allt från virke till kök och badrum. Inte sant?

Har du tänkt så långt är det inte så mycket jobb kvar för att få ungefärliga mängder. Tänk 1 meter yttervägg, vad består den av?
(Jag gissar nu att väggen är 2,5m hög.)
5,8 x 2,5 m lockläkt
5,8 x 2,5 m panelbrädor
6 x 1 m spikregel
2,5 m² asfaboard
2,5 m² isolering 170
1+1 meter 170-regel (hammarband+syll)
1,67 x 2,5 m 170-regel
2,5 m² plast
6 m 45-regel
2,5 m² isolering 45
2,5 m² OSB
2,5 m² gips
Man kan räkna spik och skruv också om man orkar, men det är knappt lönt.
Så är det bara att multiplicera med längden på ytterväggarna.
Gör likadant med taket. Lägg på 25% för extra och spill.

För att få priserna kan du gå in på Byggmax hemsida. Lägg på 10-20% på deras priser för att komma upp till vad "vanliga" bygghandeln tar.
Lägg på en klumpsumma - 50000 kanske - för spik, beslag, verktyg etc.
Nu är du inte så väldigt lång från sanningen. Det räcker i alla fall för att visa banken att du jobbar seriöst.

I
Mattias_K skrev:
----
imported_Byggaren: Självklart menar jag inte COOP eller Bauhaus utan det du menar med trävaruhandlare. Fast idag säljer dom ju inte bara trävaror... För att hänga med i konkurrensen verkar de flesta "brädgårdar" mer eller mindre gått över till att bli diversehandlare med allt från virke till kök och badrum. Inte sant?

Det är nog det som är felet. Den jag anlitar är en trävaruhandlare som har förstått att hålla sig till det som rör bygget, men inte VVS och mycket lite El. Ej heller vitvaror. I övrigt så finns allt som behövs för att bygga ett komplett hus från grund till tak inkl. fönster, dörrar, beslag och verktyg. I gengäld går jag vägg i vägg för att köpa VVS och El kan jag få från flera olika håll. Men... eftersom båda de senare områdena kräver särskild fackman för att göra det korrekt (inte minst ur försäkringsbolagens sida) föredrar jag att handla upp en hel entreprenad inkl. material på dessa områden. Samma gäller plåt, glas, golvbeläggning och målning/tapetsering. Det är ingen förtjänst att stå och slita med det själv även om jag kan och har gjort det (då ska det vara något litet jobb åt oss själva om det inte ska vara lönt att lägga ut det). Den tiden kan jag ägna åt att tjäna pengar på annat sätt istället. Det kan även amatörer. Jobba extra i ordinarie arbete på övertid ex.vis.

I
Ett litet P.S till Mattias_K och andra, i behov av priser för kalkyl att visa upp för banken och ha som budget för egen del.

Det finns ett kalkylverk som heter Sektionsfakta. Kan man bara mäta längd x bredd på ritningen över grunden och meter yttervägg runtom, går det snabbt att få fram vad huset kommer att kosta (inkl. arbetskostnad). Det går oxå att slå isär enheterna och särskilja materialkostnad från arbetskostnad för dem som ska göra jobbet själv. En sådan kalkyl blir bättre än en mellan 'tummen och pekfingret' även om den tillhör samma kategori.

Det finns oxå ett kalkylverk som kallades Byggmästarens kalkylator med samma funktion.

Båda kan köpas via Svensk Byggtjänst som även har en nätbokhandel:

Svensk Byggtjänst

Eller prova att försöka låna dem från en teknisk högskolas bibliotek över ert vanliga bibliotek.

• Gilla
raspen86
  • Laddar…
Ni är grymma! Tack så mycket!

Idag var jag hos en riktigt bra firma. På många sätt påminde den om en gammaldags brädgård med ett litet kontor. Inga flashiga köksutställningar och enhetlig klädsel.

Men framför allt - ett jättetrevligt bemötande. De tog min ritning och mina specifikationer och skulle räkna på kostnaden. Jag får en specificerad offert inom 1-2 veckor. Det kallar jag service! Förmodligen väljer jag dom just tack vare det.

Det kallar jag en riktig trävaruhandlare!

/Mattias

Idag fick jag offerten!

Allt är nedspecat i minsta detalj - varubeteckning - mängd - a-pris och summa. Riktigt snyggt och jag tror att det är ett ganska bra pris - en del 15 % billigare än Byggmax och den större delen 10-15 % dyrare.

Reglar fick jag t ex till samma pris som på Byggmax.

Det känns helt okej faktiskt (även om man blir lite skraj för att få en offert på 300 000 :-D Vad har jag gett mej in på?). Nu skulle jag kunna ta pappren och gå till fler företag men tack vare deras positiva bemötande så vet jag faktiskt inte om jag gör det... Visst kan jag spara 10 000, eller kanske mer, men nu har jag en bra kontakt med ett företag som verkar seriöst. Det är faktiskt värt en del, inte sant?

Det är värt en del. Dessutom kanske har är mer benägen att ordna fram tex femtiåtta meter splintfas åt dig en fredag femifyra...icon_wink.gif

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.