B
Hej!
Jag står inför att fixa till min gräsmatta på ca 200 kvm. Tanken är att skrapa bort gammal grässvål, lägga ny matjord och så gräsfrön.

Nu funderar jag på om det är värt att göra det själv med t.ex. jordfräs, eller om man ska ta in någon med maskin som gör jobbet ordentligt. Jag har lite grundläggande vana vid maskiner men inget proffs direkt.

Ni som gjort detta – vad tycker ni?

• Är det värt att hyra jordfräs och köra själv?
  • Hur tungt jobb är det i praktiken?
  • Vad kostade det för er som tog in hjälp med allt (borttagning, jord och sådd)?
  • Något särskilt man ska tänka på?

Vad är anledningen till att ta bort det gamla?

B
P Prodigys skrev:
Vad är anledningen till att ta bort det gamla?
Jag har dränerat huset och under arbetet låg det stora mängder fyllnadsmassor på tomten. Dessa är nu borttagna, men det ligger fortfarande kvar byggmaterial i marken – småstenar och annat bös. Jag har även ett odlingsland som jag vill fylla upp och sedan lägga gräs på. Mycket av det material som skrapas av från tomten kan användas till att fylla upp odlingslandet. Gräsmattan är idag väldigt ojämn eftersom tunga massor har legat där i ungefär ett års tid.

Har du nån bättre idé kom gärna med tips!

• Ojämn gräsmatta med nakna jordfläckar och skuggor från träd, samt bakgrund med staket och bilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
B Bannerb skrev:
Jag har dränerat huset och under arbetet låg det stora mängder fyllnadsmassor på tomten. Dessa är nu borttagna, men det ligger fortfarande kvar byggmaterial i marken – småstenar och annat bös. Jag har även ett odlingsland som jag vill fylla upp och sedan lägga gräs på. Mycket av det material som skrapas av från tomten kan användas till att fylla upp odlingslandet. Gräsmattan är idag väldigt ojämn eftersom tunga massor har legat där i ungefär ett års tid.

Har du nån bättre idé kom gärna med tips!
Torvskärare heter la en sån maskin som skrapar av grässvålen. Finns att hyra på Renta

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.