Äger två hus (1989) som sitter ihop med en tvättstuga på betongplatta. Båda husen har krypgrund med krossad sten, en täckt med plast en utan. Inget organiskt material och de flesta berömmer underlaget.
Lilla huset: ca 110kvm grund
Stora huset: ca 130kvm grund
Nu till frågan. Har haft 4 företag ute och mätt och tittat på grunden. De mäter mellan 14-19% fuktkvot i träet och det är viss påväxt på blindbotten. Samtliga rekommenderar att plasta in grunden och 3 av 4 rekommenderar att sätta in avfuktare.
Vad tror ni, behövs det verkligen en avfuktare? Tänker lägga in plast i lilla huset oavsett. Men en avfuktare känns overkill, trots de höga RF% under sommaren?
Har mätt båda grunderna och de ligger båda över 85% luftfuktighet (maj - september), se grafer.
Notera att beteendet mellan husen är rätt lika, trots att ena är inplastad. Den inplastade grunden är kanske något "trögare" gällande utomhus-skiftningar.
Nu till frågan. Har haft 4 företag ute och mätt och tittat på grunden. De mäter mellan 14-19% fuktkvot i träet och det är viss påväxt på blindbotten. Samtliga rekommenderar att plasta in grunden och 3 av 4 rekommenderar att sätta in avfuktare.
Vad tror ni, behövs det verkligen en avfuktare? Tänker lägga in plast i lilla huset oavsett. Men en avfuktare känns overkill, trots de höga RF% under sommaren?
Har mätt båda grunderna och de ligger båda över 85% luftfuktighet (maj - september), se grafer.
Notera att beteendet mellan husen är rätt lika, trots att ena är inplastad. Den inplastade grunden är kanske något "trögare" gällande utomhus-skiftningar.
Hej,H Halagel skrev:Äger två hus (1989) som sitter ihop med en tvättstuga på betongplatta. Båda husen har krypgrund med krossad sten, en täckt med plast en utan. Inget organiskt material och de flesta berömmer underlaget.
Jag har gjort resan med ett hus med krypgrund. Att plasta in kräver att man tätar noga, tänk specialtejp och fogskum. Då får man en miljö man lätt kan kontrollera. En liten enkel avfuktare juli-nov räcker om plastskiktet håller tätt.
Googla på ”fukt mögel kurva” så ser du hur länge trämaterial står sig mot de olika fuktnivåerna du redan mätt upp.
Tänk på att lägga till ordentlig marginal - de enkla hygrometrarna vi konsumenter köper kan vara ganska missvisande. Jag körde medelvärde av tre stycken för att komma runt det med rimlig tillförlitlighet.
Hej
Hur ser krypgrunderna ut, är det ett enda stort utrymme eller flera mindre med väggar?
Är det en enda stort så är en enkel kondensavfuktare för cirka 5500 kr en billig försäkring för att slippa större problem framöver.
Det jag minns från en tabell är att dina värden är inom det område som mögel trivs som bäst i. Och då du redan har påväxt så kommer det bara bli mer för varje sommarperiod.
Hur ser krypgrunderna ut, är det ett enda stort utrymme eller flera mindre med väggar?
Är det en enda stort så är en enkel kondensavfuktare för cirka 5500 kr en billig försäkring för att slippa större problem framöver.
Det jag minns från en tabell är att dina värden är inom det område som mögel trivs som bäst i. Och då du redan har påväxt så kommer det bara bli mer för varje sommarperiod.
Tusen tack!!W WestPete skrev:Hej,
Jag har gjort resan med ett hus med krypgrund. Att plasta in kräver att man tätar noga, tänk specialtejp och fogskum. Då får man en miljö man lätt kan kontrollera. En liten enkel avfuktare juli-nov räcker om plastskiktet håller tätt.
Googla på ”fukt mögel kurva” så ser du hur länge trämaterial står sig mot de olika fuktnivåerna du redan mätt upp.
Tänk på att lägga till ordentlig marginal - de enkla hygrometrarna vi konsumenter köper kan vara ganska missvisande. Jag körde medelvärde av tre stycken för att komma runt det med rimlig tillförlitlighet.
Jag valde govee-sensorer med +-3% i avvikelse enligt spec. Menar du att de kan ligga bra mycket sämre? Har 2st i varje grund och de visar rätt likt... Högt över 75% hehe.
Lutar åt att jag kanske gör detta själv nu när jag tagit in offerter som ligger en bra bit över 100k ROT inkluderat (inklusive avfuktare) + att jag inte har rätt till ROT då jag inte bor där ännu.
De är lite laburinter I den större. Den lilla har två identiska sektioner. Misstänker att det behövs en luftfuktare i varje sektion, om man inte går på en corravent med långa slangar som når överallt?Pjosk75 skrev:
Hej
Ja, jag har insett att mina grunder ligger i perfekt-mögel-zon. Därav stressen. Dock insåg jag precis att jag inte har rätt till ROT då jag inte bor där. Så blir än dyrare om jag ska ta in hjälp. Men kanske ska göra en enkel insplastning och sätta in sånna små i varje sektion som ett första steg innan en mer proffsig lösning sätts på plats.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 962 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 962 inlägg
Om de skulle varit så perfekt för mögel, då skulle det varit kraftig mögeltillväxt där.H Halagel skrev:De är lite laburinter I den större. Den lilla har två identiska sektioner. Misstänker att det behövs en luftfuktare i varje sektion, om man inte går på en corravent med långa slangar som når överallt?
Ja, jag har insett att mina grunder ligger i perfekt-mögel-zon. Därav stressen. Dock insåg jag precis att jag inte har rätt till ROT då jag inte bor där. Så blir än dyrare om jag ska ta in hjälp. Men kanske ska göra en enkel insplastning och sätta in sånna små i varje sektion som ett första steg innan en mer proffsig lösning sätts på plats.
Med tanke på att det inte är det, så ja, då kan det ju faktiskt vara så att det inte är så och att krypgrunden mår rätt bra ändå.
Mjo du har nog rätt. Men när jag menar perfekt så menar jag enligt den teoretiska kurvan perfekta förhållanden. Men har nästintill obefintligt med organiskt material samt, vad jag tror, tryckimpregnerat trä i blindbotten, så har nog bra med motstånd mot mögel ändå(?).Ossian K Olsson skrev:
Men enligt de 4 företag jag tagit in så är det nu med de mildra vintrarna som det kan gå rätt fort gällande tillväxten. Även om jag ligger med viss vit påväxt på vissa ställen samt höga %RF så sa det att det inte var panik men att det absolut kommer bli problem för eller senare. Med de nu mildra vintrarna snarare förr än senare.
Men du tycker jag ska vänta lite och se hur den beter sig innan jag fixar? Svårt att svara på kanske...
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 962 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 962 inlägg
Jag hade Anticimex på besiktningen när vi köpte huset och enligt han så skulle jag behöva avfuktare med en gång! Pang bom 50 tkr fastpris skrivpåhär.H Halagel skrev:Mjo du har nog rätt. Men när jag menar perfekt så menar jag enligt den teoretiska kurvan perfekta förhållanden. Men har nästintill obefintligt med organiskt material samt, vad jag tror, tryckimpregnerat trä i blindbotten, så har nog bra med motstånd mot mögel ändå(?).
Men enligt de 4 företag jag tagit in så är det nu med de mildra vintrarna som det kan gå rätt fort gällande tillväxten. Även om jag ligger med viss vit påväxt på vissa ställen samt höga %RF så sa det att det inte var panik men att det absolut kommer bli problem för eller senare. Med de nu mildra vintrarna snarare förr än senare.
Men du tycker jag ska vänta lite och se hur den beter sig innan jag fixar? Svårt att svara på kanske...
Installerade ingen avfuktare och 3,5 år senare fortfarande ingen påväxt.
Jag skulle säga att du ser och känner om något är fel där nere. Någon som tiänar pengar på att göra det kommer alltid säga att det behövs.
En eller två sensorer kan visa ganska rätt av slumpen, tre eller fler så har du sannolikheten på din sida. Detta gäller alla sensorer, men just hygrometrar är särskilt känsliga för stora temperaturvariationer och åldring, mätvärdet kan börja driva. Dyrare sensorer är generellt bättre än billiga, men trots det behöver de kalibreras för att vara tillförlitliga, därför kör jag med flera billiga.H Halagel skrev:Tusen tack!!
Jag valde govee-sensorer med +-3% i avvikelse enligt spec. Menar du att de kan ligga bra mycket sämre? Har 2st i varje grund och de visar rätt likt... Högt över 75% hehe.
Lutar åt att jag kanske gör detta själv nu när jag tagit in offerter som ligger en bra bit över 100k ROT inkluderat (inklusive avfuktare) + att jag inte har rätt till ROT då jag inte bor där ännu.
Efter att ha mätt ett par veckor så hittar vilka hörn av din krypgrund som är fuktigast - där vill du montera sensorerna och mäta över tid.
Lycka till!
Helt klart så. Man får sätta in någon form av ventil eller lucka för att kunna öppna och stänga, men jag tror att man gör bättre i att stänga till 100%, skapa en kontrollerad fuktzon som regleras med en enkel (billig) avfuktare. Är det hermetiskt tätt så tillkommer inte mycket fukt den behöver transportera bort.Matti_75 skrev: