414 läst ·
7 svar
414 läst
7 svar
Skorsten genom yttervägg = netto värmeförlust? (med exempelbilder)
Hej forumet!
Hjälp mig att förstå detta.
Ponera att man installerar en vedspis eller gjutjärnskamin och skorstenen leds genom en yttervägg. Bifogar en exempelbild. I praktiken har man skapat ett stort hål med en metallrör genom hålet. Borde det inte resultera i massiv vörmeförlust när det inte eldas?
Hjälp mig att förstå detta.
Ponera att man installerar en vedspis eller gjutjärnskamin och skorstenen leds genom en yttervägg. Bifogar en exempelbild. I praktiken har man skapat ett stort hål med en metallrör genom hålet. Borde det inte resultera i massiv vörmeförlust när det inte eldas?
Redigerat:
Jo, en viss förlust kommer du få, precis som med en skorsten genom taket. Förlusten blir betydligt mindre om du stänger ett spjäll på kamin eller skorsten så att luften står still när kaminen inte används.
Tack @Gabbe1!G Gabbe1 skrev:
Går att att kvantifiera den värmeförlusten på något sätt? Eller jämföra med något?
Intuitivt känns det som att värmeförlusten borde vara massiv.
Och att värmeförlusten är mycket mindre om kaminen leds inomhus och går ut genom taket.
Allt går såklart att räkna på om man har all data. Jag har dock inte kunskapen som krävs.
Jag delar inte din intuition att förlusten skulle bli mycket större genom en vägg jämfört med ett tak. Min magkänsla är att det är ganska lika.
Jag delar inte din intuition att förlusten skulle bli mycket större genom en vägg jämfört med ett tak. Min magkänsla är att det är ganska lika.
Hur menar du ? Jag förstår inte skillnaderna riktigt och på vilket sätt får du ""massiva värmeförlust" när det det inte eldas " ?
Om ditt hus är din kontrollvolym så spelar det ingen roll om Skorstenen går genom vägg eller Tak. Hålet i kontrollvolymen är detsamma.
Om du tänker att kall luft utifrån sugs in via skorstenen och kyler ner inneklimatat. Så hade jag inte varit orolig. I de flesta (moderna) hus så byts luften ut ofta, ungefär vartannan timme via ventilation.
Om du tänker att varm luft innifrån skulle sugas ut via skurstenen så är den marginell när du inte eldar. Men det är också en förutsättning (frånluft) för att du ska ha ventilation om du inte har mekanisk ventilation. Har du mekanisk ventilation så har du inte frånluft i skorstenen p.g.a. undertryck. Så det är ett ickeproblem också.
Om ditt hus är din kontrollvolym så spelar det ingen roll om Skorstenen går genom vägg eller Tak. Hålet i kontrollvolymen är detsamma.
Om du tänker att kall luft utifrån sugs in via skorstenen och kyler ner inneklimatat. Så hade jag inte varit orolig. I de flesta (moderna) hus så byts luften ut ofta, ungefär vartannan timme via ventilation.
Om du tänker att varm luft innifrån skulle sugas ut via skurstenen så är den marginell när du inte eldar. Men det är också en förutsättning (frånluft) för att du ska ha ventilation om du inte har mekanisk ventilation. Har du mekanisk ventilation så har du inte frånluft i skorstenen p.g.a. undertryck. Så det är ett ickeproblem också.
Hej Lucas C!
En varm murstock av tegel centralt i bostaden är förståss bättre, en tung värmelagrande eldstad som hålls varm hela vinterhalvåret är givetvis mer ekonomiskt än en kamin med en plåt skorsten som kallnar så fort elden brunnit ut
Om eldstaden och skorstenen inte används dagligen spelar det nog inte så stor roll om rökgaserna leds ut genom vägg eller tak, hålet för skorstenen är nog ungefär lika stort.
En varm murstock av tegel centralt i bostaden är förståss bättre, en tung värmelagrande eldstad som hålls varm hela vinterhalvåret är givetvis mer ekonomiskt än en kamin med en plåt skorsten som kallnar så fort elden brunnit ut
Om eldstaden och skorstenen inte används dagligen spelar det nog inte så stor roll om rökgaserna leds ut genom vägg eller tak, hålet för skorstenen är nog ungefär lika stort.
Har man den sortens installation med plåtdel på utsidan. Så ska det vara en naket plåtrör på insidan från kamin/spis i alla lägen. Ävensom med anslutning till en riktig skorsten. Detta för att ta tillvara värme, många kW som kan fås den vägen, då röret antar en hög temp. Bara se till att regelverket följs med dom avstånd som ska vara från brändbart materiel.
Tänker att det är en generell regel, att så mycket som möjligt av den omvandlade värmeenergin stannar innanför isoleringen när man eldar. I den aspekten finns det självklart bättre/sämre lösningar.J jonaserik skrev:Har man den sortens installation med plåtdel på utsidan. Så ska det vara en naket plåtrör på insidan från kamin/spis i alla lägen. Ävensom med anslutning till en riktig skorsten. Detta för att ta tillvara värme, många kW som kan fås den vägen, då röret antar en hög temp. Bara se till att regelverket följs med dom avstånd som ska vara från brändbart materiel.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tilluft braskamin. Underifrån eller genom skorsten?
Värme allmänt -
Behövs genomföring yttervägg radonsug kondensisoleras?
Ventilation -
Takgenomföring för skorsten?
Tak & Vind -
Dra vattenrör genom yttervägg
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Självdrag med "skorsten" genom yttervägg och upp?
Ventilation