6 563 läst ·
37 svar
7k läst
37 svar
Skogsmyror vid nybygge
Jag letar efter stacken fortfarande dessvärre. Men det klarnar kanske var de bor framöver. Nu går de ner i maken på en yta som är 6x4 meter ungefär och de är på berget som ligger i anslutning. Så jag blir inte riktigt klar över var de håller till.Maskintok skrev:Ta och gräv lite i stacken till vintern.. Så att tjälen verkligen går ner och ser till att de fryser ihjäl..
Eller så bankar man ner ett järnrör och tjälen löser resten...
röd skogsmyra, stackmyra.. samma as..
Jag använder spolarvätska eller ovanstående sätt....
Även diesel med en tändsticka löser det för stunden..![]()
Men kanske en god idé att gräva runt på ytan till vintern och testa med järnrören. Kommer nog testa allt ...
Hur funkar det med spolarvätska i marken?
som med etanol..E Anbv skrev:Jag letar efter stacken fortfarande dessvärre. Men det klarnar kanske var de bor framöver. Nu går de ner i maken på en yta som är 6x4 meter ungefär och de är på berget som ligger i anslutning. Så jag blir inte riktigt klar över var de håller till.
Men kanske en god idé att gräva runt på ytan till vintern och testa med järnrören. Kommer nog testa allt ....
Hur funkar det med spolarvätska i marken?
tas upp av naturen men de flesta insekter dör... kan ta bild på ett tyskt medel som. jag använder... jättegiftigt.. Men verksamt
Vi har byggt hus, flyttade in i november.
Vi har en stor myrstack i närheten.
Min inställning från början var att "myrorna var här först, dom får bo kvar".
Nu är jag inte lika positiv.
Vi har i och för sig inte anlagt gräsmatta ännu, jag tror dom trivs bättre i den sand/morän som är framme nu. Lite irriterande när man står och målar och har myror skorna full. Dom bits men det är ju inget farligt, men lite känns det.
Betydligt bättre än en massa myggor i varje fall.
Har inte fattat något slutgiltigt ännu kring deras öde. Om du verkligen vill döda dom så fungerar järnspett dåligt. Bättre då att gräva upp stacken på hösten när dom lagt sig för att sova, lägga över en lastpall och annat så att inte snön täcker över. Därefter fryser dom ihjäl.
Lite synd dock att beröva dom livet. Jag hoppas vi kan hitta en fredlig lösning på våran tomt.
Myrorna kommer inte in i huset, dom trivs bäst ute.
Spindlar däremot, tror jag hittar minst 3 st i veckan i huset
Vi har i och för sig inte anlagt gräsmatta ännu, jag tror dom trivs bättre i den sand/morän som är framme nu. Lite irriterande när man står och målar och har myror skorna full. Dom bits men det är ju inget farligt, men lite känns det.
Har inte fattat något slutgiltigt ännu kring deras öde. Om du verkligen vill döda dom så fungerar järnspett dåligt. Bättre då att gräva upp stacken på hösten när dom lagt sig för att sova, lägga över en lastpall och annat så att inte snön täcker över. Därefter fryser dom ihjäl.
Lite synd dock att beröva dom livet. Jag hoppas vi kan hitta en fredlig lösning på våran tomt.
Spindlar däremot, tror jag hittar minst 3 st i veckan i huset
Skogsmyror är bättre att ha än hästmyror, de kommer inte att knapra på ditt hus. Visst kan du använda gift, det har jag gjort när det kommit in myror i huset. Att lägga det ute bara för att, nja.
Läste nyligen i insektsgrupp att där det är gott om myror finns det färre fästingar. Myror är absolut att föredra!
Läste nyligen i insektsgrupp att där det är gott om myror finns det färre fästingar. Myror är absolut att föredra!
Ja jag förstår tanken, har haft liknande inställning tills jag såg mängderna och hur lättretade och aktiva de ärL Låset skrev:Vi har byggt hus, flyttade in i november.
Spindlar däremot, tror jag hittar minst 3 st i veckan i huset![]()
Hoppas det klarnar snart var boet är för i så fall låter det som en bra idé att gräva upp det till hösten. Kommer testa oavsett om jag hittar det tydligt eller ej, tror jag.
Det är ju som sagt att föredra att de får leva för de gör nytta (också ) men då hade jag klart föredragit om de var en bra bit in i skogen .
Spindlarna låter ju inte heller kul. Men antar att det känns bättre när de kommer en och en. Planerar på att sätta upp nätdörrar till altan och i fönster. Men oklart om det hjälper fullt ut. Gillar väl naturen i lagom doser.
Hade helst haft inga myror, varken häst eller skogsvariant. De är ju så storaKarlia skrev:
Skogsmyror är bättre att ha än hästmyror, de kommer inte att knapra på ditt hus. Visst kan du använda gift, det har jag gjort när det kommit in myror i huset. Att lägga det ute bara för att, nja.
Någon mindre myrsort hade varit mer okej.
Fästingar är obehagliga men känns som ett mindre problem ...
Även kallad stackmyra, aggressiva jäklar och tåliga. Här hjälper inga husmorstips i längden ,varken kanel eller kaffesump o dylikt då inte ens myrr kan ta kål på dessa i längden. Visst ett antal dör när du strör /sprejar myrr men efter några dagar springer de glatt vidare över medlet. Har haft två kolonier inne /på huset . Ett i pannrummet som nu jag fick bort. Hittade boet i en gammal ventil. Nu har jag bara ett kvar i en vägg.... ta bort om möjligt ,om de är så nära . Brydde mig inte om när de hade ett bo 10 meter ifrån huset, en dag hade de tydligen blivit för många och flyttat in i pannrummet.
Jobbigt att få in dem i huset.V Vdklyven skrev:Även kallad stackmyra, aggressiva jäklar och tåliga. Här hjälper inga husmorstips i längden ,varken kanel eller kaffesump o dylikt då inte ens myrr kan ta kål på dessa i längden. Visst ett antal dör när du strör /sprejar myrr men efter några dagar springer de glatt vidare över medlet. Har haft två kolonier inne /på huset . Ett i pannrummet som nu jag fick bort. Hittade boet i en gammal ventil. Nu har jag bara ett kvar i en vägg.... ta bort om möjligt ,om de är så nära . Brydde mig inte om när de hade ett bo 10 meter ifrån huset, en dag hade de tydligen blivit för många och flyttat in i pannrummet.
Skönt att du hittade det och fick bort deras bon. Det låter samtidigt inte alls bra att vi har dem alldeles runt huset i så fall. Och att myrr inte funkar