7 854 läst ·
31 svar
8k läst
31 svar
Skogsmark, tomtgräns, häckar och allemansrätt.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Jag hade precis samma tanke.K kioskdavid skrev:
Sätt upp ett stängsel med två trådar, och häng upp några skyltar på övertråden:
Så har vi det på våra 1,5 hektar, och ingen vågar sig in, utom de närmaste grannarna, som vi har djurhållning tillsammans med
Folk är livrädda för de där 5000 Volt stötarna, som verkligen är otrevliga.
Och ett elstängselaggregat kostar inte så mycket, och drar försumbart med ström.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Misstänker att elstängsel med varningsskyltar inte ryms inom vad TS tycker är estetiskt tilltalande. Jag har å andra sidan svårt att se att en häck gränsande till skog skulle bli bra.
Jag skulle istället föreslå lite punktinsatser som visar att det är privat område. En blomsterbänk här, en sittgrupp där. Och framfartsvägen kan du som sagt skylta upp att obehörig fordonstrafik är förbjuden.
Jag skulle istället föreslå lite punktinsatser som visar att det är privat område. En blomsterbänk här, en sittgrupp där. Och framfartsvägen kan du som sagt skylta upp att obehörig fordonstrafik är förbjuden.
Tjena!
Tråkig situation, jag förstår ditt behov av ensamhet!
Gärdesgård eller liknande staket är troligen rätt "orginal" på en sådan gammal fastighet och börjar du sätta upp det längs sidan mot vägen så fångar du nog upp de flesta. Då kan du bygga staketet i omgångar så blir kostnaden inte så smärtsam.
Du kan också sätta en grind vid infarten från stora vägen, så markerar du privat väg utan att sätta en bom.
Vi är lata av naturen och din trädgård är nog enklaste vägen till skogen. Gå upp en stig genom skogen från parkeringen så får du en "naturlig" väg som folk kommer välja istället för din trädgård.
Kombinera staket och stig så får du nog vara ensam. Lycka till!
Tråkig situation, jag förstår ditt behov av ensamhet!
Gärdesgård eller liknande staket är troligen rätt "orginal" på en sådan gammal fastighet och börjar du sätta upp det längs sidan mot vägen så fångar du nog upp de flesta. Då kan du bygga staketet i omgångar så blir kostnaden inte så smärtsam.
Du kan också sätta en grind vid infarten från stora vägen, så markerar du privat väg utan att sätta en bom.
Vi är lata av naturen och din trädgård är nog enklaste vägen till skogen. Gå upp en stig genom skogen från parkeringen så får du en "naturlig" väg som folk kommer välja istället för din trädgård.
Kombinera staket och stig så får du nog vara ensam. Lycka till!
Redigerat:
Stadsbor med intresse för att gå i skogen är nog bland dom värsta som finns. Dom verkar utgå ifrån att allt på landsbygden omfattas av allemansrätten. Så mitt råd är sätt upp skyltar med utdrag från allemansrätten om hemfridszon. Dom flesta vet inte något om allemansrätten. Markera så tydligt du kan var din tomt är. Du kan tex sätta upp käppar eller stolpar medans du odlar häck. Sätta upp skyltar om att det finns hund som springer lös på gården kan kanske få någon att koppla sin hund iaf.
Men enligt mina erfarenheter så bryr sig folk inte om skyltar och tror att allt på landsbygden är tillgängligt för allmänheten
Men enligt mina erfarenheter så bryr sig folk inte om skyltar och tror att allt på landsbygden är tillgängligt för allmänheten
Den yta som TS vill ha privat är för stor för att klassas som hemfridszon. Jag har ett liknade läge, jag kan inte hävda hemfridszon på hela min tomt.
Det beror lite på storleken också, det är inte skötseln som är avgörande.
Jag håller med om att man inte får hävda hur stor tomt som helst som hemfridszon. Det skulle inte hålla i rätten. Å andra sidan är det (tror jag) inte TS syfte att anmäla folk höger och vänster och hamna i massor med rättsliga konflikt.
TS behöver tips som gör att folk väljer annan väg än precis över TS gräsmatta. Att göra en stig eller enkel väg genom skogen längs hans gräsmatta känns som ett bra sätt. Gärna med skylt till badplats eller vad resmålet kan vara.
Att sätta ett staket/häck längs framsidan av tomten är ett annat bra sätt. Stora blomkrukor och en skylt med namn på gården, kan vara bra.
Även förbudsskylt för motorfordon och lite mer sånt borde hjälpa.
Sedan kan man faktiskt prata med folk och förklara att det är din gräsmatta och hänvisa dom till stigen längre bort.
Han får kanske inte bort alla besökare, men problemet borde minska ordentligt
TS behöver tips som gör att folk väljer annan väg än precis över TS gräsmatta. Att göra en stig eller enkel väg genom skogen längs hans gräsmatta känns som ett bra sätt. Gärna med skylt till badplats eller vad resmålet kan vara.
Att sätta ett staket/häck längs framsidan av tomten är ett annat bra sätt. Stora blomkrukor och en skylt med namn på gården, kan vara bra.
Även förbudsskylt för motorfordon och lite mer sånt borde hjälpa.
Sedan kan man faktiskt prata med folk och förklara att det är din gräsmatta och hänvisa dom till stigen längre bort.
Han får kanske inte bort alla besökare, men problemet borde minska ordentligt
Är det verkligen så? Vi bor i skogen och använder ca 4.000 kvm som tomt. Större delen är en uppodlad trädgård, övrigt är gräsmattor med lite trädplanteringar.D Daniel 109 skrev:
Menar du att vem som helst kan traska in i vår trädgård och hävda allemansrätten?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Så här skriver Villaägarna i alla fall:A Abies koreana skrev:
http://www.villaagarna.se/Tips-artiklar/Hus-hem/Tilltrade-tillatet/Markägaren får inte heller hävda en större hemfridszon än vad som kan anses rimligt och får inte köra bort folk som håller tillräckligt avstånd från zonen.
Det finns inga exakta regler för hur nära man får gå. Det beror mycket på hur terrängen och växtligheten ser ut. I vissa fall kan man passera nära huset, men inte närmare än cirka 15 meter, såvida man inte går på en väg eller stig som används av allmänheten. I andra fall kan det ses som ett intrång om man passerar inom 60–70 meter från huset. Det beror helt på hur tomten ser ut och hur insynsskyddat det är.
Som fingervisning säger man att hemfridszonen sträcker sig max 50m från huset. Det kan bli mindre oftast inte mer. Men även där finns undantag och då får man tänka på stora parkliknande trädgårdar. Då kan det bli kanske upp till 100m?
Så normalt får man räkna max 100x100m = 1 hektar som hemfridszon. I TS fall ligger huset på ena sidan rätt så nära tomtgränsen, så då blir det kanske 6000 - 7000 kvm. Men om trädgården är så utformad att det även 70m bort från huset känns väldigt privat, då kan även det räknas som hemfridszon.
I ditt fall @Abies koreana är det nog ingen risk att din trädgård inte ligger i din hemfridszon
Så normalt får man räkna max 100x100m = 1 hektar som hemfridszon. I TS fall ligger huset på ena sidan rätt så nära tomtgränsen, så då blir det kanske 6000 - 7000 kvm. Men om trädgården är så utformad att det även 70m bort från huset känns väldigt privat, då kan även det räknas som hemfridszon.
I ditt fall @Abies koreana är det nog ingen risk att din trädgård inte ligger i din hemfridszon
Odlingar ska man ju inte knata runt i oavsett om det är hemfridszon. Men 4000kvadrat går nog in i "några tusen kvadrat" som jag nämnde tidigare. Men mycket mer än så är svårt att motivera.