galento
Ja här i Värmland är det lika torrt och gräsklipparna har stått still i veckor.
Får se om denna kornell busken klarar sej.
Torkad kornellbuske i solsken med risiga blad och torr mark i bakgrunden som visar torkans effekter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enl P4 Kalmar idag 23 juli.

Fr o m klockan 12 idag råder TOTALT eldningsförbud och det inkluderar även ALLA former av grillar - kol- som gasgillar - privatpersoner som restauranger. Undantag är restauranger som har gasgrillar inomhus.
 
elektronikfreak elektronikfreak skrev:
Enl P4 Kalmar idag 23 juli.

Fr o m klockan 12 idag råder TOTALT eldningsförbud och det inkluderar även ALLA former av grillar - kol- som gasgillar - privatpersoner som restauranger. Undantag är restauranger som har gasgrillar inomhus.
Men att knalla rund och slänga cigarettfimpar är fortfarande OK alltså?
Eller är det någon här som har hört talas om att någon har bötfällts för "nedskräpning"/allmänfarlig vårdslöshet pga slängda, glödande fimpar?
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Nej, det är inte okej. Även om ingen staffas för det. Men ett titalt rökförbud är väl lika motiverat kan man tycka. Tur att man inte planerat att kampa. Kallskuret kan bli lite enformigt.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Tänk även på att djuren har det problematiskt med att hitta vatten. Jag ställer ut vatten till fåglarna och på natten är det andra som är där och dricker. Vattenbristen gör att djuren söker vatten där det inte är så lämpligt, dottern hittade en ekorre drunknad i badkaret för hästvatten. Nu är badkaret försett med en räddningsramp, tyvärr lite försent för den kurren:(
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men att knalla rund och slänga cigarettfimpar är fortfarande OK alltså?
Eller är det någon här som har hört talas om att någon har bötfällts för "nedskräpning"/allmänfarlig vårdslöshet pga slängda, glödande fimpar?
Nu röker inte jag så jag kanske är partisk, men... att slänga cigarettfimpar är än så länge lagligt.

MEN - skulle den glödande cigaretten orsak en eldsvåda så klassas det som allmänfarlig ödeläggelse enl brottsbalken 13 kapitel, 3 §. Straffet för allmänfarlig ödeläggelse är fängelse i lägst ett år och högst arton år eller livstid. Är brottet lindrigt är straffet fängelse i ett till tre år. Om det bedöms som grovt är straffet fängelse i sex till arton år eller på livstid.
 
ceson ceson skrev:
Tänk även på att djuren har det problematiskt med att hitta vatten. Jag ställer ut vatten till fåglarna och på natten är det andra som är där och dricker. Vattenbristen gör att djuren söker vatten där det inte är så lämpligt, dottern hittade en ekorre drunknad i badkaret för hästvatten. Nu är badkaret försett med en räddningsramp, tyvärr lite försent för den kurren:(
Jag har själv stora problem med rådjur. Allt, eller snarare nästan allt jag planterar äter de upp. Och det de inte äter upp dör p gr av att de går och gnider sina horn mot stammarna. Väldigt trist.

Men å andra sidan gör ju rådjuren naturen levande. Så jag ställer faktiskt ett antal större 40 liters hinkar som de kan gå och dricka ur och som jag fyller på dagligen. Även fåglarna sitter på kanten och dricker då även de är törstiga.

Några ekorrar har jag inte sett på många år. Däremot är jag lite rädd för att mina katter ska gå och ramla i. Men de borde rimligen kunna klara sig då hinkarna inte är så djupa utan ganska breda.,
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
hsd
Häng otvättad ull runt om tomten så håller de sig borta
 
elektronikfreak elektronikfreak skrev:
Nu röker inte jag så jag kanske är partisk, men... att slänga cigarettfimpar är än så länge lagligt.

MEN - skulle den glödande cigaretten orsak en eldsvåda så klassas det som allmänfarlig ödeläggelse enl brottsbalken 13 kapitel, 3 §. Straffet för allmänfarlig ödeläggelse är fängelse i lägst ett år och högst arton år eller livstid. Är brottet lindrigt är straffet fängelse i ett till tre år. Om det bedöms som grovt är straffet fängelse i sex till arton år eller på livstid.
Nej, det är inte lagligt att kasta fimpar.
 
Dom flesta bränder i skog och mark orsakas av katalysatorer på bilar !!

Typfallet är att någon är ute ock kör på en mindre skogsväg och möter en annan bil.

Båda saktar in kör åt sidan kanske stannar, nu smeker det torra gräset i vägkanten den 500-600˚C varma katalysatorn, och gräset fattar eld med en nästan osynlig låga!

Det skrämmande är att bilarna är kanske ut och letar efter skogsbrand! :thinking:
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Har du belägg för det påståendet?
 
Enligt MSB är oaktsam eldning den vanligaste orsaken. Iallafall på Gotland, men det är säkert signifikant för hela landet.

"Av cirka 320 bränder 2006-2015 som krävde en släckningsinsats av räddningstjänsten har man konstaterat att oaktsam eldning varit orsaken i ungefär en tredjedel av fallen.
...
Bara vid tre fall är rökning den fastställda brandorsaken."

http://mobil.helagotland.se/samhalle/sa-startade-de-gotlandska-markbranderna-12660161.aspx
 
Undrar hur mycket järnvägen sätter fjutt på?
 
Gotland är inte särskilt representativt. Tidsperioden är inte heller särskilt lik det som råder nu. Jag känner bara till den förmodare orsaken till en brand under sommaren. Där trodde man på åska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.