Hej alla duktiga!
Hade en tråd med vedlider tidigare:
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/88071-vedlider.html
Vedlidret är (nästan) klart nu
, men nu skulle jag vilja ha lite tips och länkar till tillverkare av beslag för skjutportar till den ena porten. Gjorde "riktiga" portar till det ena hålet, som faktiskt blev konverterat från Vedlider del 1 till Grållegarage
, pga att svärfar inhandlade en åt sin sonson.
Hursomhelst så är öppningen på ca. 2m och det skulle vara optimalt med en skjutport för denna, även om det faktiskt inte har kommit in mycket snö i vinter, då det faktiskt har varit en del snö. Men det kanske var för att det var relativt fullt med ved?
Iaf så skulle jag vilja veta vilka tillverkare som ni kan rekommendera för detta? Finns det sedan något att tänka på angående själva porten?
Se slutresultatet på vedlidret i bifogad bilder.
Hade en tråd med vedlider tidigare:
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/88071-vedlider.html
Vedlidret är (nästan) klart nu
Hursomhelst så är öppningen på ca. 2m och det skulle vara optimalt med en skjutport för denna, även om det faktiskt inte har kommit in mycket snö i vinter, då det faktiskt har varit en del snö. Men det kanske var för att det var relativt fullt med ved?
Iaf så skulle jag vilja veta vilka tillverkare som ni kan rekommendera för detta? Finns det sedan något att tänka på angående själva porten?
Se slutresultatet på vedlidret i bifogad bilder.
har gjort 3 skjutportar av olika dimensioner. Alla har dock varit större än den du planerar. Jag har köpt skenor mm från Nordpost. Inte så billigt men dom har haft 20% rabatt i aug-sept varje år så då kan man tjäna en slant.
Tror inte att materialet till den lilla port du skall bygga blir så dyr
Tror inte att materialet till den lilla port du skall bygga blir så dyr
Jag skulle gärna ta lite tips på hur stommen byggs. Jag ska bygga stora skjutportar, ca 4 meter höga och 2 meter breda, och klä dem med träpanel, men jag är lite osäker på hur stommen ska konstrueras och vilken tjocklek på reglar som krävs. Har du tips?S sudden skrev:
Medlem
· västra götaland
· 3 inlägg
Rycker lite i en gammal tråd å rådfrågar precis samma sak.ElleH skrev:
Medlem
· västra götaland
· 3 inlägg
Jo, jag ska såklart bjuda på en bild. Tänkte att jag skulle ta en färsk, men det blir ju aldrig av, så du får leva med en som jag hittade i telefonen där jag också är med. Den färdiga porten ser du upphängd i bakgrunden.C carpe_nemo skrev:
Jag byggde en rektangulär ram, ihopskruvad med hålplattor (typ 10x25 cm) och ankarskruv. Som du ser på bilden satte jag en regel i mitten också och sedan en diagonal i rutan under. Skälet för det var att jag inte hittade något annat tips, utan byggde som de var gjorda tidigare, dvs. jag vet inte om det behövs. Reglarna är rätt kraftiga, kanske 50 mm tjocka och 125 mm breda, men det var mest resultatet av att kunna återanvända äldre delar som var tjocklek 50 mm. De diagonaler som du ser upptill i hörnen är BARA för att Henderson-beslagen behövde något att fästas i, dvs. deras hål var nedanför den övre regeln. Ramen klädde jag sedan med panel som jag målade med linoljefärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara