Julas skjutdörrsbeslag inköpt (funkar jättebra, då jag använt dem förut).

Fråga: jag vet hur det ska sitta i skenan upptill, men vad och hur ska det sitta nertill i skenan? Får inte till det...

Nån som vet?

• Duschdörrsrullar och tillbehör inklusive skruvar, plasthållare och gummidelar för montering av duschskjutdörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takmonterad skena i aluminium med rullmekanism och monteringsfästen, används för skjutdörrar eller gardiner.
    Skapa konto
Vad menar du med nedtill?
Längst ner på skjutdörrsluckan?
Där ska du ha en slits i luckan som den lilla plastbiten löper i.
Från manualen:
Ritning av skjutdörrslucka med spår och plastbit längst ned enligt manual.
Skapa konto

• Gilla
Burthen
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad menar du med nedtill?
Längst ner på skjutdörrsluckan?
Där ska du ha en slits i luckan som den lilla plastbiten löper i.
Från manualen:
[bild]
Aha, och det finns det inte i dörren eftersom det är en garderobsdörr.

B Burthen skrev:
Aha, och det finns det inte i dörren eftersom det är en garderobsdörr.
Jag har gjort nått liknande, men då satte jag en vanlig L-profil aluminum längst ner, och sedan något som hakade i den istället.

Diagram av en konstruktion med L-profil i aluminium längst ner och en mekanism som hakar i profilen, relaterat till byggprojekt.

• Gilla
Posselosse och 1 till
  • Laddar…
Jag har gjort nått liknande, men då satte jag en vanlig L-profil aluminum längst ner, och sedan något som hakade i den istället.

[bild]
Ok men tack! Bra tips!

[bild]
Kom på, att om de sitter med hjul som går i skenan upptill, blir det inte "skevt" då med hela dörren? Behöver den inte stöd nertill också?

(Berätta gärna då jag är helt novis☹️)

Farstatjej90
Den behöver stöd eftersom den hänger i hjulen. Det är därför du har en skena eller något som styr den och gör att den inte kan svänga fram och tillbaka i fel riktning..
Du måste ha något i golvet antingen som 13 säger eller som manualen säger. Den kommer inte vara användbar om den bara hänger i taket.

• Gilla
Burthen
  • Laddar…
B Burthen skrev:
Kom på, att om de sitter med hjul som går i skenan upptill, blir det inte "skevt" då med hela dörren? Behöver den inte stöd nertill också?

(Berätta gärna då jag är helt novis☹️)
Du skriver i trådstarten att du använt beslagen innan, hur gjorde du då? 🤔

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Du skriver i trådstarten att du använt beslagen innan, hur gjorde du då? 🤔
Vi satte inte fast nertill då, det är 10 år sedan och sitter kvar än. Men det var en helt annan variant, så det går inte att jämföra, tyvärr.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Den behöver stöd eftersom den hänger i hjulen. Det är därför du har en skena eller något som styr den och gör att den inte kan svänga fram och tillbaka i fel riktning..
Du måste ha något i golvet antingen som 13 säger eller som manualen säger. Den kommer inte vara användbar om den bara hänger i taket.
Jag förstår fortfarande inte hur det ska funka utifrån manualen, hur man ska göra med de jag ringat in?
(Fattar det med plastbiten 😊)

• Inringade byggdetaljer; två svarta gummidelar, två metallskruvar och fästen. Bakgrund med hjul och skruvtillbehör.
    Skapa konto
RoTe
B Burthen skrev:
Jag förstår fortfarande inte hur det ska funka utifrån manualen, hur man ska göra med de jag ringat in?
(Fattar det med plastbiten 😊)
Gör som du gjorde förra gången med ändstoppen?

• Gilla
Burthen
  • Laddar…
Ändstopp:
Illustration av en justerbar skruvmekanism inuti en metallprofil, sedd från sidan. Profilen har en fyrkantig form med en synlig gängad skruv.
Skapa konto

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Gör som du gjorde förra gången med ändstoppen?
Hade inte den konstruktionen då.

Satte samma hjul nertill på garderobsdörrarna och delade på skenan, så det blev 1 m skena både uppe och nere. Dörrarna är 50 bred.

Så till slut blev det riktigt bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.