Jo, jag läste också det. Men jag har en liten känsla av att Trimble inte är helt opartiska i frågan. Frågan är ju om och i så fall hur det kommer att förändras för användarna.

Det är sant. Men om de har upp mot 30 milj användare så är frågan om man vill att det skall bli sämre? Nu är säkert en stor del gratis användare som bara gör små saker en ggr kanske. Men säg att det är 10% som har betalt för programmet så är det väldigt många som blir irriterade. Och jag antar att Trimble fick betala för sig.

Man får väl se vad nästa stora uppdatering bär med sig, annars är ju dagens version mycket bra och räcker för det jag gör i alla fall..

Jag skulle inte bli förvånad om de så småningom kommer att vilja ta betalt även för gratisversionen. Något som jag sett med andra gratisprogram som tagits över av någon annan är att under loppet av några år så:

- Först lovar de att det kommer att fortsätta vara kostnadsfritt.
- Sedan kommer det ett utgångsdatum på programmet som tvingar dig att uppdatera om du vill kunna fortsätta köra, fortfarande utan kostnad.
- Slutligen kommer till sist en obligatorisk uppdatering som kostar pengar
- Där tar det stopp om du inte betalar.

Alternativet är väl att det plötsligt börjar dyka upp reklam i programmet.

Nåja, att folk vill ha betalt för sitt arbete är väl inget konstigt. För egen del så hoppas jag att gratisversionen genererar tillräckligt många nya kunder till Pro versionen så att företaget tycker det är värt pengarna att fortsätta med gratisversionen även på sikt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.