1 720 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Skippat montera väv/Microlite...fick olika resultat?
Har renoverat två bostäder och skippat montera väv/microlit då det är ett kostsamt steg.
Byggmax tar exempelvis 124kr/m^2 för att montera väv/microlit före rot.
I en bostad hoppade jag detta steg och 8 månader senare syns inga sprickor till. Men i en annan bostad var det spricker överallt redan efter 2 veckor:x. I det sistnämnda exemplet var det vissa synliga sprickor innan vi satte igång dock.
Min fråga. Vad är det egentligen man ska ta reda på om fastigheten för att avgöra om man kan skippa väv/microlit? Ex. om det inte finns några synliga sprickor under tapeten, kan man ta det som grönt ljus att skippa detta kostsamma steg?
I en bostad hoppade jag detta steg och 8 månader senare syns inga sprickor till. Men i en annan bostad var det spricker överallt redan efter 2 veckor:x. I det sistnämnda exemplet var det vissa synliga sprickor innan vi satte igång dock.
Min fråga. Vad är det egentligen man ska ta reda på om fastigheten för att avgöra om man kan skippa väv/microlit? Ex. om det inte finns några synliga sprickor under tapeten, kan man ta det som grönt ljus att skippa detta kostsamma steg?
Om inte tidigare tapet som suttit några år spruckit så bör det gå bra att skippa.Mikael_Swe skrev:Har renoverat två bostäder och skippat montera väv/microlit då det är ett kostsamt steg.
Två viktiga faktorer för om sprickor kommer uppstå är underlag och variation i luftfuktighet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Montera handdusch till tvättblandare - problem med gängor och passform
Vatten & Avlopp -
Eftermontera kondensväv
Tak & Vind -
Montera en sneideder fyrvägsuttag påligande i stellet for en. Tvåveguttag
El -
Var/hur montera brandlarm med vävspänt tak?
Teknik -
Hantverkare menar på att jag måste jag montera väv/microlite?
Färg, Måla & Tapetsera