10 559 läst ·
39 svar
11k läst
39 svar
Skippa Telia-ledning, men vill ha bra internet! /IP-telefoni?
Varken 3 eller Telenor har någon övre gräns för hur mycket man får ladda ner via turbo 3G, däremot tror jag att Tele2 har infört en gräns och Telia har jag ingen koll på. All mobiloperatörer har en skrivning i kontrakten som talar om fair usage dvs de förbehåller sig rätten att dra ner bittakten eller att tom stoppa ett abonemang om man överskrider vad som anses vara normalt, alla fastnäts ADSL operatörer har liknanade villkor så där finns ingen skillnad.
Medel volymen av nerladdad data volym i Sverige ligger i dag på 1.7Gbyte per månad i fastnäten men variationerna är förstås mycket stora, ca 5% av alla användare står för 90% av hela volymen. Det som är intressant är att medelvolymen i turbo 3G näten redan i dag är betydligt större än i fastnäten, det kanske beror på att åldersfördelningen är så olik dvs det är betydligt fler unga abonnenter i mobilnäten än i fastnäten, apropå detta med generationsfråga, det verkar som det är mer unga framåt människor som använder mobilnäten än fastnäten så vill man hänga med så....
Medel volymen av nerladdad data volym i Sverige ligger i dag på 1.7Gbyte per månad i fastnäten men variationerna är förstås mycket stora, ca 5% av alla användare står för 90% av hela volymen. Det som är intressant är att medelvolymen i turbo 3G näten redan i dag är betydligt större än i fastnäten, det kanske beror på att åldersfördelningen är så olik dvs det är betydligt fler unga abonnenter i mobilnäten än i fastnäten, apropå detta med generationsfråga, det verkar som det är mer unga framåt människor som använder mobilnäten än fastnäten så vill man hänga med så....
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
ja, tillhör man de 90% så duger ju nästan vad som helst... jag skulle tro jag ligger på ca 5gig om dagen, så jag tillhör nog de 10% Det lilla bolag jag hade där max var 10gig i månaden, gnällde oerhört över hur dyrt det var att köpa in den lilla kapaciteten, har man telia tex som jag har idag, så är det väl ganska stor chans att det är en annan telia användare man är uppkopplad till, och då kostar det ju inte telia någonting extra, så länge kapaciteten räcker till.
Så är man normalanvändare så kan man ju ta trådlöst, men är man inte det, så kommer det nog inte att bli någon så värst långvarig lösning.
Så är man normalanvändare så kan man ju ta trådlöst, men är man inte det, så kommer det nog inte att bli någon så värst långvarig lösning.
Har du källa på det där?emihbr skrev:Medel volymen av nerladdad data volym i Sverige ligger i dag på 1.7Gbyte per månad i fastnäten men variationerna är förstås mycket stora, ca 5% av alla användare står för 90% av hela volymen. Det som är intressant är att medelvolymen i turbo 3G näten redan i dag är betydligt större än i fastnäten....
Telia har visst en gräns på 200M per dag. Sedan förbehåller de sig rätten att dra ned farten. Jag har dock aldrig råkat ut för det vad jag vet och 200M brukar jag enkelt kunna bränna av när jag är på 'resande fot'.emihbr skrev:Varken 3 eller Telenor har någon övre gräns för hur mycket man får ladda ner via turbo 3G, däremot tror jag att Tele2 har infört en gräns och Telia har jag ingen koll på. All mobiloperatörer har en skrivning i kontrakten som talar om fair usage dvs de förbehåller sig rätten att dra ner bittakten eller att tom stoppa ett abonemang om man överskrider vad som anses vara normalt, alla fastnäts ADSL operatörer har liknanade villkor så där finns ingen skillnad.
Telia har en gräns på 200M per dag om du befinner i Norge, Finland eller Danmark och använder Telias nät. Det är en maxtaxa då på 99kr.pefo skrev:
I Sverige är det 5gb per månad, men som tidigare nämnt, någon måste gå in manuellt och ändra så det sker ingen överslagning per automatik.
Jisses gosse ... sa du så bara för att provocera eller? Kan lova dig att jag gjort av med mer bandbredd än hela -30 befolkningen i byn sammanlagt under den senaste 25-årsperioden. Pinsamt oinsatt .. du vet väl att dagens +30 växt upp med datorer i hemmet?ollebanan skrev:
28k8 var ju förresten lyxigt .. jämför gärna med mitt första splitspeed modem 1200/75 baud .. sedan ett snabbt 2400 baud innan 16k8DS HST modemet från USRobotics. SEN kom 28k8.
Det är väl typiskt "ungdomarna". Tror att dom är först med allt och att vi andra lever kvar i stenåldern. Faktum är att de har oss att tacka för att dom har råd att skaffa alla sina prylar. Om inte vi "gamlingar" också var teknikgalningar och pryltokiga och såg till att volymen på deras prylar blev tillräckligt stor så skulle det kosta för dom... 
Klicka här för att svara