Hur mycke sämre är ljus insläppet i pvc fönster mot träfönster? Isolerförmågan är ingen skillnad ha jag läst. Men vad mer finns det för skillnader mer än utseende och pris?

D09
Underhållet är mindre på pvc

Monteringen kan skilja sig dvs karmskruv vs bleck som man skruvar fast.

Pvc är min uppfattning billigare.

Men hur menar du att ljusinsläppet skiljer sig mellan trä och pvc ? :)

Det är ju inte bågen som släpper igenom ljus. PVC-fönster har ofta en grövre båge än träfönster vilket ger en mindre glasyta. Därmed mindre ljusinsläpp. Men det är inte säkert att alla PVC-fönster har grövre båge än alla träfönster. Det är bara att mäta hur mycket glas det är i fönstret. Min personliga uppfattning är att PVC-fönster brukar vara ganska fula.

Det har med modellen att göra. Kronfönsters Aura ska vara konstruerade för att ha tunnare bågar. Kanske det kan vara något?

Ja de kan nog stämma de säger om tjockare bågar.

Sen är det skillnad på vad du har för fönster nu också. Jämför jag mina PVC med fönstren som har suttit där (från 1946) är det ingen skillnad på ljusinsläppet.

Men du ha inte haft några problem med dina pvc fönster dof. Tror att det inte är så dumt med pvc och plasterna är ju rätt bra i dagrns läge. Många säger tvärt nej till pvc för utseendet skull.

Har bara haft dom ett år än, men är än så länge hur nöjd som helst. Ja just diskussioner om PVC fönster verkar alltid handla om utseendet, nästan aldrig om något annat.

Jag kan tycka att PVC-fönster ofta känns lite rangliga. En del PVC-fönster som jag har stött på har dessutom blivit något skeva så när man ska stänga så vill inte kolven på ena sidan riktigt åka in.

Men det finns ju olika kvalitet. Ta och känn på fönstret innan du bestämmer dig!

Apropå ljusgenomsläpp så blev vi mycket förvånade över hur mycket det gjorde att byta från bruna till vita fönster...
Släpper ju inte in mer ljus MEN det känns betydligt ljusare.

D09
Roev08 skrev:
Jag kan tycka att PVC-fönster ofta känns lite rangliga. En del PVC-fönster som jag har stött på har dessutom blivit något skeva så när man ska stänga så vill inte kolven på ena sidan riktigt åka in.

Men det finns ju olika kvalitet. Ta och känn på fönstret innan du bestämmer dig!
He he vi tappade ett av snedfönstrena när vi hissade upp det till loftet och jag blev mäkta förvånad när det höll.

Mina pvc tycker jag håller en bra kvalite

Den enda jag saknade var spår för fönsterbläcket

Det finns många olika storlekar av karma/bågar när det kommer till PVC; jag jobbar med aluplastprofiler och då har vi en som bygger totalt 85mm med karm + båge. det finns så enormt mycket olika profiler så det behöver inte alltid vara mindre ljusinsläpp. samt att värden i PVC fönster är oftast bättre än träfönster, PVC fönstrena jag jobbar med kan ha u-värde 0,69 på hela konstruktionen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.