S
Tekniker Tekniker skrev:
Borde vara spånskiva som spånskiva. Har du byggt själv? Antar att man får köra med silikon på alla blottade ytor. Oavsett tillverkare.
nej!!
Absolut ingen silikon!
Försegla noga med tex 2-komponentlack. Det drar in på djupet och binder ihop spånet. Jag har bänkskivor som stått sig i 30 år runt diskbänken.
Mvh

• Gilla
MaxÅ och 1 till
  • Laddar…
T tomas123 skrev:
Ta Ikea och lägg pengarna på annat istället tycker jag.

Jag har precis byggt tillsammans med otroligt erfaren köksbyggare ett kök innehållande mest under och överskåp från Ikea. Några stommar med speciella mått fick han bygga men annars är allt från Ikea.
Han sa att Ikea helt klart är Ok och särskilt när man kollar på prisskillnaden.
Det vi satsade pengar på var riktiga luckor samt allt som har med inredning att göra, Tycker det är där man får mest kvalitet. Är otroligt nöjda med det.
Vad menar du med riktiga luckor? Var köpte ni dem?

S
Tekniker Tekniker skrev:
Snyggt, ska ha det i åtanke. Är det deras nyaste modell med låg sockel?

Nackdelen är att man blottar lite ytor, men går att silikona såklart.
Nej!
Aldrig silikon! Försegla alla kapade ytor med en tålig lack som binder trä.
Mvh

• Gilla
Tekniker
  • Laddar…
Jag skulle aldrig gå i närheten av Ballingslöv efter att ha satat en smärre förmögenhet på att sätta in ett helt Ballingslöv kök. Efter 8 år är ser det förj.... ut. Usel kvalitet och usel (obefintlig service). Det är verkligen spånskivor som svält i luckorna och skrapats av efter tiden.

B Bolian skrev:
Har Ikeas badrumsskåp med bänkskiva för fristående handfat. Det började svälla i framkant efter några månader. Blir det sista hos Ikea jag köper till ändamål där vatten kan vara inblandat.
Jag har å andra sidan en Godmorgon kommod med ett Odensvik handfat från Ikea. Kommoden uppvisar ett år efter installation inga vattenskador.

Badrummet i sig är ca 25 år gammalt och ska renoveras om ett par år. Om kommoden då fortfarande är fräsch kommer jag antagligen att återanvända den.

B Bolian skrev:
Har Ikeas badrumsskåp med bänkskiva för fristående handfat. Det började svälla i framkant efter några månader. Blir det sista hos Ikea jag köper till ändamål där vatten kan vara inblandat.
Kan säga att Marbodal har tyvärr lika dålig kvalité som IKEA på badrumsskåp. Har hand om en nybyggd brf och efter 1 år så har flera av komoderna i lägenheterna börjat svälla i kanterna. Och Marbodal tar inte detta på garanti då dom hävdar handhavande fel.

• Gilla
Hjogvik
  • Laddar…
Vad ska man ha som är bra då (kök)? IKEA köper jag inte oavsett, men det måste ju finnas andra bra märken?

H
Stefan N Stefan N skrev:
Vad ska man ha som är bra då (kök)? IKEA köper jag inte oavsett, men det måste ju finnas andra bra märken?
Det skulle jag också vilja veta! Vilket köksleverantör har bäst kvalitet och service? Ska man lägga till, just nu?

Har inte någon jätte erfarenhet av kök men skulle säga att Kvik, HTH, Marbodal, IKEA, epoq har ganska likvärdig kvalité lite olika konstruktion bara. Men Ikea är nog svåra att slå med deras service och tillgänglighet på produkterna. Ikea har ju i stort sätt alltid allting hemma. Kontra någon av dom andra som har 8 veckors leveranstid på en vanlig standard lucka.

• Gilla
MariaT75
  • Laddar…
Har hört gott om Puusteli men inga egna erfarenheter.
Om pengar inte är några problem så finns ju Pogenpohl...
Men om dom är bättre vet jag inte men dom kan ju iaf det där med att ta betalt.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Jag har precis byggt nytt hus och tittade länge på olika kök.
Det som jag till slut fastnade för var Kvik med deras xxl stommar.
Lite högre och lite djupare med plats för mycket, särskilt då jag valt bort överskåp för ett luftigare kök.
Blev riktigt bra och inte mycket dyrare än Ikea men betydligt billigare än alla dom stora drakarna trots bygg rabatt på vissa..

S
K kayan skrev:
Kan säga att Marbodal har tyvärr lika dålig kvalité som IKEA på badrumsskåp. Har hand om en nybyggd brf och efter 1 år så har flera av komoderna i lägenheterna börjat svälla i kanterna. Och Marbodal tar inte detta på garanti då dom hävdar handhavande fel.
Alltså, oavsett fabrikat så är det självklart att det sväller i kanterna när man monterar ett skåp där skarvar inte förseglas. Fabriksmålat material med råa sågade kanter hopskruvade utan lim och ordentligt ytbehandlade skarvar kommer att svälla av vattensöl, ånga, hög luftfuktighet etc. Det förvånar mig mycket mer att många inte inser detta direkt då det är så uppenbart.

Måla åtminstone skåpbottnar ordentligt på platsen. Likaså socklar efter tillpassning och före slutmonteringen. Välj helst massivträ eller vattenfast plywoodskiva i stället för spånskiva till socklar och skåpbottnar. Låt er inte luras av att nåt ser fint ut direkt efter montering, men är en olämplig installation.
- finns det båtar byggda i spånskiva?

mvh

S
S SNf skrev:
Alltså, oavsett fabrikat så är det självklart att det sväller i kanterna när man monterar ett skåp där skarvar inte förseglas. Fabriksmålat material med råa sågade kanter hopskruvade utan lim och ordentligt ytbehandlade skarvar kommer att svälla av vattensöl, ånga, hög luftfuktighet etc. Det förvånar mig mycket mer att många inte inser detta direkt då det är så uppenbart.

Måla åtminstone skåpbottnar ordentligt på platsen. Likaså socklar efter tillpassning och före slutmonteringen. Välj helst massivträ eller vattenfast plywoodskiva i stället för spånskiva till socklar och skåpbottnar. Låt er inte luras av att nåt ser fint ut direkt efter montering, men är en olämplig installation.

mvh
Utan ordentligt ytbehandlade....
Skall det naturligtvis vara,
Mvh

Tomture61 Tomture61 skrev:
[länk]

Har detta i mitt hus , är det som IKEA kvalitet eller ?
-----------------------------------------

Epoq från Elgiganten, skulle jag säga, ligger någonstans mittemellan IKEA och Ballingslöv/Marbodal. Jag har erfarenhet av att både montera och använda kök från alla dessa och den här tråden handlar mest om stommarna, och då skiljer det inte jättemycket, och de syns ju inte så mycket heller. IKEAS stommar är tjockare men mer porösa, men det har ju varierat över åren, liksom deras mått. Ska man bara köpa stommar så är IKEAS stommar helt ok, eller bra, för priset, om man kan hitta mått som passar.

MEN, den stora skillnaden mellan köksfabrikaten är INTE stommarna, det är:

1. Variationer på mått och storlekar på både stommar och luckor. IKEA har ju ett VÄLDIGT begränsat sortiment, jämfört med alla andra. Det gör det svårt när utymmena inte håller deras standardmått, eller om man är ute efter snygga speciallösningar. Det kostar att hålla ett så stort sortiment som tex Ballingslöv, den kostnaden slipper IKEA, som satsar på volym istället.

2. Kvalitet på lacken på luckorna. IKEA, och Epoq, har jämförelsevis mycket tunnare och billigare lack på luckorna. Har själv märkt efter att ha kompletterat ett Marbodalkök med nästan identiska luckor från Epoq att Epoqs luckor efter 5 år ser ut som Marbodals efter 15 år. Och vissa IKEA-luckor kan ha en slags plastfilm istället för sju lager kvalitetslack. Det blir stor skillnad i längden. Men det finns ju olika kvalitetsnivåer från en och samma leverantör och då kan man jämföra vad man betalar för.

• Gilla
Bumlersson och 1 till
  • Laddar…
H
S SNf skrev:

mvh
Det är något som vi konsumenter ska kräva, de svensktillverkade kökstillverkarna antar jag blir lättare att kräva detta ifrån. Påtalar vi problemet och låter bli att köpa kök som inte är förseglad mot fukt alt. I ett material som klarar fukt så ändrar sig hela beachen blixtsnabbt. Där har vi som konsumenter makten att förändra till det bättre!
Det är något vi ska kräva när vi köper vårt nästa nya kök.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.