34 058 läst ·
23 svar
34k läst
23 svar
Skillnad på rör?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag udrar vad skillnaden på rödaavlopps rör och dom gråa. Kan man använda dom röda när man lägger nytt avlopp i källaren? Eller är det onädigt stort med 110rör för dom gråa finns väl i lite mindre dimensioner?
Jag udrar vad skillnaden på rödaavlopps rör och dom gråa. Kan man använda dom röda när man lägger nytt avlopp i källaren? Eller är det onädigt stort med 110rör för dom gråa finns väl i lite mindre dimensioner?
Det finns en del skrivet om detta på forumet. Åsikterna år ibland isär men det beror på att (har jag bestämt mig för) man pratar om olika sorters plast. Avlopps rör förekommer både i PVC och PP plast (rätta mig om jag har fel här) och dessa har lite olika egenskaper. Hos vissa tillverkare är det bara färgen som skiljer rören åt, i andra fall har dom lite olika egenskaper.
Jag har själv lagt röda rör i källaren, helt enkelt för att det var billigt på byggmax.
Lägg 110 i stammen och till toaletterna, lägg 75 till dusch, badkar och kök och handfaten kan klara sig med 50 om det kniper. Tänk på att vissa gråa rör inte får gjutas in. Dom som får gjutas in har antingen en snöflinga på sig eller så är dom märkta BD (istället för bara B). Är inte säker på detaljerna kring detta med märkningen men det verkar stämma på alla rör jag tittat på.
Jag har själv lagt röda rör i källaren, helt enkelt för att det var billigt på byggmax.
Lägg 110 i stammen och till toaletterna, lägg 75 till dusch, badkar och kök och handfaten kan klara sig med 50 om det kniper. Tänk på att vissa gråa rör inte får gjutas in. Dom som får gjutas in har antingen en snöflinga på sig eller så är dom märkta BD (istället för bara B). Är inte säker på detaljerna kring detta med märkningen men det verkar stämma på alla rör jag tittat på.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 178 inlägg
Generellt brukar man säga att de röda markrören få gå 1 meter in i en isolerad husgrund. Hett avloppsvatten har då tillräckligt låg temperatur för att inte påverka rörets fysikaliska egenskaper. Gäller dock PVC.
Ja så har jag också hört, men jag får faktiskt inte in i min tjocka skalle hur man tänkt sig detta i praktiken. Det finns ju inga förbehåll om avstånd till avlopp från detta röda rör och då kommer ju hett vatten iaf att rinna i det röda röret när man tappar ur i ett avlopp väldigt nära husväggen.Johan Gunverth skrev:
Dessutom häller man i ett vanligt hushåll bara ut några få liter kokhett vatten. Annat kan det ju vara i ett storkök eller inom industrin.
Jag tror att detta mer handlar om färgen på rören. Man vill har röda rör utomhus där grävmaskinerna finns så att det syns och inte blandas ihop med andra typer av rör.
Tempmässigt tål ju både PP och PVC över 90 grader, om än under kortare perioder.
ejwbegysv skrev:
...och det kan vara sant för vissa rör. Uponors rör är lika oavsett färg - plasten är densamma. Man måste alltså ta hänsyn till mer än bara färgen på rören.'
Egentligen är det ju helt otroligt att inte ens avloppsrör kan vara en "enkel sak" som funkar precis som man tänkt sig....
Gråa rör
Inomhusavloppssystem har hög slagtålighet och lämpar sig väl för användning i det nordiska klimatet. Den höga slagtåligheten gör också rörsystemet mycket lämpligt vid hantering, montering och ingjutning.
Röda rör
Vid markförläggning av rörledning utsätts denna för varierande vertikal belastning beroende på fyllningshöjd samt eventuell trafiklast. PP markavloppsrör i plast är flexibla, d v s att de deformeras vid belastning. Härvid uppstår horisontellt mottryck mot rörsidorna, vilket i hög grad ökar rörens bärförmåga i jord. En viss ovalitet vid belastning av ett flexibelt rör är helt normalt, dock bör den minimeras.
Klippt från Uponors hemsida och det är samma sak som jag lärt mig en gång i tiden.
rogge
Inomhusavloppssystem har hög slagtålighet och lämpar sig väl för användning i det nordiska klimatet. Den höga slagtåligheten gör också rörsystemet mycket lämpligt vid hantering, montering och ingjutning.
Röda rör
Vid markförläggning av rörledning utsätts denna för varierande vertikal belastning beroende på fyllningshöjd samt eventuell trafiklast. PP markavloppsrör i plast är flexibla, d v s att de deformeras vid belastning. Härvid uppstår horisontellt mottryck mot rörsidorna, vilket i hög grad ökar rörens bärförmåga i jord. En viss ovalitet vid belastning av ett flexibelt rör är helt normalt, dock bör den minimeras.
Klippt från Uponors hemsida och det är samma sak som jag lärt mig en gång i tiden.
rogge
Och det innebär att jag ska satsa på gråa eller?rogge_vvs skrev:Gråa rör
Inomhusavloppssystem har hög slagtålighet och lämpar sig väl för användning i det nordiska klimatet. Den höga slagtåligheten gör också rörsystemet mycket lämpligt vid hantering, montering och ingjutning.
Röda rör
Vid markförläggning av rörledning utsätts denna för varierande vertikal belastning beroende på fyllningshöjd samt eventuell trafiklast. PP markavloppsrör i plast är flexibla, d v s att de deformeras vid belastning. Härvid uppstår horisontellt mottryck mot rörsidorna, vilket i hög grad ökar rörens bärförmåga i jord. En viss ovalitet vid belastning av ett flexibelt rör är helt normalt, dock bör den minimeras.
Klippt från Uponors hemsida och det är samma sak som jag lärt mig en gång i tiden.
rogge
Köp det som är billigast!
rogge
rogge