Funderar på en enpetare att skruva gips, osb och spån med. Men fattar inte den praktiska skillnaden mellan FS 4300 och 6300...

https://www.makita.se/product/fs4300.html

https://www.makita.se/product/fs6300.html

Inser att det går fortare med 6300 och att det finns en automatnos till den om man vill uppgradera senare. Det jag inte fattar är:
- Klarar 6300 att även skruva osb och spånskivor?
- Är automatnosen något att ha eller strular den mer än vad den levererar?

Enormt tacksam för era erfarenheter där ute!

Ingen enkel fråga förstår jag... Om man istället tänker så här: Hur stor skillnad i indragningsmoment är det mellan en gipsskruv i gips + träregel gentemot en spånskruv i osb + träregel och spånskruv i golvspån + träregel? Kräver golvspån ett dubbelt så högt moment än gipsfallet? Eller är det helt givet att en maskin som kan dra i en 55mm skruv i en träregel klarar samma skruv även i spån?

Kan inte ge något vidare svar förutom lite erfarenheter från en kass enpetare och en DFR550 automat.

Jag gillar verkligen inte enpetaren. Vinsten med att ha högre varvtal och djupinställning gör den inte så mycket bättre än en vanlig skruvdragare att den är värd att ha. Makitas automat har en lite pillig nos och är inte så kompakt men jag gillar verkligen att handtaget är i linje med skruven och inte under.

Där automaten verkligen levererar är vid ensambygge. Det är förvånansvärt ofta som jag behövt balansera och hålla gips med en hand samtidigt som jag skruvar med den andra, det hade inte varit möjligt om jag samtidigt behövt två händer för att sätta skruvar på automaten.

Det var ju inte direkt svar på din fråga men håll till godo...

Med det sagt så har jag dragit både osb, gips och trall med automaten och momentet räcker bra för alla applikationerna så jag tror inte att momentet är en avgörande faktor.

• Gilla
JPW
  • Laddar…
Aha, ok. Tack så mycket för din input!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.