Ska sätta panel på insidan av garaget sen när jag isolerat det. Tänkte köpa mig en billigare spikpistol till jobbet. Har sett att Hitachis spikpistoler NR90AE och NR90AD säljs billigt på Tradera. Brukar gå för lite över 1000 lappen. Vad skiljer sig mellan AE och AD modellen?

21 resp 34 graders.

Jag köpte en AE för 1300kr på tradera och den fungerar kanon, bara man sänker trycket på kompressorn till ca 6bar.
Vad som inte stod i annonsen var att dem är begagnade
Vad som skiljer det båda modellerna åt vet jag ej.
Lycka till

Stefan N skrev:
21 resp 34 graders.
Tack, tyvärr säger inte det mig så mycket :-). Vad menas med det? Vilket är att föredra?

Vinkeln på magasinet. 34 kommer man åt bättre men då är det D-huvud på spiken.

Montören skrev:
Jag köpte en AE för 1300kr på tradera och den fungerar kanon, bara man sänker trycket på kompressorn till ca 6bar.
Vad som inte stod i annonsen var att dem är begagnade
Vad som skiljer det båda modellerna åt vet jag ej.
Lycka till
Jasså, är dom begagnade? Ja det framgår ju inte av annonsen. Men kanske av priset i och för sig :-)

Stefan N skrev:
Vinkeln på magasinet. 34 kommer man åt bättre men då är det D-huvud på spiken.
Hur inverkar det att det är D-huvud på spiken?

Snailman
ae är 21 graders med hela spikhuvuden, spikarna sitter med lite avstånd i plastband

ad är 34 graders med lite halvmånformade huvuden och själva spikarna sitter då tätt i hop med metalltrådar så det blir inget plastfnas under spikskallarna med dessa , men inte så snyggt på panel tex men bra vid typ råspont och sådant.

har en ae och använder den inte till panelen pga plastfnaset så skulle nog valt en ad idag...

För mig utan erfarenhet av det här. Vad är mest användningsbart, 21 grader eller 34?

Skulle jag välja så 34.

Mina spik sitter ihop med pappersband och lämnar inga rester vid spikning

Snailman
Montören skrev:
Mina spik sitter ihop med pappersband och lämnar inga rester vid spikning
är de också 34 graders? (har sett både metalltråd och pappersremsa på dessa)

Använd spik med pappremsa (34) de metallbandade skadar virket något vid islag. pappen försvinner bara.
21 gradig är plastbandad oc kan antingen sprätta ordentligt vid spikning, eller så är den seg och lämnar rester under huvudet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.