83 389 läst ·
149 svar
83k läst
149 svar
Skillnad på grill och grill?
Instämmer i kören med Weber. Har precis införskaffat en One Touch Premium 57 och är hur nöjd som helst. Funderade först i fall jag skulle köpa en Premium Plus för att få mer "lull-lull" som exempelvis lockhållare och brikettkorgar, men plånboken fick styra lite för en gångs skull.
Blev dock glatt överraskad att locket har inbyggd hängare, så lockhållaren känns lite överflödig i mina ögon.
Blev dock glatt överraskad att locket har inbyggd hängare, så lockhållaren känns lite överflödig i mina ögon.
Äntligen någon som faktiskt verkar kunna något om grillning och inte fastnar i den trångsynta Weber-fällan!sblixten skrev:
Vi är inte många i Sverige, och det är lite tröttsamt att läsa alla råd i artiklar, forum etc som menar att man inte kan grilla ordentligt utan lock t.ex. Eller ens utan en Weber. Helt galet och vi kanske ska vara mer ödmjuka när vår köttradition faktiskt bottnar i kalops och köttbullar snarare än grillning även om många (?) lyckligtvis på senare år lärt sig se bortom klotgrillen, T-gul, flintis och dennis-korven i de här sammanhangen.
Hur gör man tex i Argentina där man äter 3ggr mer nötkött per pers än i Sverige, där man knappt ser en Weber men det finns massor av grill-affärer med ett helt annat utbud än utomhusavdelningen på Ica Maxi och där man förstås murar grillen ihop med huset samtidigt som detta byggs?
Har själv en 57 cm Weber sen i höstas för ca 2500 kr i väntan på att vi gör iordning en plats för en riktig murad grill med reglerbart galler förstås.
Webern är inte ett dugg bättre än min gamla Landmann för 599, snarare tvärtom, men jag gillar hjulen och det stora arbetsbordet, och tillgången på förvisso mestadels onödiga tillbehör.
Kan vi inte åtminstone enas om att sluta se Webergrillarna från stormarknaden som nån form av statusfylld Rolls Royce, det blir bara löjligt
Nu är jag lika löjlig själv, eftersom jag inte heller skulle lägga ut tiotusentals kronor på en grill, men för att vidga lite vyer då, kolla in dessa amerikanska grillar med inspiration från den argentinska grillkulturen:
www.grillery.com
(Nej, Ica Maxi tar inte in dem än)
/A
Redigerat:
Nu är jag förvisso inte passionerad i mitt förhållande till weber och har flera andra grillar också dock ingen riktig murad grill som tanken är framöver.Alko skrev:Äntligen någon som faktiskt verkar kunna något om grillning och inte fastnar i den trångsynta Weber-fällan!
Vi är inte många i Sverige, och det är lite tröttsamt att läsa alla råd i artiklar, forum etc som menar att man inte kan grilla ordentligt utan lock t.ex. Eller ens utan en Weber. Helt galet och vi kanske ska vara mer ödmjuka när vår köttradition faktiskt bottnar i kalops och köttbullar snarare än grillning även om många (?) lyckligtvis på senare år lärt sig se bortom klotgrillen, T-gul, flintis och dennis-korven i de här sammanhangen.
Hur gör man tex i Argentina där man äter 3ggr mer nötkött per pers än i Sverige, där man knappt ser en Weber men det finns massor av grill-affärer med ett helt annat utbud än utomhusavdelningen på Ica Maxi och där man förstås murar grillen ihop med huset samtidigt som detta byggs?
Har själv en 57 cm Weber sen i höstas för ca 2500 kr i väntan på att vi gör iordning en plats för en riktig murad grill med reglerbart galler förstås.
Webern är inte ett dugg bättre än min gamla Landmann för 599, snarare tvärtom, men jag gillar hjulen och det stora arbetsbordet, och tillgången på förvisso mestadels onödiga tillbehör.
Kan vi inte åtminstone enas om att sluta se Webergrillarna från stormarknaden som nån form av statusfylld Rolls Royce, det blir bara löjligt
Nu är jag lika löjlig själv, eftersom jag inte heller skulle lägga ut tiotusentals kronor på en grill, men för att vidga lite vyer då, kolla in dessa amerikanska grillar med inspiration från den argentinska grillkulturen:
www.grillery.com
/A
Däremot för pengarna måste jag ändå försvara möjligheterna. För pengarna så har webern en vettig reglering av värme om man vill kunna grilla indirekt. Jag grillar gärna indirekt på låg temperatur om jag har fått tag i en bra oxbringa eller oxkind tex. Då är det perfekt med brikettkorgarna som är lagom storlek i förhållande till grillstartern. Grillar jag längre än 2 timmar så behövs det fyllas på briketter och då är det perfekt att köra grillstartern vid sidan om och bara vika upp sidorna på grillgallret och fylla på medan köttet fortfarande ligger orört i mitten med droppskydd under sig.
Jag har hitills inte fått några klagomål på oxbringa från en lokal gård här, grillad i 6-7 timmar och serverad med potatisfondant. Att få till möra köttbitar i en annan grill är inga problem heller men vissa funktioner underlättar för mig och i förhållande till grillar för några hundra kronor så är de 1800kr jag gav för min one touch premium plus fortfarande prisvärt.
Jag köpte för ganska exakt tio år sedan en liten rektangulär Weber som passar perfekt i gasolkofferten på husvagnen. Denna har verkligen inte fått någon som helst kärlek. Jag skäms varje gång jag tänker på den. Trots detta så är den i mycket bra skick. Skulle man ägna den en halvtimmes vård så skulle den nästan se ut som ny.
Weber _är_ kvalité! Allt under 200:- är att anses som "engångs" och skulle man mot förmodan grilla på den igen så är det en ren bonus!
Weber _är_ kvalité! Allt under 200:- är att anses som "engångs" och skulle man mot förmodan grilla på den igen så är det en ren bonus!
Underhållande svar Alko
Jag vill också ha en murad grill med justerbart galler.
Och Lolle: Nu var det nära att jag började disskutera tillagningsmetoder och brikettkorgars meningslöshet, men jag håller mig denna gången och tycker att din oxbringa låter super :wow:
Jag vill också ha en murad grill med justerbart galler.
Och Lolle: Nu var det nära att jag började disskutera tillagningsmetoder och brikettkorgars meningslöshet, men jag håller mig denna gången och tycker att din oxbringa låter super :wow:
Wow nu vet jag vad jag skall svetsa i sommar. Den där länken gav mig många idéer.Alko skrev:Äntligen någon som faktiskt verkar kunna något om grillning och inte fastnar i den trångsynta Weber-fällan!
www.grillery.com
/A
Vi har alltid köpt Weber, och de håller faktiskt så länge att det är värt att köpa reservdelar till dem när något pajjar
Det säger en del.
Gjorde missen att köpa en noname, billig sak, till landet då den gamla webern (15 år) hade gjort sittt. Den höll en säsong... Nu är den helt sne och vind.
Vi är inte snälla mot våra grillar. Står ofta ute för länge på säsongen, och täcks inte över.
Har ingen aning om hur weber står sig mot andra riktiga märken. Har alltid kört weber, uppfostrad så
Gjorde missen att köpa en noname, billig sak, till landet då den gamla webern (15 år) hade gjort sittt. Den höll en säsong... Nu är den helt sne och vind.
Vi är inte snälla mot våra grillar. Står ofta ute för länge på säsongen, och täcks inte över.
Har ingen aning om hur weber står sig mot andra riktiga märken. Har alltid kört weber, uppfostrad så
www.grilly.com =Alko skrev:Äntligen någon som faktiskt verkar kunna något om grillning och inte fastnar i den trångsynta Weber-fällan!
www.grillery.com
/A
Älskling var har du varit hela mitt liv!!!
Vi har en som är väldigt lik denna, inköpt på COOP, röd och med hylla på ena sidan. När den första blev utsliten efter ett antal år köpte vi en ny, men behöll hyllan som skruvades upp på andra sidan. Väldigt bra att locket sitter på gångjärn, så att man slipper lägga det ifrån sig eller hänga det på sidan som man får med billiga WEBER efter vad jag sett.MMR skrev:
När vi köpte den nya frågade vi efter nya galler och "kolmojäng", och fick köpa det till för ca 200 kr/set. Passade på att köpa 5 sådana set (det var inköpspriset och så 5% MedMera-kupong på det!) och två extra grillat, en till pappa och en till brorsan, så vet man att det finns en bra grill vart man än kommer :-D
Du menar väl www.grillery.com?scu926c skrev:
Ja, de är trevliga, kolla gärna kundbilderna för att se exempel på inmurade varianter.
Det är så man bygger grillar i Argentina, man köper en gallerinsats (med V-profil i gallren för avrinning eller rundstål, finns olika skolor) med vev till som är till för inmurning just. Eller en enklare mobil variant som de också visar på Grillery/grillworks.
Det finns faktiskt en svensk också som tillverkar sådana grillar, också med inspiration från resor i Argentina. Men 95 000 kronor för titanmodellen, där någonstans går min gräns
Se dessa svensktillverkade modeller på:
http://www.grillity.com/
Egentligen handlar det väl mest om råvarorna, bland det godaste nötkött jag ätit har grillats över kol på enkla svetsade stålramar och sånt där galler man använder på busskurer typ. Men då har det varit riktigt kött från köttrasdjur, åretruntbetande (sorry, då blir det inte svenskt) , och styckdelar anpassade för grillning...
Men det är en annan topic
/A
Redigerat:
Har själv en liten weber, är inte riktigt nöjd. Har lite svårt att sätta fingret på det. Är det någon som har erfarenhet av landmanns tunnliknande grillar? Är lite sugen på att testa en annan modell. Är de mycket sämre än weber? De kostar ungefär lika, 1800-2000.
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Med risk för trådkapning nu när alla pratar så mycket grillar, är det nån skillnad mellan gasol o kol va det gäller smaken??
Finns ju flis med olika smaker har ja sett, är det för att få mer grillsmak på gasgrillat kött?
Finns ju flis med olika smaker har ja sett, är det för att få mer grillsmak på gasgrillat kött?
Weber...? hmmm...? Satt det inte en sån i min Opel Rekord från -77 månntro? Kan ju förklara varför den gick så jävla illa och drog så mycket bensin... 

Nävars, angående grill så är det en simpel 99-kronors från Jula som nu ska in på tredje säsongen. Inget indirekt-grillande utan höj- och sänk-variant för det är vad jag gillar. Den är ranglig och skev, gallret bågnar och färgen flagar men jag älskar den och den älskar mig tillbaka.
I framtiden ska jag mura en grill, med kraftigt galler (typ sånt där man skrapar av skorna på) som inte svalnar när man lägger på kött.
Nävars, angående grill så är det en simpel 99-kronors från Jula som nu ska in på tredje säsongen. Inget indirekt-grillande utan höj- och sänk-variant för det är vad jag gillar. Den är ranglig och skev, gallret bågnar och färgen flagar men jag älskar den och den älskar mig tillbaka.
I framtiden ska jag mura en grill, med kraftigt galler (typ sånt där man skrapar av skorna på) som inte svalnar när man lägger på kött.