10 812 läst ·
13 svar
11k läst
13 svar
Skillnad kontrollansvarig vs besiktningsman?
Jag måste bara kontrollera så att jag har förstått detta rätt. En kontrollansvarig är en person som följer att byggregler och att jobbet utförs korrekt under husets uppbyggnad. En besiktningsman är sedan en annan person som kommer till huset först efter att huset är klart och besiktar huset innan det godkänns. Är det rätt så?
Ska jag som byggherre stå för kostnaderna för både kontrollansvarige och besiktningsmannen? Har dom något sorts samarbete?
Ska jag som byggherre stå för kostnaderna för både kontrollansvarige och besiktningsmannen? Har dom något sorts samarbete?
Först: Du som byggherre skall stå för absolut ALLA kostnader! Antingen direkt eller indirekt.
KA skall kontrollera att myndigheternas byggregler följs och samla in de papper som kommunen kräver. En bra KA ser också på kvaliteten på arbetet i övrigt, men det ingår egentligen inte i arbetet.
Besiktningsmannen ser på slutresultatet. Målning, fall på badrum osv.
Vill du att någon skall kontrollera t.ex. väggarnas inre måste du avtala det med personen. Det kan vara KA eller någon annan.
KA skall kontrollera att myndigheternas byggregler följs och samla in de papper som kommunen kräver. En bra KA ser också på kvaliteten på arbetet i övrigt, men det ingår egentligen inte i arbetet.
Besiktningsmannen ser på slutresultatet. Målning, fall på badrum osv.
Vill du att någon skall kontrollera t.ex. väggarnas inre måste du avtala det med personen. Det kan vara KA eller någon annan.
Medlem
· Crow-Wing County
· 67 inlägg
En kontrollansvarig är en som får tusentals kronor för att kolla igenom fem eller sex stycken protokoll papper och inte kolla på huset. Rent bedrägeri.Anna1984 skrev:Jag måste bara kontrollera så att jag har förstått detta rätt. En kontrollansvarig är en person som följer att byggregler och att jobbet utförs korrekt under husets uppbyggnad. En besiktningsman är sedan en annan person som kommer till huset först efter att huset är klart och besiktar huset innan det godkänns. Är det rätt så?
Ska jag som byggherre stå för kostnaderna för både kontrollansvarige och besiktningsmannen? Har dom något sorts samarbete?
I mitt nästa liv skall jag utbilda mig som kontrollansvarig.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Ett alternativt förtydligande:
KA betalar du för att hen skall kontrollera att entreprenören/byggaren följer bygglagar och föreskrifter. Ungefär som om du skulle köpa en bil, då var du juridiskt bindande att anlita en person som kontrollerade på fabriken att bilproducenten inte bröt mot lagen.
Besiktningsman betalar du för att kontrollera att det du betalar är det du har köpt. Gör du inte det försvagas din juridiska rätt mot byggaren.
Liknelse du köper en bil, du måste omgående ta den till en bilmekaniker/kontroll som går igenom bilen, finner självklart flertalet fel, konstigt annars. Om du inte bekostar denna kontroll får du svårare att hävda fel på bilen.
KA betalar du för att hen skall kontrollera att entreprenören/byggaren följer bygglagar och föreskrifter. Ungefär som om du skulle köpa en bil, då var du juridiskt bindande att anlita en person som kontrollerade på fabriken att bilproducenten inte bröt mot lagen.
Besiktningsman betalar du för att kontrollera att det du betalar är det du har köpt. Gör du inte det försvagas din juridiska rätt mot byggaren.
Liknelse du köper en bil, du måste omgående ta den till en bilmekaniker/kontroll som går igenom bilen, finner självklart flertalet fel, konstigt annars. Om du inte bekostar denna kontroll får du svårare att hävda fel på bilen.
Medlem
· Crow-Wing County
· 67 inlägg
Hur gör han det? Att kolla genom samma papper som besiktningsmannen gör på slutbesiktningen?Villa vista skrev:
Och varför finns det inte sådana människor på fabriken då? För samma anledning att en KA behövs inte.Villa vista skrev:
Hur så? Har man inte 10 års garanti i Sverige, och en slutbesiktning på huset som kollar genom samma protokoll papper som KA?Villa vista skrev:
Förstås funkar inte din analogi. Man tar inte en ny bil till mekanikern, det finns redan reglar som täcker bilar från fabriken. En KA är inte samma som en mekaniker. Han öppnar inte "motorhuven" på ett nytt hus medan man bygger. Han tar upp det ärendet på slutbesiktningen med besiktningsmannen.Villa vista skrev:
Jag håller på att bygga hus och har träffat min KA en gång, på början av husbygget. Jag har mejlat honom flera gånger, men svaret är att han inte är ansvarig för att kolla på huset och svara på frågor medan man bygger.
Så jag ställer frågan: Varför behöver man en KA i Sverige?
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Nej (Edit: Jo om man avtalar om det)
Jag jämförde besiktningsmannen här. ej KA
Valdemar jag förstår inte vad du skriver, men jag tror du försöker säga att du anser att systemet med KA och BM är dåligt på något sätt och vad jag försökte påvisa lite ironiskt hur byggandet har lett till att byherren får ta extra kostnader och kontrollansvar för vad hen köper. Dvs jag tycker också det är felaktigt dock pga annan värderingsgrund.
Redigerat:
Medlem
· Crow-Wing County
· 67 inlägg
Jag förstår inte heller vad du skriver. Jag antar att du inte har haft en KA på senaste tiden. Det har jag.
Kanske du kan svara på en fråga: Vad tror du en KA gör på en nybyggt hus? Du skrev "KA betalar du för att hen skall kontrollera att entreprenören/byggaren följer bygglagar och föreskrifter." Hur gör han det? Beskriva exakt vilka steg en KA tar för att göra som du sa, är du snäll.
För höra om det stämmer med min upplevelse.
Kanske du kan svara på en fråga: Vad tror du en KA gör på en nybyggt hus? Du skrev "KA betalar du för att hen skall kontrollera att entreprenören/byggaren följer bygglagar och föreskrifter." Hur gör han det? Beskriva exakt vilka steg en KA tar för att göra som du sa, är du snäll.
För höra om det stämmer med min upplevelse.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Jag tror inte det är någon ide att jag beskriver KA.s arbetsroll då du troligen inte har behov av en KA inom snar framtid.
Däremot: Det kan vara så här. KA som arbetar mot privatpersoner är inte alltid de vassaste knivarna i lådan. (För ev KA på forat, det finns många dugliga också). Det kan utöver vad jag nyss skrev vara så att din KA var ovanligt dålig eller bara lat.
Du bör också förstå att om du anlitar någon tex en KA eller en entreprenör så är det bättre om du är påläst om vad du köper, då blir det enklare att ställa krav på den person som man har ett avtal med.
Däremot: Det kan vara så här. KA som arbetar mot privatpersoner är inte alltid de vassaste knivarna i lådan. (För ev KA på forat, det finns många dugliga också). Det kan utöver vad jag nyss skrev vara så att din KA var ovanligt dålig eller bara lat.
Du bör också förstå att om du anlitar någon tex en KA eller en entreprenör så är det bättre om du är påläst om vad du köper, då blir det enklare att ställa krav på den person som man har ett avtal med.
Som jag uppfattat det skall KA ffa hjälpa byggherren med pappersarbete, vad behövs skickas in, den tupen av saker. En KA verkar för lita sig på byggaren mycken och upprätta en kontrollplan av egenkontroller.kontroller inte kvalitet.
En besiktiningsman tittar på själva utförandet. Denne kan ochså förlia sig på byggarens egenkontroller, men med bsesiktningsmannen kan du avtala att han skall kontrollera att det är rätt utfört.
Mer av kvalitet på utförande, är det fackmässigt.
Båda bör vara oberoende o bekostas av byggherren. Det kan vara ett dåligt ex men jag ser framför mig att KA kanske frågar om behörig elektriker intallerat elen, medans en elbesiktningsman tar fram sina instrument och kontrollerar om elen är korrekt utförd....typ.
En besiktiningsman tittar på själva utförandet. Denne kan ochså förlia sig på byggarens egenkontroller, men med bsesiktningsmannen kan du avtala att han skall kontrollera att det är rätt utfört.
Mer av kvalitet på utförande, är det fackmässigt.
Båda bör vara oberoende o bekostas av byggherren. Det kan vara ett dåligt ex men jag ser framför mig att KA kanske frågar om behörig elektriker intallerat elen, medans en elbesiktningsman tar fram sina instrument och kontrollerar om elen är korrekt utförd....typ.
Om det kan vara till någon hjälp så kan jag beskriva vad vår KA gör. Vår KA är tillika konstruktör, det är alltså samma person som dessutom har ritat och räknat på bygget. Men från det att han bytte hatt från konstruktör till KA så har han gjort följande:
Innan bygget startade:
* Upprättat kontrollplan med ett antal punkter (som jag inte kommer ihåg just nu).
* Närvarade aktivt vid tekniska samrådet med kommunen
Vid byggstart så gick han igenom kontrolplan m.m. med byggarna och angav vissa kontrollpunkter. T.ex.:
* Besiktning av schaktbotten
* Kontroll innan gjutning
* Kontroll innan väggar sätts igen (fuktspärr, isolering)
Det fanns nog några punkter till men jag har inte listan tillgänglig just nu.
Utöver de planerade kontrollerna så har KA fortlöpande gjort regelbundna besök på byggplatsen för att "kolla läget" och stämma av. Ibland på eget initiativ, ibland på begäran av byggarna eller av mig.
Nu kan det ju bero på att vår KA delvis har dubbla roller men min erfarenhet skiljer sig ganska mycket från andras som jag läst om här på BH. Till en rimlig kostnad så är vår KA mycket aktiv och det har hela tiden känts tryggt att höra att han har en bra dialog med byggarna och att de diskuterar och kommer överens om olika lösningar. I vårt fall handlar det definitivt inte om att KA är någon som tar hutlöst betalt bara för att samla in lite papper.
Innan bygget startade:
* Upprättat kontrollplan med ett antal punkter (som jag inte kommer ihåg just nu).
* Närvarade aktivt vid tekniska samrådet med kommunen
Vid byggstart så gick han igenom kontrolplan m.m. med byggarna och angav vissa kontrollpunkter. T.ex.:
* Besiktning av schaktbotten
* Kontroll innan gjutning
* Kontroll innan väggar sätts igen (fuktspärr, isolering)
Det fanns nog några punkter till men jag har inte listan tillgänglig just nu.
Utöver de planerade kontrollerna så har KA fortlöpande gjort regelbundna besök på byggplatsen för att "kolla läget" och stämma av. Ibland på eget initiativ, ibland på begäran av byggarna eller av mig.
Nu kan det ju bero på att vår KA delvis har dubbla roller men min erfarenhet skiljer sig ganska mycket från andras som jag läst om här på BH. Till en rimlig kostnad så är vår KA mycket aktiv och det har hela tiden känts tryggt att höra att han har en bra dialog med byggarna och att de diskuterar och kommer överens om olika lösningar. I vårt fall handlar det definitivt inte om att KA är någon som tar hutlöst betalt bara för att samla in lite papper.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
@jac, kul att din KA är engagerad i bygget. Dock skall påtalas att KA även skall kontrollera projekteringen vilket det då är olämpligt att konstruktör är KA pga jävsituation
Vad innebär "projektering" egentligen?Villa vista skrev:
Jag missade visst dessutom att nämna att detta handlar om en (omfattande) om- och tillbyggnad av en villa om det nu har någon betydelse.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Projektering är upprättandet av tekniska handlingar som krävs för att genomföra ett byggprojekt. Jag såg dock att boverket tyckte att en KA kan vara projektör. Boverket är ju i och för sig inte den vassaste kniven i lådan. Att din KA är konstruktör är nog inget problem, hen verkar ju vara insatt och noggrann. Det som kan vara en risk är att KA kan/bör begära egenkontroll och intyg från tex konstruktören att den har projat enligt eurokod, fuktsäkert etc. Din KA begär nog inte det från sig själv.
Vi har visst olika erfarenheter. Våran KA var väldigt engagerad och duktig. Han var ute flera gånger. Vi hade lite strul på bygget så han gjorde extra kontroller. Inget tjafs. Även om han var fullbokad så tog han sig tid. Svarade alltid på mail och telefon när man hade frågor. Han hjälpte oss helt enkelt att kontrollera att de byggde som de skulle.Valdemar Atterdag skrev:
Jag betalade glädjeligen de pengar jag betalade för honom!
Klicka här för att svara