Vad blir det för skillnad om man har 1.3Ah och 2.6Ah Li-Ion batterier i en skruvdragare?
Att 2.6Ah batterierna är tyngre förstår jag, får man längre gångtid på maskinen? Blir den starkare?

/VideX

Maskinen blir inte starkare, men gångtiden fördubblas.

Rent pedagogiskt kan man säga att Ah är som bensintanken på bilen, ju fler Ah ju större tank.

Eller ett annat enkelt sätt. Drar maskinen 1,3A kan du köra den i 1h på 1,3 Ah och 2h på 2,6 Ah.

En annan del som gränsar till Ah om man jämför olika maskiner är laddaren. För oss hemmahantverkare kan ett 1,3Ah fungera minst lika bra som 2,6Ah om man har en laddare som på 30-45 minter kan ladda upp batteriet. Enklare skruvdragare och äldre ackumulatorer var av det slaget att de "mådde" bäst av att laddas ur helt och sedan fulladdas, och för oss hemmahantverkare kunde det då vara enklare att hålla en lång livslängd med mindre ackumulatorer om man hade två stycken till maskinen om de var av det mindre slaget. Däremot nu när man går över till Litiumjon ackar som fungerar lite annorlunda och inte blir försämrade av att återladdas efter " endast lite användande" så påverkas inte livslängden lika mycket av hur man laddar dem.

AndersS skrev:
En annan del som gränsar till Ah om man jämför olika maskiner är laddaren. För oss hemmahantverkare kan ett 1,3Ah fungera minst lika bra som 2,6Ah om man har en laddare som på 30-45 minter kan ladda upp batteriet. Enklare skruvdragare och äldre ackumulatorer var av det slaget att de "mådde" bäst av att laddas ur helt och sedan fulladdas, och för oss hemmahantverkare kunde det då vara enklare att hålla en lång livslängd med mindre ackumulatorer om man hade två stycken till maskinen om de var av det mindre slaget. Däremot nu när man går över till Litiumjon ackar som fungerar lite annorlunda och inte blir försämrade av att återladdas efter " endast lite användande" så påverkas inte livslängden lika mycket av hur man laddar dem.
Och så har jag också fått lära mig teorin. Men jag har hittills inte sett ett batteri, inklusive litiumjon, som inte är sämre efter två års vårdslöst laddande. Det som diskuteras som så positivt är litium batteriets förmåga att inte "lära sig" den lägre kapaciteten när det laddas för tidigt. Det som däremot inte diskuteras är att batterierna har en begränsing i form av antal gånger de kan laddas.

--- Mats ---

• Gilla
Banantrollet
  • Laddar…
Helt rätt, det finns många andra aspekter utifrån hur man använder sina laddningsbara verktyg. Skiljer mycket på dagligt yrkesanvändande och hemmabruk. Skulle även gissa på att det skiljer mellan olika laddare (har inte skruvat ned någon ännu) och hur/om de justerar ström/spänning för snabbladdning, underhållsladdning, etc.

Jag såg ett reklamblad där man jämförde olika batteriteknologier m a p batteriets livslängd.
Det man mätte var ungefär hur många J (joule) som man kunde ladda in och ut ur batteriet.
Det jag kommer ihåg av det var att NiCd var sämst, NiMH något bättre och Li-Ion var ungefär dubbelt så bra.

AndersS skrev:
Helt rätt, det finns många andra aspekter utifrån hur man använder sina laddningsbara verktyg. Skiljer mycket på dagligt yrkesanvändande och hemmabruk. Skulle även gissa på att det skiljer mellan olika laddare (har inte skruvat ned någon ännu) och hur/om de justerar ström/spänning för snabbladdning, underhållsladdning, etc.
Det finns laddare för gamla batterier som cyklar batterierna, det finns laddare som använder batterispänningen för att avgöra om de är fulladdade, det finns laddare som gör en belastningstest för att avgöra om de är fulla. Det finns de som varnar för att batteriet har bara x procent kvar av sin kapacitet, och det finns de som använder det vetandet till att se om en cykling kan ge kapacitet åter. Min laddare hålle rreda på om batteriet är fullt, teoretiskt skall jag därför kunna låta det sitta i alltid, men det skulle jag inte ge mig på ändå.

--- Mats ---

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.