Byggahus.se
Hej

Ursäkta om det inte är hus i detta fallet men jag hjälper min tjej. Hon är skild sedan några år tillbaks men äger fortfarande bostadsrätten ihop med sin förra detta man. De äger 50/50. Kan den som bor kvar belåna sin del av lägenheten utan att den andra får veta något?

Anledningen till att han inte tagit över lånen är för att hans inkomst inte klarar av ta över hela lånet.
 
Det skall inte gå att pantsätta utan att alla delägare godkänner det.

Om hon har anledning att misstänka att något inte står rätt till, så går det att fråga föreningen. Föreningen håller registrering av vilka pantsättningar som finns.

Det förekommer att reglerna inte följs. Den som lånar påstår till banken att han är ensam ägare, föreningen har inte tillräcklig koll för att reagera när pantförskrivningen kommer från banken.
 
Har bostadsrättsföreningen verkligen koll på de enskilda bostadsrätternas pantsättning?
 
I vilket fall tycker jag hon ska begära bodelning! Som skild har en ganska många år på sig, medan den som varit sambo bara har 1 år på sig.
Det finns flera nackdelar med att samäga med ett ex, speciellt när det är något av (förmodligen) stort värde. Det begränsar din flickväns ekonomiska handlingsutrymme kraftigt! Och det är så det funkar, hur hårt det än är, att om någon av parterna inte kan eller vill lösa ut den andre - då måste bostaden säljas. Och en överlever det också!
 
  • Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Har bostadsrättsföreningen verkligen koll på de enskilda bostadsrätternas pantsättning?
Pantsättningen blir ju inte ens juridiskt bindande för banken innan föreningen informerats, så jo, jag skulle nog påstå att föreningen eller deras förvaltare har stenkoll. Det är en förutsättning för att inte bli skadeståndsskyldiga till banken eller bostadsrättshavaren om det råkar gå åt skogen i framtiden.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Har bostadsrättsföreningen verkligen koll på de enskilda bostadsrätternas pantsättning?
Ja, föreningen är skyldig att notera alla pantsättningar i lägenhetsförteckningen.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Hej

Ursäkta om det inte är hus i detta fallet men jag hjälper min tjej. Hon är skild sedan några år tillbaks men äger fortfarande bostadsrätten ihop med sin förra detta man. De äger 50/50. Kan den som bor kvar belåna sin del av lägenheten utan att den andra får veta något?

Anledningen till att han inte tagit över lånen är för att hans inkomst inte klarar av ta över hela lånet.
Nej det går inte!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.