Hej på er,

Vi har något som luktar i vår bekäldda betongvägg mot berg i vår sutterängvåning. Detta upptäcktes när vi gjorde besiktnign efter att ha vunnit budgivning. Vi fick 100 000 kr rabatt pga det så vi slog till.

Vi ska riva ut hela väggen, och troligtvis även hela golvet och sätta in Nivell-system för både vägg och golv. Men det blir nog inte förrän i vår eller rentav tills sommaren.

Jag är dock nojig som person. Och grabben har allergi (katt). Så jag kan inte sluta fundera på om det kan påverkar honom? Oavsett allergi, då jag läst att husmögel kan vara starkt cancerogent.

Så jag undrar nu. Kan jag ta ut lite illa-luktande isolering från vägg (och golv, vilket inte luktar illa) och skicka in för något slags test?
Om jag kan det. Tips på företag att anlita och ungefärligt pris?
Täcker ett sådant test ALLT? Eller måste man även mäta luften i huset?

Det luktar inte illa i huset. Det är bara i hålet i väggen i förrådet nere där besiktningsmannen provborrade som det luktar. Och man måste stoppa in näsan i hålet alternativt ta ut lite isolering och lukta på för att känna lukter (och det luktar inte jätteilla, men det luktar lite lite unket).
Det enda man känner i förrådet annars, och lite lite lite i rummet utanför är att det luktar lite källare. Inten stark riktig källarlukt. Utan lite lite lite bara. Men det kan likagärna komma från krypgrunden, då betongbjälklaget inte är tätt och luft från krypgrunden sugs upp i huset. (Betongbjälklaget ska tätas när Nivell sätts in.)

Jag vill, om det går, veta om det är farligt för barnen att vi väntar något halvår eller ev lite mer tills vi river ut skiten. Vi har bott där i snart ett år nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.