Byggahus.se

SketchUp?

1. Nobbe_1
    Medlem Nivå 9
    Jag försöker lära mig att rita i SketchUp men det är ingen lek :seenoevil: Jag undrar om det finns några forum (kanske på andra sidor) på svenska då jag inte är så bra på engelska översättningar? Speciellt inte fackuttryck!

Jag försöker t ex flytta olika lager framför varandra? Om jag har en kub (ett garage) och ritar t ex en triangel (för att göra ett tak) så kan jag inte flytta detta "framför/på" garaget. Det försvinner liksom in i garagebyggnaden när jag försöker flytta det? :seenoevil::oops::thumbdown:

Jag håller även på att rita på ett bastuprojekt men hur jag än letar så hittar jag inga bra instruktioner på svenska :sweat::sweat::sweat:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Garaget 1.JPG
    Garaget 2.JPG
    Insida sett från huset.JPG
    Utsida mot huset 1.JPG
    Utsida mot sjön 1.JPG

2. S
    Medlem · Nivå 8
    Förstod inte riktigt syftet med triangeln men kan ge tips iaf.
    Har man ett antal linjer och ytor som man vill kunna flytta omkring. T.ex att de ska föreställa en hylla eller annan inredningsdetalj så bör man först gruppera dessa till en komponent.
    Markera alla de linjer och ytor som ska ingå i komponenten, högerklicka och välja skapa komponent (Make component). Då är de grupperade och markeras och flyttas sedan med ett enda klick och fogas inte av misstag samman med övriga kringliggande ytor och linjer.
    Om du börjar flyttar runt ogrupperade linjer och ytor så kopplas de lätt av misstag ihop med andra sådana som du råkar lägga dem på. Att komma ihåg är att du om/när du sedan behöver redigera eller lägga till delar i en komponent så måste du klicka och dubbelklicka på den för att "dyka in" i den och redigera. Gör du inte det utan börjar lägga till linjer så hamnar dessa "utanpå" komponenten och ingår alltså inte i grupperingen.
    Hoppas något av detta gick att förstå :p

• Laddar…
  3. Nobbe_1
    Medlem Nivå 9
    Syftet är väl enligt mitt tänk att kunna placera triangeln som någon form av tak till garaget och sedan rita vidare... Men jag gör kanske helt fel från början. Nu har jag i alla fall fått "ihop" triangeln som ligger "utanpå" garaget...

Garaget 3.JPG
    Garaget 4.JPG

4. nimhed
    Medlem · Nivå 11
    Vet inte om min metod är korrekt, men det brukar bli en herrans massa hjälplinjer för att t.ex hitta nocken på taket. Sedan ritar man lätt ut sin triangel och raderar alla hjälplinjer.

• Laddar…
  5. S
    Medlem · Nivå 8
    Att rita ut hjälplinjer är bra. Sketchup har ju också fina finesser som t.ex gör det lätt att hitta mitten av en linje eller yta bara genom att föra markören över linjen och se när den ändrar färg/symbol. Då kan enkelt hjälplinjer placeras ut. Väldigt lätt också att sätta ut rätt längder på hjälplinjerna. Bara att fästa ena änden, börja dra linjen i den riktning man ska, skriva in måttet med tangentbordet och trycka enter så hoppar den andra änden dit på rätt plats.

• Laddar…
  6. Nobbe_1
    Medlem Nivå 9
    Om jag har "ritat" upp dessa hustak och vill sammanfoga linjerna på respektive tak? Jag vill alltså att de ska se ut som tak och inte att jag kan "se igenom" dem? T ex ha dom i en annan färg?

Sammanfoga gavlarna på taket så jag kan flytta och göra om proportionen på gavlarna till taken?

Garage 5.JPG

7. S
    Medlem · Nivå 8
    Ta pennan och rita dig ett varv till runt rektangelns alla hörn. Hela vägen tillbaka till det hörn du startar. Då brukar sketchup fatta vitsen och fylla hålet med en yta

8. Nobbe_1
    Medlem Nivå 9
    Om du menar den här pennan som man gör raka linjerna med så "fattade den" ingenting :(
    Garage 6.JPG

9. S
    Medlem · Nivå 8
  10. Nobbe_1
    Medlem Nivå 9
    På taket där du ritat siffrorna så "kom jag runt" problemet för där kunde jag radera respektive linje var för sig. Men det andra taket blir det värre eftersom det går ju liksom bakom den första...:seenoevil:

Garage 7.JPG

11. S
    Medlem · Nivå 8
    Hur menar du går bakom den första? Jag hänger inte riktigt med där? Att perspektivet skymmer ett hörn? Då väljer man ju Rotera-verktyget och snor runt lite

• Laddar…
  12. Nobbe_1
    Medlem Nivå 9
    Skönt att du får det att låta så lätt. Ska nog kolla på lite Youtube innan jag fortsätter och se om jag kan lära mig något :crysmile::rofl::crysmile::rofl:

13. Nobbe_1
    Medlem Nivå 9
    • Laddar…
  14. S
    Medlem · Nivå 8
    Övning ger färdighet!

• Laddar…
  15. Nobbe_1
    Medlem Nivå 9
    Ja jag tror helt sonika att det är precis som du säger :oops: Bara att prova olika saker allt eftersom, titta på Youtube och försöka leta rätt på inlägg som visar just de saker som jag är intresserad av att rita :cool:= Trial and error:rofl: