19 161 läst ·
32 svar
19k läst
32 svar
Skarvning av bänkskivor långsida mot långsida
Om du skall köpa skivorna på K-rauta i Häggvik så kolla noga. Sist jag var där så var det inte snickeritorrt virke direkt. Dörrarna till drive in stod öppna hela tiden (inga bilar dock) och luftfuktigheten var hög där skivorna lagrades (pga av allt slask som hade dragits in i drive-in lokalen).dalle skrev:
Det är säkert bättre på andra K-rautor men den i Häggvik undviker jag numera. B.la sålde de inomhusavloppsrör som hade legat och torkat i solen under en lång tid. Upptäckte det först när jag kom hem med varorna. Åkte tillbaks, påpekade den dåliga kvaliten och fick pengarna tillbaks. MEN partiet med rören fortsatte de sälja...
Samma sak med en kompis som köpte snickeritorrt virke där för att göra en låda. 3 dar senare hade virket krympt och slagit sig.
Sorry för gammal tråd, men heter beslagen verkligen vantskruv? Hittade dessa på Clas ohlson, men tycker inte att de ser ut som på skissen:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=59245206
Var och frågade på K-rauta idag och de hade inga sådana beslag
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=59245206
Var och frågade på K-rauta idag och de hade inga sådana beslag
Frågar du efter en vantskruv, får du en pjäs med höger/vänstergäng i varsin ände, beslagen som nämns här vill jag minnas är normalgängade, med en mutter, vad dom heter vet jag dock inte, men användningsområdet är vanligen att skarva skivor, och dom borde finnas varhelst de säljer bänkskivor,, Ikea om inte annat..
Det var det jag misstänkte 
Tyvärr verkar de inte helt lätta att hitta... K-rauta har inte, IKEA hittar jag inte på? Bauhaus har nämnts ovan, men det har vi tyvärr inte här...
Beijer har jag varit inne och kollat på, och inte heller där finns det.
Någon idé?
Behöver man något som konstant pressar ihop skivorna? Skulle det inte gå att plugga, limma och spänna ihop med typ spännband? Låta torka i ett dygn eller något. Vad tror ni om det?
Tyvärr verkar de inte helt lätta att hitta... K-rauta har inte, IKEA hittar jag inte på? Bauhaus har nämnts ovan, men det har vi tyvärr inte här...
Beijer har jag varit inne och kollat på, och inte heller där finns det.
Någon idé?
Behöver man något som konstant pressar ihop skivorna? Skulle det inte gå att plugga, limma och spänna ihop med typ spännband? Låta torka i ett dygn eller något. Vad tror ni om det?
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Jag kollade lite på nätet, men hittade inga, "spännbeslag", men är övertygad om att de finns på plats,
Det går väl att limma också, fast hittar du rätt "spännen" så funkar dom bra.
Jag tycker mig ha sett eller läst om dem häromdagen, det borde varit på detta forum...
Det går väl att limma också, fast hittar du rätt "spännen" så funkar dom bra.
Jag tycker mig ha sett eller läst om dem häromdagen, det borde varit på detta forum...
Har suttit och sökt i 45 min nu, men jag lyckas inte hitta någon ny tråd på detta, bara gammalt från i somras.. har du något minne av vad tråden hette?
Inte en aning, men jag "häckar" mest bland senaste inläggen, när jag inte zappar runt någonstans..
Men dom används istort sett till alla skivor som skarvas idag..
Om jag får ett ryck ska jag leta lite..
Men dom används istort sett till alla skivor som skarvas idag..
Om jag får ett ryck ska jag leta lite..
Man behöver inga spännbeslag för limning långsida mot långsida. Se till att ytorna är plana och släta, stryk på lim och tryck ihop fogen med rejäla tvingar så sitter det helt perfekt när limmet torkat. Fogen är ofta starkare än träet i sig själv; provlimma två bitar och försök slå isär så ser du.
Håller med jakobnm ovan. Varför hålla på och pilla med beslag? De är till för skarvar av ändträ (som inte går att limma med någon styrka att tala om.) Har du ingen kalasklinga i sågen så svälj stoltheten och gå till ett snickeri och be att få skivorna sågade. Limma (ev med kex för styrningens skull) och vips är du klar...
Redigerat: