Bakgrund: jag ska sätta på en säkring säkring (röda kabeln på bild) på kabeln mellan regulator och batteriet jag har som ska laddas av solceller.

Bild 1, så ser kabeln ut när jag tar bort skarvhylsan (tidigare felaktigt benämnd kabelsko)
Bild 2, den gula skarvhylsan ska passa till denna säkring (ingick i det jag köpte) men den ser ju alldeles för liten ut! (Obs, på bilden har jag inte ”skruvat på” skarvhylsan utan endast satt den på för att visa storleksskillnad.

FRÅGA: När jag med skruvrörelse får på den gula skarvhylsan så täcker inte skarvhylsan kabeln (jag trodde skarvhylsan skulle lägga sig lite över den röda kabeln) utan de ligger endast mot varandra, är det verkligen rätt? Och ska tråden verkligen snurra sig sådär?

• Rödpennans huvud, papper, silvergrå spiraler, gult fodral, träbord, oskarpt skruvmejselspets i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rött verktyg med en gul ändhylsa och synliga metallfibrer, hålls mot en suddig bakgrund med dokument.
    Skapa konto
Redigerat:
Ser ut som ledningen är för kraftig för kabelskon. Vilken dimension är det på ledaren?

Skarvhylsan är avsedd för 6 mm².
Vad står det på den röda kabeln?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Skarvhylsan är avsedd för 6 mm².
Vad står det på den röda kabeln?
Såhär beskrivs den:
Maxi Säkringshållare Sunwind
För avsäkring av laddare och förbrukare i 12V och 24V system. Passar säkringar 20A till och med 60A och är lämplig för kabel upp till 2 x 10 mm2 kabel.

Det jag tycker är märkligt är att denna säkring SAMT kabelsko ingick i det solcellspaket jag köpte, men det känns som de inte passar?

J Josth skrev:
Ser ut som ledningen är för kraftig för kabelskon. Vilken dimension är det på ledaren?
Vet inte riktigt vart jag hittar det 😅 men den heter Maxi säkringshållare Sunwind

Som bo skriver max 6 mm² till den var har du för tång att pressa med ?

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Som bo skriver max 6 mm² till den var har du för tång att pressa med ?
Den på bild

• Avbitartång för tråd, svart och orange, med skala för AWG och mm², märkt "LILEMA".
    Skapa konto
Q Quenzi skrev:
Såhär beskrivs den:
Maxi Säkringshållare Sunwind
För avsäkring av laddare och förbrukare i 12V och 24V system. Passar säkringar 20A till och med 60A och är lämplig för kabel upp till 2 x 10 mm2 kabel.

Det jag tycker är märkligt är att denna säkring SAMT kabelsko ingick i det solcellspaket jag köpte, men det känns som de inte passar?
Det är ingen kabelsko utan en skarvhylsa. Gul färg betyder 6 kvadrat, så någon har lurat dig.

Såg att detta är ett offgrid projekt tänk på att låg spänning ger betydligt större värmeutveckling i kassa skarvar dvs en stor brandrisk. Den tången hade jag inte använt till högtalarkabel ens

Edit förtydligande så man slipper rättelse så ligger inte problemet i spänningen utan effektuttaget :-)

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är ingen kabelsko utan en skarvhylsa. Gul färg betyder 6 kvadrat, så någon har lurat dig.
Du har rätt, kabelsko är dom med metallplatta!

tommib
Utöver att skarvhylsan är för liten och tången helt undermålig så är det inte heller säkert att en vanlig skarvhylsa passar på solarkabel. Den har tjockare isolering än vanlig enkelledare.

Jag avråder från att använda dessa leksaks-skarvhylsor för strömmar där det verkligen gäller. Otillräckliga kontakt mellan skarvhylsa och ledaren kan leda till brandrisk. Dessa klämtänger kan bli väldigt fel när käftarna inte är bra i linje med varann.
Ta in kablarna i en dosa, använd vettiga skarvdon för 6 mm2 och sov lugnt hädanefter.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Kanske bättre med en skruvskarvhylsa och krympslang billigare än att köpa en riktig presstång. Sen behöver man nog räkna så kabelarea matchar effektenoch kabellängd

tommib tommib skrev:
Utöver att skarvhylsan är för liten och tången helt undermålig så är det inte heller säkert att en vanlig skarvhylsa passar på solarkabel. Den har tjockare isolering än vanlig enkelledare.
Just denna är ingen solarkabel, utan endast säkringshållare. Har du något tips på en passande skarvhylsa för denna säkringshållare? Och blir det problem om den kabel som ska sättas från andra hållet i skarvhylsan inte är lika tjock?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.