5 532 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
skarvad bänkskiva - nästan halva priset
Sida 1 av 2
hej!
vill ha massiva ekskivor på 40 mm i mitt nya ikeakök.
det är 2 skivor ca 190x63,5 samt en köksö på ca 100x190
på ikea vill man ha 1500:-/metern för de smala = 5700:-
samt 2500:-/ metern för skivan till köksön = 4750:-
totalt 10450:-
var in på Bauhaus för att kolla med dem och de sa då, köp 2 skivor på 4 meter för 2995:- styck
så kapar vi den ena och skarvar ihop den (limmad och med några infrästa stålbeslag som jag fattade det)
för 800:-
totalpris 6800:-
för mig känns det ju helt klart mest prisvärt att köpa en skarvad på Bauhaus, men är den lika bra som de ikea säljer som jag fattade var upp till 120 bred från fabrik.
vad säger panelen?
vill ha massiva ekskivor på 40 mm i mitt nya ikeakök.
det är 2 skivor ca 190x63,5 samt en köksö på ca 100x190
på ikea vill man ha 1500:-/metern för de smala = 5700:-
samt 2500:-/ metern för skivan till köksön = 4750:-
totalt 10450:-
var in på Bauhaus för att kolla med dem och de sa då, köp 2 skivor på 4 meter för 2995:- styck
så kapar vi den ena och skarvar ihop den (limmad och med några infrästa stålbeslag som jag fattade det)
för 800:-
totalpris 6800:-
för mig känns det ju helt klart mest prisvärt att köpa en skarvad på Bauhaus, men är den lika bra som de ikea säljer som jag fattade var upp till 120 bred från fabrik.
vad säger panelen?
Det beror lite på vart skarven hamnar. Vi har granitskivor med 2 olika skarvar. Har en skiva i en hörna som det sedan kommer en skiva och mpter hörnskivan på vardera sida. Har inget obehag av skarvarna. De är dessuton silikonade så skarvarna är täta. Kan du få dem till att gör not och fjäder så blir det ännu bättre.
hej!
skarven blir alltså längsmed, mitt i skivan till köksön och ska inte synas är tanken. han sa att den i princip inte syns när man slipat och behandlat skivan.
han nämnde något om laxa eller falsa...
tyvärr fanns ingen skarv inne man kunde få titta på
skarven blir alltså längsmed, mitt i skivan till köksön och ska inte synas är tanken. han sa att den i princip inte syns när man slipat och behandlat skivan.
han nämnde något om laxa eller falsa...
tyvärr fanns ingen skarv inne man kunde få titta på
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
En skarv i trä syns alltid pga träfiber inte är likadana, sedan att man inte störs av det är en annan sak.
jo precis, skarvarna i trä syns alltid, men det gör dem ju i en massiv ekskiva med, den består ju av många limmade ekstavar om jag fattat rätt.
inte någon som har en sådan skarv på bild?
och kostar skarven 800:- så borde det ju bli bra kan jag tycka
inte någon som har en sådan skarv på bild?
och kostar skarven 800:- så borde det ju bli bra kan jag tycka
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Det behövs varken not, fjäder, lax eller sill för att limma ihop en bänkskiva på längden.
Det håller ändå.
Skarvar kommer du ha i vilket fall som helst då även 635 mm bänkskivor är skarvade.
Det håller ändå.
Skarvar kommer du ha i vilket fall som helst då även 635 mm bänkskivor är skarvade.
Har ingen bild på det, men jag skarvade själv ihop en ekbänkskiva på det här sättet...och det går inte att se var den är skarvad eftersom det är limmade stavar. Men det gäller att få raka och rena snitt, lite fogmassa och specialbeslag: http://www.axminster.co.uk/worktop-connectors
Låt dem göra det på Bauhaus, det blir bra!
Låt dem göra det på Bauhaus, det blir bra!
jaa men det såg ut som sånna där stålbeslag som du länkade till.
då kör vi på Bauhaus!
alltid roligt när man kan "spara" några tusenlappar!
då kör vi på Bauhaus!
alltid roligt när man kan "spara" några tusenlappar!
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Vilken kvalitet är det på skivorna, B/C eller A/B ? hittar bara B/C på deras hemsida och det var sådana vi köpte till arbetsrummet men de är inte helt perfekta i ytan, finns lite ilagningar och så och då letade vi ändå fram de som såg bäst ut. Tror IKEA skivorna håller A/B men jag är inte säker.
Kanske ett bra tips för skarven mellan skivorna?
http://www.styleroom.se/album/5285
Kanske ett bra tips för skarven mellan skivorna?
http://www.styleroom.se/album/5285
Redigerat:
den skarven syntes ju inte ens? och om man lejer Bauhaus för att göra den så borde det bli minst lika bra.
precis, det är b/c kvalite, men man ska väl ändå inte behöva ha en ful yta på ovansidan tycker jag?
ska kolla kvaliten på ikea med.
precis, det är b/c kvalite, men man ska väl ändå inte behöva ha en ful yta på ovansidan tycker jag?
ska kolla kvaliten på ikea med.
vet, men skrev rubriken innan ja räknade exakt 
och tror ikea tog med än 2500 metern typ 2530 eller 2560
och tror ikea tog med än 2500 metern typ 2530 eller 2560
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Saxat från Bauhaus:thestrut skrev:
Vad står B/C för?
B/C kvalité handlar om skivans ovansida och undersida. Den första bokstaven i märkningen (B) betyder att ovansidan är av denna kvalité, den andra bokstaven (C) står för undersidans kvalité.
I denna kvalité kan det förekomma varierande färg, struktur och stavbredd. Det kan också förekomma splintträ, mindre utfyllningar, svarta kvistmärken samt mindre sprickor och bearbetningsfel.
Vilken bänkskiva ska jag välja?
Ska en lösning göras där flera skivor ska fogas ihop och där du har ett krav med jämnare färg och stavbredd så rekommenderar vi att du istället väljer en A/B kvalité på skivan.
Problemet är att de har inga skivor i A/B kvalitet i EK, åtminstone inte på hemsidan.
precis, har läst den.
MEN eftersom jag köper en 4 meters och delar den, och skarvar ihop 2 metersbitarna så blir det ju inte mer ojämn färg och stavbredd än om jag lagt in 4 meters skivan på "längden"
MEN eftersom jag köper en 4 meters och delar den, och skarvar ihop 2 metersbitarna så blir det ju inte mer ojämn färg och stavbredd än om jag lagt in 4 meters skivan på "längden"