Jag vet inte om det här landar i exakt rätt forum-del, men jag gör ett försök. Jag har bredbandsbolagets ADSL lösning 24 mBIT. Nu har jag flyttat hela datapaketet till ett nytt rum och dragit en lång (10-15m) förlängningskabel från första jacket. Problemet är att jag har gått igenom två betongväggar och således vart tvungen att klippa ledningen för att sedan löda ihop den igen när jag dragit igenom väggarna. Det var nog ingen bra lösning. Dels var det riktigt jävligt att få ihop det igen. (tunna kablar som gick av i ett) och dels verkar det som att hastigheten sjunkit något överjävligt.

Så frågan är hur man EGENTLIGEN gör. Finns det bättre telefonkabel som är mer lättskarvad? Någon idé?

C
Man ställer modem och router vid telejacket och drar en nätverkskabel till datorn istället. Tycker jag iaf.

cheetah1 skrev:
Man ställer modem och router vid telejacket och drar en nätverkskabel till datorn istället. Tycker jag iaf.
Men är inte nätverkskabeln lika jävlig att skarva?

Nätverkskabeln kan du köpa i önskad längd för att slippa skarva.

JLAINE skrev:
Nätverkskabeln kan du köpa i önskad längd för att slippa skarva.
Jo, så långt är jag med, problemet är att jag har två betongväggar emellan och hål som rymmer kabeln, men inte "kontakterna"... Alltså måste jag kapa kabeln för att föra igenom den genom väggen... Har inte lust att ha gigantiska hål i väggarna...

Då kan du köpa ett specialverktyg som gör att du kan dra kabeln genom vägen och sedan klämma på en kontakt på den. Finns på clas olson och finns säkert någon smart guide på nätet.

Allra helst skulle jag vilja ha modem och router i det "nya" rummet, så frågan är HUR dumt det är. Tappar jag verkligen så mycket?

Gallianoman skrev:
Allra helst skulle jag vilja ha modem och router i det "nya" rummet, så frågan är HUR dumt det är. Tappar jag verkligen så mycket?
Ska egentligen inte vara något jätteproblem. Ta en kabel som du tycker funkar bra att skarva och se till att du får bra kontakt. ADSL klarar ju avstånd på flera kilometer, så du ska ha rätt otur om ytterligare något tiotal meter och någon skarv ger märkbar försämring. De flesta som får problem har råkat koppla fel så det sitter någon telefon inkopplad på kabeln före splittern.

När jag gjorde nåt liknande i dåvarande lägenhet borrade jag hål genom väggen istället för att klippa av och löda kablar. Gigantiska hål tycker jag inte att det vart, 22 mm borr räckte bra (dessutom vart det äntligen en anledning till att köpa en borrhammare :)) och hål nere vid golvsockeln är sällan svåra att dölja. Utifrån din beskrivning i texten förefaller det vara rätt knepigt med att skarva kabeln.;)

Har du fyra trådar i telekabeln kan du sätta första jacket vart du vill.

C
Alltså, skarva kablar? Till att börja med ska modemet sitta i första jacket, och det gör det inte om du använder en skarvladd. För det andra förstår jag inte varför du ska hålla på och skarva, det är väl bara att ta och skruva fast en ny kabel i en kontakt istället?

Om du tvunget vill ha modemet i det nya rummet förslår jag (jag inte bara hade, utan har gjort så) att du tar två tvåledade, eller en fyrledad kabel av bra kvalisort, kopplar inkommande teleledning på två av trådarna, sätter ett nytt jack i "nya rummet" med dessa två trådar in där nere. Ta de andra två trådarna och koppla in där uppe. Andra änden på dessa kopplar du in där nere på det tidigare första jacket. Du får förvisso ändå en skarv, och denna gör du allra helst genom att pressa på två RJ11-kontakter och sätta dessa i ett RJ11-skarvdon, men det går också bra att skarva i en liten dosa med för ändamålet avsedda skruvplintar. Inget lödande, det blir aldrig bra.

Cheetah1> det finns skarvsladdar för detta som bryter i jacket och flyttar "första jack" till det på skarvsladden och sedan i retur så att det tidigare jacket blir jack nr 2.

Men åter till problemet. Köp en 4-trådig 0,5mm kabel och separat jack. Koppla sedan enligt anvisning som du oftast på någon av operatörernas hemsidor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.