65 920 läst ·
26 svar
66k läst
26 svar
Skarva ihop gammalt gjutjärnsavlopp med nytt
Sida 1 av 2
Jag ska koppla på ett nytt avlopps rör till en toa och ett tvättställ. Det gamla som jag ska koppla ihop med är ett gamalt gjutjärns avloppsrör.
Passar nya avlopps rör i såna eller måste jag limma eller nått sånt?
Har även ett plast avlopps rör 110mm som ska pluggas igen, hur gör man det? går det bara att täta igen det med nån trasa eller måste man ha nån typ av lock på?
MVH Anders
Passar nya avlopps rör i såna eller måste jag limma eller nått sånt?
Har även ett plast avlopps rör 110mm som ska pluggas igen, hur gör man det? går det bara att täta igen det med nån trasa eller måste man ha nån typ av lock på?
MVH Anders
Vad det gäller ihopskarvning av nya rör till gjutjärn är helt beroende på vad det är för dimension på de gamla gjujärnsrören och om du ska gå på i en muff eller slätände.
Om du ska gå på i en muff på ett gammalt gjutjärnsrör bör du använda en gumminippel.
Ska du gå på en slätände är det bästa någon form av jet-koppling.
För att plugga ett 110-millimeters plaströr använder du ett lock som passar i en 110-muff
/Mario
Om du ska gå på i en muff på ett gammalt gjutjärnsrör bör du använda en gumminippel.
Ska du gå på en slätände är det bästa någon form av jet-koppling.
För att plugga ett 110-millimeters plaströr använder du ett lock som passar i en 110-muff
/Mario
Om det är i en muff du ska gå på har du ingen användning av den, den typen är för skarvning slätände mot slätände.abel48 skrev:
Ska du ska gå på i en muff är det gumminippel som gäller

Dessutom vill jag avråda dig från att använda lim till förband som inte är gjorda för det då detta kan få motsatt effekt.
/Mario
På gjutjärns sidan bör det fungera utan glidmedel så där bör du undvika det, däremot inuti gumminippeln där plast röret ska i lär det nog behövas.
Gjutjärnsmuffen måste vara ordentlig rengjord inuti och det får inte finnas kvar blyrester eller packgarn där. När du sedan monterar röret måste du trycka i det helt vinkelrätt mot det gamla för du ska lyckas få i det. Mät gärna upp och markera på röret hur långt det ska in så vet du om behöver trycka i det mera eller om du är färdig. Dessutom brukar det gå lättare om röränden som ska in i gumminippeln när fasad.
/Mario
Gjutjärnsmuffen måste vara ordentlig rengjord inuti och det får inte finnas kvar blyrester eller packgarn där. När du sedan monterar röret måste du trycka i det helt vinkelrätt mot det gamla för du ska lyckas få i det. Mät gärna upp och markera på röret hur långt det ska in så vet du om behöver trycka i det mera eller om du är färdig. Dessutom brukar det gå lättare om röränden som ska in i gumminippeln när fasad.
/Mario