Tänkte att jag skulle bygga ett kombinerat skrivbord med ett skåp till dottern. Har inte så mycket erfarenhet så tänkte fråga er här om ett problem som jag ser framför mig.

Ska vara två MDF skivor som ska vara i ett L. Problemet är att med de mått jag tänkt så hamnar skarven mellan två stommar. Såg lite när jag googlade om att lamellfräsa. Men har ingen lamellfräs och undrar då om det finns någon annan bra lösning som ni kommer på. Bifogar en bild för tydlighet.

Edit: Otydligt på bilden, men det är bara stöd för skivorna på de två lodrätta strecken var sida om ringen.

• IMG_3288.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Vad är det för mått på saker och ting?
Mdf vill gärna svikta med tiden när det ligger horisontellt så en ram eller liknande under vore nog lämpligt.
Skarven hade jag försökt lösa så den får stöd av en stomsida.
En nödlösning skulle kunna vara montera t ex u-profiler i ovankant stomme som stöd för skarven.

Tanken från början var att göra en skänk och då var den övre skivan det som höll ihop den. Men nu när jag tänkte att jag skulle bygga ett L med en skiva som går ut som skrivbord med ben som stöttning i ytterkant. Så blir det en skarv mellan stommar.
Funderar på att såga en ”Tetris” lösning så båda skivorna får stöd av den vänstra stommen.
Den övre skivan är ca 40cm bred och den andra är ca 70cm. Ca 55cm mellan stommarna.

• IMG_3289.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Sätt en passbit och flytta ut skåpen ca 15cm från hörnet så den 70 djupa skivan möter skarven.

• Gilla
Rikards..
  • Laddar…
Gör ett utrymme under för kablar. Om det sitter en bra bit under så syns det inte men viktigast är att det inte heller är i vägen. Huvudsyftet att fungera som stöd för skivorna nämner du självklart inte när någon frågar utan du tänkte helt på kabelhantering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.