Ska det verkligen vara så här?

Vill inte firmorna sälja några hus??
Vi har en önskan om att hitta en leverantör som vill bygga vårt hus, ingen speciellt märkvärdigt, vi har gjort egna ritningar, genom att slå ihop några kataloghus, tagit det bästa från varje typ!

Den första husfirman vi kontaktade, skickade efter flera samtal en skiss på FAXEN!!, där ändringar på den aktuella husmodellen var helt tvärtemot vad vi hade sagt!

Nästa husfirma träffade vi genom en husvisning, där vi förklarade läget för säljaren, som kände till området där vår tomt ligger och verkade förstå vad vi var ute efter. Hon lovade offert och ritningar!! Det är 2,5 månad sedan, vi har inte hört ett knyst!

Den tredje husfirman vi varit i kontakt med har fått våra egna ritningar och önskemål. Säljaren blev eld och lågor, och ville gärna bygga vårt hus, han skulle återkomma snarast, nu efter 3 veckor försökte vi söka upp honom, då det visade sig att han hade slutat på husfirman, och ingen hade nå'n aning om oss!

Vad tycker ni?? vi börjar tröttna…

(OBS Alla tre leverantörer är större och det skrivs ganska mycket om dem här på forumet!)
:-[

Surt, men fortsätt leta. Vi upplevde lite av samma sak, säljaren var positiv, sen hände ingenting, efter mycket jagande fick man tag på honom (oftast honom) och då hette det att "mycket nu" eller "jag skulle gärna sälja det här till dig men fabriken ville inte" o.s.v.

Vi hittade ett par olika leverantörer till slut som var både intresserade och positiva att ha att göra med så de finns där, fortsätt fråga runt.

Javisst är fax ett bra sätt att utbyta information, däremot håller jag med MoH att man blir minst sagt irriterad när man får ett så dåligt bemötande som dom fick. Att en husfirma, som har mage att sända över ritningar som är helt uppåt väggarna, kan få något sålt - är mig en gåta.

SJälv vill jag ha en pålitlig partner att ha att göra med. Säger de att de ska ringa upp, så ska de minsann göra det också. Har de lovat en katalog aller offert så ska den komma inom utsatt tid. OK, de kan få försening, men i så fall ska de direkt meddela detta.

Så som många hussäljare agerar så tror jag att de föraktar kunden.

Kan bara hålla med! Jag har bett 4 olika leverantörer om offerter och de var rejält bristfälliga. En kom via mejl och bestod av 3 foton! En annan via fax (1 sida utan lev.beskrivning) En annan har ej ens svarat.....

Kan det bero på att vi har ställt ett krav på att produktionskostnaden max får uppgå till 1,5 mkr?
Kanske inte är den kundkategori man efterfrågar..

Hade säkert varit annorlunda om vi varit spekulanter på ett 3 mkr bygge?

Gå till en snickare istället för att be en hustillverkare.

Lösvirke, bättre, billigare o ni får precis som ni vill! Vi bygger 245kvm för 9800/kvm istället för tex trivselhus 12000/kvm. Då är vår standard/utrustning tipptopp!!!
Inkluderat RIKTIG ventilation (FTX) o slangvärme.

Detta kräver dock en del jobb själva, den totala kostnadsbesparing ligger ju delvis i hur mkt praktisk arbete man gör själv men mest går ju att spara på att upphandla allt material o inventerier själv. Varför skall en hustillverkare ha vinst på mitt kylskåp???

Lösvirkessnickaren, inköparen, arkitekten, energiberäknaren o vad man nu allt skulle kunna kalla sig efter detta projekt.
Mikael.

Vi har helt klart funderat på det där med lösvirke, men när man läser här på forumet verkar det som att det är ungefär samma pris som att handla av en husfirma, bara att lösvirke tar längre tid att bygga!!
Vi har en viss byggvana från tidigare renoveringprojekt,men det är väl tiden som inte räcker till, men vi har ju räknat med att göra en del jobb själva!

Ni verkar ju ha fått till ett bra pris i alla fall!
Vad har ni räknat med för produktionstid?, nu är ju ert hus lite större än vårt ca 170 kvm, kan vara kul att höra ändå!

MVh MoH

Produktionstid ca 6mån, snickarna skall resa stommen o göra huset tätt för regn o vind, sedan om det behövs hyr vi in dom löpande. Men jag räknar med att jag själv samt en del kamrater skall kunna fixa resten. Det är ju som sagt bara en tidsfråga. Löpande kör vi allt på förresten, totalekonomiskt billigare, men det kan ju givetvis också vara en förtroendefråga.

Vårt total pris inkluderar även tomten! Som jag ser det är det omöljigt att komma upp i hustillverkarnas priser.

Hälsningar Mikael

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.