Hej, ganska ny här men hamnar ofta här när jag letar lösningar på diverse projekt-problem. Bra sida med mycket intressant att läsa.
Ville dock en fråga, och är ganska okunnig inom termer så ber om överseende. 😆
Men har tänkt följande; fritt stående skärmtak utan stöd, ca 2 meter ut, 5 meter långt, 1.5mm galvad plåt som tak (för det får jag gratis). Ca 114kg tung är plåten.
Bygger bärande del av 3mm fyrkantsprofil antagligen (också kostnadsfritt).
Blir belastningen på infästning stor? Kommer sitta i ladugårdsvägg. Hur många "takstolar" borde man ha?
Försökt hitta svar men svårt att söka efter något man inte kan benämna.
Tack!
Mvh
Men har tänkt följande; fritt stående skärmtak utan stöd, ca 2 meter ut, 5 meter långt, 1.5mm galvad plåt som tak (för det får jag gratis). Ca 114kg tung är plåten.
Blir belastningen på infästning stor? Kommer sitta i ladugårdsvägg. Hur många "takstolar" borde man ha?
Tack!
Mvh
Ursäkta, men menar du att du inte tänker dig några stolpar och inte heller några "strävor", eller vad det nu kan heta (stöd som utgår från väggen och löper snett upp mot taket)?Z Zacco87 skrev:Hej, ganska ny här men hamnar ofta här när jag letar lösningar på diverse projekt-problem. Bra sida med mycket intressant att läsa.
Tack!
Mvh
Blir ett d-a vrid vid infästningen bara av vikten i kombination med djupet, och blåser det mer än någon sekundmeter så har du ett fint plåtsegel.
Det låter ju helt orimligt när man tänker på det. Om man bara föreställer sig hur det ser ut. Det är jättestort. Får ju stöttas på något sätt. Med täta stolpar kanske de kan sitta i väggen istället för rakt ner i marken. Alltså som trianglar.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Har varit med och byggt en avskärmning liknande det du tänker. Det var 1m djupt och de bärande rören ut ur väggen var ingjutna 0,5m in i betongplattan på var våningsplan.
Hur tätt du behöver ha konsoller ut ur väggen beror på vad du tänker ha mellan dem. Bara plåten på längden, typ max 2m om den har hyffsat hög profil.
Hur tätt du behöver ha konsoller ut ur väggen beror på vad du tänker ha mellan dem. Bara plåten på längden, typ max 2m om den har hyffsat hög profil.
Intressant! 0.5m va ju inte mycket. 🤔R Robert-san01 skrev:Har varit med och byggt en avskärmning liknande det du tänker. Det var 1m djupt och de bärande rören ut ur väggen var ingjutna 0,5m in i betongplattan på var våningsplan.
Ja, konsolerna kommer bli kraftiga, har en hel del av 70x70x3 som va tänkt. Sprida ut belastningen på insidan med nått.
Vilken lutning på skärmtaket hade du tänkt dig? Ju brantare lutning desto mindre snölast. Hur hög är ladugårdsväggen och hur stor fri höjd under skärmtaket skall du ha? Kan det vara en tanke att förlänga ladugårdstaket precis där du vill ha skärmtaket?
Du bör redovisa en skiss på hur du har tänkt dig skärmtaket mot ladugården för att det skall bli lättare att ge dig designtips på hur du skulle kunna dimensionera.
Du bör redovisa en skiss på hur du har tänkt dig skärmtaket mot ladugården för att det skall bli lättare att ge dig designtips på hur du skulle kunna dimensionera.
Lutning har jag inte kommit till än, ville kolla om det va genomförbart först.R roli skrev:Vilken lutning på skärmtaket hade du tänkt dig? Ju brantare lutning desto mindre snölast. Hur hög är ladugårdsväggen och hur stor fri höjd under skärmtaket skall du ha? Kan det vara en tanke att förlänga ladugårdstaket precis där du vill ha skärmtaket?
Är nog runt 9-10 meter hög vägg, och frihöjden är tillräcklig utan att bygga ut tak, då blir det lite för mycket.
Ja, skiss hade nog vart bra. Får rita upp något ikväll.
Inga mått men nått sånthär på konsolerna hade jag tänkt.R roli skrev:
Ja, den konsolen lär nog klara sig. Den stora frågan blir dock om den övre infästningen i väggen kommer att göra det. Blir ett stort drag i den övre och en fin tryckkraft i den nedre.