5 626 läst ·
25 svar
6k läst
25 svar
Skärgårdsmys på klipporna i sommarhuset Zartmann House
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Sommarhuset Zartmann House på Skarprunmarn i Värmdö väster om Sandhamn är så gott som uteslutande platsbyggt i trä som transporterats via helikopter.
Du kan läsa artikeln här: Skärgårdsmys på klipporna i sommarhuset Zartmann House
Du kan läsa artikeln här: Skärgårdsmys på klipporna i sommarhuset Zartmann House
Medlem
· Halland
· 4 433 inlägg
Helikopter ligger ju inte direkt i tiden. Måste gått att bära för hand. Låter ju inte direkt som ett lågprisbygge.
Står inga priser på de som utför lyften. Men de kan lyfta runt 1700 enl en sida.A Anders_Nilsson skrev:
Den som orkar får göra en beräkning på typ hur mycket huset innehåller och räkna på tid för att bära upp allt.
I arbetstid känns det som man sparar på en helikopter.
Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
Precis, hela poängen med timmer byggnad är att de går att bära för hand eller dra i en kärra. Eller ta en åkgräsklippare och dra på en vagn..A Anders_Nilsson skrev:
Kolla lite snabbt vad de kostar att hyra helikopter. Att hyra en R22 var faktiskt inte speciellt dyrt, 2500kr/timme, men den kan lyfta ungefär... ingenting.
En R44 kostar 4500, men den kan dessvärre inte lyfta många kg heller, vet inte ens om den har krok. R66 kostar 10papp timmen... och.. eeh... den kan inte lyfta ett dugg mer. Nästa steg upp är Airbus EC120/H120, som med kostar 10 papp, men den har krok iaf, den kan ta 500kg om tanken är full och 650 om den är halvfull. Fem mil ut till Rumarö, vilket är så långt ut man kan få en lastbil. Om man utgår från bromma så tar de 13 minuter att flyga dit. Hitta ett lämpligt fält där.. Därifrån är det 2½ km till mitten av ön. Tar ca 30 sekunder att plocka upp lasten, ca 10 sekunder att släppa den och. Resan över tar mellan 2 och 3 minuter beroende på hur aggressivt de kör. Låt oss ta 15 minuter vardera resa dit och från, och 5 minuter över per resa. Kan de göra 3-4 resor om man hyr helikoptern en timme. Men om man hur den två så bör man kunna göra ca 10 resor. Och då kan man fortfarande börja med 650kg första halvtimmen och köra med 700kg sista timmen (vilket är max).
Så om man ska köra över 6-7 ton kostar det runt 20papp och ska man ha en timme till så får man nog över si så där 4 ton till.
Om man har total entreprenad och man ska betala för någon och köra grejerna med båt och bära fram dem... så kan man ju börja fundera på om helikopter inte är billigare.
Sökte på lyft med helikopter och kom till denna.M Mattias Svederberg skrev:Precis, hela poängen med timmer byggnad är att de går att bära för hand eller dra i en kärra. Eller ta en åkgräsklippare och dra på en vagn..
Kolla lite snabbt vad de kostar att hyra helikopter. Att hyra en R22 var faktiskt inte speciellt dyrt, 2500kr/timme, men den kan lyfta ungefär... ingenting.
En R44 kostar 4500, men den kan dessvärre inte lyfta många kg heller, vet inte ens om den har krok. R66 kostar 10papp timmen... och.. eeh... den kan inte lyfta ett dugg mer. Nästa steg upp är Airbus EC120/H120, som med kostar 10 papp, men den har krok iaf, den kan ta 500kg om tanken är full och 650 om den är halvfull. Fem mil ut till Rumarö, vilket är så långt ut man kan få en lastbil. Om man utgår från bromma så tar de 13 minuter att flyga dit. Hitta ett lämpligt fält där.. Därifrån är det 2½ km till mitten av ön. Tar ca 30 sekunder att plocka upp lasten, ca 10 sekunder att släppa den och. Resan över tar mellan 2 och 3 minuter beroende på hur aggressivt de kör. Låt oss ta 15 minuter vardera resa dit och från, och 5 minuter över per resa. Kan de göra 3-4 resor om man hyr helikoptern en timme. Men om man hur den två så bör man kunna göra ca 10 resor. Och då kan man fortfarande börja med 650kg första halvtimmen och köra med 700kg sista timmen (vilket är max).
Så om man ska köra över 6-7 ton kostar det runt 20papp och ska man ha en timme till så får man nog över si så där 4 ton till.
Om man har total entreprenad och man ska betala för någon och köra grejerna med båt och bära fram dem... så kan man ju börja fundera på om helikopter inte är billigare.
Helikopterlyft | Hyr denna sida! (helikopterstockholm.se)
Där står det att de lyfter upp till 1750 kg, Bell 205. Dock inga priser.
Om man förberett allt väl och de tog en pråm dit så lär de nog gå ganska snabbt.
Kollar man vidare lite så är helikopter tydligen billigare än om man lejer en mobilkran (förutsatt att man har plats)
Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
Missade det.. såg inte att Bell 205 kunde ta extern last, men de kan den tydligen. Den kostar 11 000kr i timmen, så de skulle då bli de billigaste alterantivet om man ska flytta mycket.,Rkarlsson skrev:Sökte på lyft med helikopter och kom till denna.
Helikopterlyft | Hyr denna sida! (helikopterstockholm.se)
Där står det att de lyfter upp till 1750 kg, Bell 205. Dock inga priser.
Om man förberett allt väl och de tog en pråm dit så lär de nog gå ganska snabbt.
Kollar man vidare lite så är helikopter tydligen billigare än om man lejer en mobilkran (förutsatt att man har plats)
Ja men det är ju inte så farligt =) Ingen aning om hur många lass ett hus är. Men med tidsbesparingen så lär man ju ha sparat in transporten om man kör helentreprenad. Sen kanske där inte är så många byggföretag som vill kånka på byggmaterial heller.M Mattias Svederberg skrev:
låter inte farligt alls skulle hyra en bil i malmö en gång köra till madrid dom skulle ha 22 tusen för bara vägen ner polaren skulle skicka ett spabad till kiruna gick på 23 med fraktM Mattias Svederberg skrev:
Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
De är ju knepigt det där. Jag tänker om man är konstruktör och vet att bygget ska transporteras på helikopter, så kanske man kan tänkas använda överlag lättare byggnadsmaterial. Trägolv, väggar och Plåttak. Jag ser inget tungt på bilderna förutom fönsterna. Det är bara 4 tunga fönster. Skulle tippa på 200-250 kg styck.. Ytterligare 6 fönster på si så där 70-80kg styckRkarlsson skrev:
De är ganska mycket trall, men liten uppskattning mellan tummen och pekfingret (+lite matte) säger mig att den bör väga runt 700kg.
Ett färdigt attefalls hus väger mellan 5 och 6 ton. Jag tror knappast den här byggnaden är speciellt mycket tyngre per kvadratmeter. Snarare.. snarlik Ser inte så stort ut, skulle gissa på 80+40m2.. Så ... runt 15 ton totalt.
Si så där 10 varv med en bell.
har sett några avsnitt av building alaska där flyger dom in allt fort går det med med allt är färdig lastat bara koppla på kroken sen lämna och sen tillbaka så att det skulle ta timmar stämmer inte
när jag ung var jag med när försvaret hjälpte till att flytta en militärbarack med helikopter 4 till scoutrörlsen
när jag ung var jag med när försvaret hjälpte till att flytta en militärbarack med helikopter 4 till scoutrörlsen
Så om man säger att allt var packat och klart med slingar och krokar så lär de ha gått kanske på 2 timmar =)M Mattias Svederberg skrev:De är ju knepigt det där. Jag tänker om man är konstruktör och vet att bygget ska transporteras på helikopter, så kanske man kan tänkas använda överlag lättare byggnadsmaterial. Trägolv, väggar och Plåttak. Jag ser inget tungt på bilderna förutom fönsterna. Det är bara 4 tunga fönster. Skulle tippa på 200-250 kg styck.. Ytterligare 6 fönster på si så där 70-80kg styck
De är ganska mycket trall, men liten uppskattning mellan tummen och pekfingret (+lite matte) säger mig att den bör väga runt 700kg.
Ett färdigt attefalls hus väger mellan 5 och 6 ton. Jag tror knappast den här byggnaden är speciellt mycket tyngre per kvadratmeter. Snarare.. snarlik Ser inte så stort ut, skulle gissa på 80+40m2.. Så ... runt 15 ton totalt.
Si så där 10 varv med en bell.
Att bära upp allt för hand hade nog tagit mycket längre tid.
Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
Den stora knöligheten här är ju inte bara att de är en bit in i skogen utan väg, utan att det även är över vatten.Rkarlsson skrev:
Jag menar, med en lite åkgräsklippare kan man dra 500-600kg efter på en 70cm bred stig. Jag menar, de skulle ju fortfarande ta 5 gånger längre tid än med heilkopter, men troligen bli betydligt billigare.
Men om man ska ta hänsyn till vattnet med blir de knepigt. För även om man har tillgång till någon typ av vatten farkost som kan ta 500-600kg, så måste man få de från den farkosten över till vilken vagn man nu har på ön. Och då blir de ju inte lika kul lägre eftersom man troligen lämnade kroken på lastbilen.
Om man ska hyra ett fartyg stort nog för att ta hela lastbilen med, då blir nog helikopter billigare på en gång