Jag har kapat några 20mm stål/järn-profiler med tigersåg som satt på ett räcke inomhus.

Jag kom inte åt ända intill eftersom det är en "kulle" där p.g.a. dom är svetsade.

Jag måste dock få bort den sista biten så det blir slätt mot den vertikala järn-profilen, men eftersom det är inomhus vill jag inte köra med vinkelslip p.g.a gnistorna.

Hur ska jag göra? Godset är ca 2.5mm tjockt men inkl. svetsning är det ca 7mm tjockt.

Har testat med Bosch "Multimaster" pmf 180 med orginal halv-måne-bladet och så köpte jag ett 5-pack 20mm raka blad för trä/metall. Halv-måne-bladet tuggar oehört sakta och de andra bladen går sönder direkt.

Snälla hjälp mig!
 
Varför går det inte med tigersågen?
 
hempularen skrev:
Varför går det inte med tigersågen?
Tigersågen glider hela tiden ut eftersom svets-fogen (heter så?) bildar en "kulle" längst in.

Det är 9st som ska bort och dom sticker ut 3-5mm.
 
  • DSC03700.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Norell skrev:
Tjena, här har du lösningen:
[länk]
Nämen ser man på, ett ny maskin att handla =)

Tror du att den skulle funka bra med tanke på att det är 9 st som på bilden? (sticker ut 3-5mm)

Funkar kanske lika bra med lamellskiva på vinkelslip?

Visst är det kul med maskiner men vet inte om den kommer så mkt mer till användning och 4000kr svider...
 
Kan du inte göra några märke med en körnare elller likn. så tigersågen får fäste? Eller med ett bågfilsblad.
/Hobb
 
Hobber skrev:
Kan du inte göra några märke med en körnare elller likn. så tigersågen får fäste? Eller med ett bågfilsblad.
/Hobb
Mkt bra förslag!

Ska testa att köra några spår med Bosch "multimastern" och sedan med tigersågen.

Jag återkommer om några timmar med resultat. (tigersågen är ute och åker bil för tillfället)
 
H skrev:
Mkt bra förslag!

Ska testa att köra några spår med Bosch "multimastern" och sedan med tigersågen.

Jag återkommer om några timmar med resultat. (tigersågen är ute och åker bil för tillfället)
Nu är det klart och det funkade mkt bra!

Tack för hjälpen!
 
nu missade du chansen att köpa nytt verktyg ,det är inte bra
 
Tigersåg och stålbalk = Smör i solsken
 
Fredrik.engdahl skrev:
nu missade du chansen att köpa nytt verktyg ,det är inte bra
Jag vet, men jag hade bråttom att bli klar. Hade nån försäljare stått och "läskat" mig med maskinen så hade jag nog klippt till direkt. . =)
 
mycke_nu skrev:
Tigersåg och stålbalk = Smör i solsken
Ja det gick oehört smidigt måste jag säga. Fick låna en riktig dräpare från Millwauke.
 
2230_01.jpg
:D
 
Fotografen skrev:
[bild]
:D
Har exakt en sådan och den kommer fram för att ta bort lite skit som sitter kvar på vissa ställen.
 
Vinkelslip och svetsfilt/brandfilt funkar bra för att hålla gnistorna borta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.