Jag har kapat några 20mm stål/järn-profiler med tigersåg som satt på ett räcke inomhus.
Jag kom inte åt ända intill eftersom det är en "kulle" där p.g.a. dom är svetsade.
Jag måste dock få bort den sista biten så det blir slätt mot den vertikala järn-profilen, men eftersom det är inomhus vill jag inte köra med vinkelslip p.g.a gnistorna.
Hur ska jag göra? Godset är ca 2.5mm tjockt men inkl. svetsning är det ca 7mm tjockt.
Har testat med Bosch "Multimaster" pmf 180 med orginal halv-måne-bladet och så köpte jag ett 5-pack 20mm raka blad för trä/metall. Halv-måne-bladet tuggar oehört sakta och de andra bladen går sönder direkt.
Snälla hjälp mig!
Jag kom inte åt ända intill eftersom det är en "kulle" där p.g.a. dom är svetsade.
Jag måste dock få bort den sista biten så det blir slätt mot den vertikala järn-profilen, men eftersom det är inomhus vill jag inte köra med vinkelslip p.g.a gnistorna.
Hur ska jag göra? Godset är ca 2.5mm tjockt men inkl. svetsning är det ca 7mm tjockt.
Har testat med Bosch "Multimaster" pmf 180 med orginal halv-måne-bladet och så köpte jag ett 5-pack 20mm raka blad för trä/metall. Halv-måne-bladet tuggar oehört sakta och de andra bladen går sönder direkt.
Snälla hjälp mig!
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Varför går det inte med tigersågen?
Nämen ser man på, ett ny maskin att handla =)Norell skrev:
Tror du att den skulle funka bra med tanke på att det är 9 st som på bilden? (sticker ut 3-5mm)
Funkar kanske lika bra med lamellskiva på vinkelslip?
Visst är det kul med maskiner men vet inte om den kommer så mkt mer till användning och 4000kr svider...
Produkter som diskuteras: "körnare"
Dornar & körnare
Dornar och körnare är handverktyg som ofta används inom bygg och hantverk. Dornar är cylindriska verktyg som används för att driva ut spikar, bultar och nitar, eller för att göra hål i material som trä, läder eller metall. Körnare
Läs mer
Mkt bra förslag!Hobber skrev:
Ska testa att köra några spår med Bosch "multimastern" och sedan med tigersågen.
Jag återkommer om några timmar med resultat. (tigersågen är ute och åker bil för tillfället)
nu missade du chansen att köpa nytt verktyg ,det är inte bra