Jag skulle nog välja något mer enhetligt. En gång målade jag om hela min lägenhet, jag gjorde det lite pö om pö och valde i varje rum den färg jag tyckte passade. När jag var klar och stod i hallen såg jag ett gult, ett lila, ett turkost och ett rött rum, skarpa färger och pasteller om varandra, det blev rörigt och såg inte bra ut. Jag tycker det är bra att ni redan nu tänker på att tapeterna matchar och inte gör mitt misstag.
Vill ni ha så mönstrade tapeter i båda rummen? Annars är mitt förslag att plocka upp bakgrundsfärgen på halltapeten och måla den andra väggen i den, så det blir mer en helhet. Eller välja samma mönster som i hallen men med en annan färgkombination (om det finns). Det knyter också ihop rummen. Men som tidigare sagts, det är ni som ska bo och trivas där.
Vill ni ha så mönstrade tapeter i båda rummen? Annars är mitt förslag att plocka upp bakgrundsfärgen på halltapeten och måla den andra väggen i den, så det blir mer en helhet. Eller välja samma mönster som i hallen men med en annan färgkombination (om det finns). Det knyter också ihop rummen. Men som tidigare sagts, det är ni som ska bo och trivas där.
Hej!
Har egentligen inga problem med att blanda mönster när det är väl avgränsade separata rum. Men om ni känner för att byta, så hade jag valt den ljusa "mjäkiga". Så mycket bättre än vita eller ljusgråa väggar.
Har egentligen inga problem med att blanda mönster när det är väl avgränsade separata rum. Men om ni känner för att byta, så hade jag valt den ljusa "mjäkiga". Så mycket bättre än vita eller ljusgråa väggar.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Allt är egentligen bara subjektiva åsikter och ni väljer såklart själva vad ni vill ha för tapeter. Personligen tycker jag att ju större rum desto mildare/mjäkigare tapet bör man välja, dessutom bör tapeterna antingen vara enhetliga eller kontrasterande, om de är hyfsat nära varandra men i olika toner så finns det risk att det ser konstigt ut. I ett kök/vardagsrum hade jag valt en lite ljusare tapet än i tex sovrum.
Jag tycker att den befintliga i köket inte passar så bra med den i hallen, däremot den ljusare/mjäkiga av de nya tycker jag ser bra ut.
Jag tycker att den befintliga i köket inte passar så bra med den i hallen, däremot den ljusare/mjäkiga av de nya tycker jag ser bra ut.
Ni behöver iallafall inte fundera på tavlor, i princip omöjligt att hänga på sådana tapeter. Less is more finns det ju något som heter, en fondvägg eller bara plocka upp färgen som någon annan föreslog är inte helt fel...men nu är det ju ni som ska bo där o vad man gillar är väldigt olika ibland
Visst funkar det med tavlor. Bara de har ett lugnt motiv och färgval och bred passepartout.B byggnisse99 skrev:
Att ställa en fråga om vad internet tycker om ens tapetsmak stjälper mer än hjälper. Dock kan det komma in en o annan inlägg som stärker ens åsikt redan. Men i de flesta fall blir man bara än mer villrådigt än innan.
Vad jag däremot skulle ha gjort är att prata med nån inredningsdesigner. Har för mig att en färghandelkedja har denna service.
Kan kosta en slant VS Internet är gratis!
Have fun!
Vad jag däremot skulle ha gjort är att prata med nån inredningsdesigner. Har för mig att en färghandelkedja har denna service.
Have fun!
Äh, det är väl ungefär samma sak som att fråga släkt eller vänner? Det är intressant att höra hur andra tänker och det är, som du säger, gratis. Sen får man ju välja hur mycket vikt man lägger vid andras åsikter. I just den här frågan har några tyckt att man inte behöver vara så noga med att matcha mellan rum, någon att den nuvarande är fin, och några att den blekare med träd passar bra. Min slutsats blir då att det nog funkar rätt ok oavsettL Libelle skrev:Att ställa en fråga om vad internet tycker om ens tapetsmak stjälper mer än hjälper. Dock kan det komma in en o annan inlägg som stärker ens åsikt redan. Men i de flesta fall blir man bara än mer villrådigt än innan.
Have fun!
Mitt bästa tips:
Lyssna till DIN egen magkänsla och skit i vad andra tycker. (andra = folk som inte bor i ditt hem).
Om man ska lyssna på alla andra så tar man til slut någonting tråkigt som man tröttnar på fort.
Men om din magkänsla tvivlar, ta inte.
Om din magkänsla tvivlar och är skälet till att du postar här: skit i det här, vänta lite, och få in ny inspiraiton längre fram. Kör Marie Kondo: get det här mig pirr i magen? Ta! Inte? Ta inte.
Om du postar här för att du är orolig över vad andra tycker om ditt "konstiga" val: skit i folk och välj det du tycker om bäst.
Lyssna till DIN egen magkänsla och skit i vad andra tycker. (andra = folk som inte bor i ditt hem).
Om man ska lyssna på alla andra så tar man til slut någonting tråkigt som man tröttnar på fort.
Men om din magkänsla tvivlar, ta inte.
Om din magkänsla tvivlar och är skälet till att du postar här: skit i det här, vänta lite, och få in ny inspiraiton längre fram. Kör Marie Kondo: get det här mig pirr i magen? Ta! Inte? Ta inte.
Om du postar här för att du är orolig över vad andra tycker om ditt "konstiga" val: skit i folk och välj det du tycker om bäst.
Skulle inte välja detta. Om jag ville ha tapet, skulle jag ta i det ena rummet och plocka upp en av färgerna i tapeten och måla i det andra rummet. Just när man kan se både tapeter samtidigt.. Om man inte kan det och vill ha tapeter i två anslutande rum skulle jag ändå försöka hålla färgtoner någorlunda enhetligt. Men att ha tavlor på sådan väggar är överflödigt.. Gillar man och vill ha båda tapeterna hade jag satt en av dem i ett helt annat rum.
Det står faktiskt "tavlor och kalsonger på golvet". Ett helt nytt tänk i homestylingkretsar".MathiasS skrev:
För övrigt tycker jag att TS skall ta orginalalternativet.