Hej!

Håller på att planera ett skåpsbygge och nu när det börjar närma sig genomförandet funderar jag på vilka gångjärn jag ska använda. Klassiska lyftgånjärn i mässing hade varit det snyggaste alternativet men helst hade jag velat använda blum/ikea-stil på grund av möjligheten att finjustera passformen
Tanken är att göra spegeldörrar av bok som är 35 mm bred x 24 mm tjock vilket gör att jag tror att ramen är för smal för sådana gångjärn.
Finns det några andra typer av gångjärn som har bra möjligheter till finjustering men som tillåter en smalare ram? Exploderad vy av skåpdörrar av bok som är 35 mm breda och 24 mm tjocka, med siffror som visar dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av skåp med spegeldörrar, mäter 1800 mm i höjd och 950 mm i bredd, med klassisk design och detaljerad topp.
Skapa konto

VLJ VLJ skrev:
Hej!

Håller på att planera ett skåpsbygge och nu när det börjar närma sig genomförandet funderar jag på vilka gångjärn jag ska använda. Klassiska lyftgånjärn i mässing hade varit det snyggaste alternativet men helst hade jag velat använda blum/ikea-stil på grund av möjligheten att finjustera passformen
Tanken är att göra spegeldörrar av bok som är 35 mm bred x 24 mm tjock vilket gör att jag tror att ramen är för smal för sådana gångjärn.
Finns det några andra typer av gångjärn som har bra möjligheter till finjustering men som tillåter en smalare ram?[bild]

[bild]

• Metallgångjärn monterat på trädörr mätt med en transparent linjal.
    Skapa konto
Byggde ett skåp med vitrindörrar för några år sen. De här ”Ikea-gångjärnen” kommer troligen från Bauhaus, så liknande borde väl vara lätta att få tag på.

• Gilla
VLJ
  • Laddar…
Konstigt, alla har hittar där håldiametern är utskriven är den 35 mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.