Jag har en sommarstuga från 60-talet med krypgrund på berg, viss doft från kommer upp som jag vill bli av med.

Min plan är att tillföra bättre ventilation uppe i huset via självdrag. I grunden har jag en Woods avfuktare sedan innan men tänker lägga till en fläkt för att skapa undertryck och på så sätt se till att jag får in fräsch luft inomhus och undertrycket ser till att dofter ej kommer upp utan ut i en ventil.

Vad skall man ha för fläkt?

(skall även se över balkar osv i krypgrunden)

mycket tacksam för råd!

Felf Felf skrev:
Jag har en sommarstuga från 60-talet med krypgrund på berg, viss doft från kommer upp som jag vill bli av med.

Min plan är att tillföra bättre ventilation uppe i huset via självdrag. I grunden har jag en Woods avfuktare sedan innan men tänker lägga till en fläkt för att skapa undertryck och på så sätt se till att jag får in fräsch luft inomhus och undertrycket ser till att dofter ej kommer upp utan ut i en ventil.

Vad skall man ha för fläkt?

(skall även se över balkar osv i krypgrunden)

mycket tacksam för råd!
Hej!

Hur gick det? Installerade du någon fläkt? Jag är lite i samma planer som dig.

Ja detta var ett tag sedan. Det blev så att jag lämnade tillbaka Woods avfuktaren och köpte en Drybox sorptionsavfuktare enligt rekommendation från många experter på ämnet. Funkar bra men dyrt på elräkningen. Den drar runt 10 kWh per dygn vilket drar iväg.

Jag hade tipsat om att köpa en Woods och se hur det funkar. Köp en Shelly H&T för att övervaka fukten på distans om det är ett fritidsboende.

Jag skall isolera min mark i grunden, det kommer nog få ner förbrukningen en del.

Felf Felf skrev:
Ja detta var ett tag sedan. Det blev så att jag lämnade tillbaka Woods avfuktaren och köpte en Drybox sorptionsavfuktare enligt rekommendation från många experter på ämnet. Funkar bra men dyrt på elräkningen. Den drar runt 10 kWh per dygn vilket drar iväg.

Jag hade tipsat om att köpa en Woods och se hur det funkar. Köp en Shelly H&T för att övervaka fukten på distans om det är ett fritidsboende.

Jag skall isolera min mark i grunden, det kommer nog få ner förbrukningen
Felf Felf skrev:

Jag skall isolera min mark i grunden, det kommer nog få ner förbrukningen en del.
Tack för svar! Har faktiskt beställt en Woods DCS50 och har monterat 2st fuktmätare i grunden.

Jag har själv tagit över en sommarstuga med krypgrund en gång. Det hjälpte inte med bara en avfuktare, utan har 3 stycken utplacerade strategiskt. De styrs av fuktsensorer.

När jag provade att ha en endaste avfuktare och en cirkulationsfläkt så fick avfuktaren gå dygnet runt eftersom fuktnivån inte sjönk över allt (Har sensorer i samtliga "rum" i krypgrunden, 6st). Nu när jag har tre avfuktare så går de mer sällan.

Har också lagt ner ny isoleringsplast på den kala marken i krypgrunden så att stigande fukt har en chans att först kondensera mot isoleringsplasten.

Värt att nämna är att samtliga ventilationshål till krypgrunden var förseglade av förra ägaren och jag har lämnat dem så. Verkar fungera bra.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
För mig funkar en ACETEC bra. Och billigt.
Ligger plast på marken i hela krypgrunden.

Grunden är byggd av Ytongbalk stående på gjutna sulor. Ovanpå detta som ett stort dansgolv av liknande nu spontade liggande Ytongbalkar. Ovan på detta plast.

Med tiden har väl denna plast blivit punkterad med av små ojämnheter på ytongbalkarna.

Fick lite luktgenomträngning, upp i huset.

Acetec står placerad i ett av grundens hörn. En slang med frånluft leds ut genom grunden. Blåser typ en gång i kvarten ut fuktig varm luft, som samlats upp i en speciell platta, som avger fukten när den värms upp. Om den görs i av med fukt, som den samlade på sig. Sker numer sällan, se nedan.
Övrig tid så cirkuleras luft till grundens tre övriga hörn. Luft som vandrar in i baksidan på maskinen för att absorberas i nåt som liknar en honungskaka.
Finns ett läge som så att säga bestämmer hur ofta luft ska cirkuleras. Eller kontinuerligt.

Små läckage i typ stenfoten läcker in luft, som ersätter den som ventileras ut.

Håller nu mellan 65 - 70 % beroende på bl a temp i grunden, som naturligt ändras under året mellan 8 - 15 grader. Just nu 10 grader, minus 9 ute.
Drar igång värmeelement i avfuktaren högst sällan. M a o mycket strömsnålt. Då bolmar det som typ Lütsens dimma på utsidan om det är kall vinterdag.

Och känner ingen lukt från grunden, så som tidigare.

Redigerat:
Acetek PD250

Nu när bara fläktmotorn går så är effektförbrukningen 55 W.

De gånger avfuktaren gör sig av med uppsamlad fukt är totala effektförbrukningen 1550 W under 4 minuter åt gången.

Högst sällan kalla årstiden, då tempen är lägre i grunden.

Redigerat:
Jag har inga direkta problem med fukten i grunden. Det är berg i hela grunden som är torra och fina dock finns det ett ställe där det är lite grus och gammalt byggfolie som jag ska byta. Kommer lukt därifrån, därför tänkte jag prova med en mindre dyr avfuktare och sätta en kanalfläkt på en lucka för att komma åt något litet undertryck. Förra ägaren hade stängt alla luckor utom 2.

Funderar även på om det är värt att lägga betongmatta i hela grunden över bergen för att få upp temperaturen. Ligger just nu mellan 10-12°C och 65-66%RF på ena sidan av grunden och 73-75%RF i andra sidan där dom 2 luckorna är öppna.

Vad har du för trossbotten?

Nu verkar det som om du inte har nån risk för mögel med dina värden.

H Hybro skrev:
Vad har du för trossbotten?

Nu verkar det som om du inte har nån risk för mögel med dina värden.
Tegelvägg med trätak och svarta kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser det ut idag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.