Hej!
Skulle behöva ett sovrum till på övre plan i huset.
Det röda strecket är hur jag tänkt. Någon som har ett annat förslag? Tanken är en smal korridor och en skjutdörr till ena sovrummet för att spara plats. Fönstret måste såklart flyttas också.
Bomba gärna med era förslag!
Skulle behöva ett sovrum till på övre plan i huset.
Det röda strecket är hur jag tänkt. Någon som har ett annat förslag? Tanken är en smal korridor och en skjutdörr till ena sovrummet för att spara plats. Fönstret måste såklart flyttas också.
Bomba gärna med era förslag!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 075 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 075 inlägg
Jag tror det blir lättare att föreslå alternativ om du skriver ut måtten på de olika rummen eller gör en enkel skalenlig möblering så att man förstår hur stora de är. Det är ju viktigt att rummen blir möblerbara.
Det finns i alla fall ingen anledning till att låta den nya korridoren gå ända till ytterväggen utan den kan ju sluta direkt efter dörrarna så att rummen kan bli så stora som möjligt.
Det finns i alla fall ingen anledning till att låta den nya korridoren gå ända till ytterväggen utan den kan ju sluta direkt efter dörrarna så att rummen kan bli så stora som möjligt.
BirgitS skrev:
Jag tror det blir lättare att föreslå alternativ om du skriver ut måtten på de olika rummen eller gör en enkel skalenlig möblering så att man förstår hur stora de är. Det är ju viktigt att rummen blir möblerbara.
Du menar så?
Kan lägga upp mått i morgon. Spädbarn sover just nu
Ja kattvind. Men om man river in till den sedan på mwd isolering tror jag inte man vinner så mycket extraplats. Ja det är nog möjligt att tjuva lite från hallen. Flera stora onödiga hallar i vårt hus.L Lane skrev:
tar man lite av hallen kan man nog få till ett bra rum av det som delas. Men klädkammaren är liten. Det trista men mest långsiktiga om ni tänker bo där när barnen behöver mer än en säng är att ta (tillbaka? ) utrymme från badrummet 
se skiss nedan grönt är möbler, säng och skrivbord med befintligt badrum och blått är ny vägg ocg då är gula ny säng. Vacker bild, jag vet...
se skiss nedan grönt är möbler, säng och skrivbord med befintligt badrum och blått är ny vägg ocg då är gula ny säng. Vacker bild, jag vet...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken är 2 små barnrum. När ungarna är stora (12-14 år) finns det 67 kvadrat till att användaL Lane skrev:tar man lite av hallen kan man nog få till ett bra rum av det som delas. Men klädkammaren är liten. Det trista men mest långsiktiga om ni tänker bo där när barnen behöver mer än en säng är att ta (tillbaka? ) utrymme från badrummet
se skiss nedan grönt är möbler, säng och skrivbord med befintligt badrum och blått är ny vägg ocg då är gula ny säng. Vacker bild, jag vet...[bild]
10 månader och (finns inte)L Lane skrev:
Ja det är en tanke. Idag är det ett bra sovrum samt en walk in closet (stor) tekniskt sett behöver man inte göra något alls utan bara placera 2 sängar. Men vi tror att ungarna kommer vilja ha sitt eget rum inom 7-8 år.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 075 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 075 inlägg
Om det är tätt mellan barnen kan de ofta dela rum men är det typ 4 år kan det bli alltför mycket konflikter mellan en 5-åring, som vill pyssla ifred med små saker, och en 1-åring som river i allt och stoppar småsaker i munnen.
Utan mått är det svårt att bedöma om rummen går att möblera. Det behövs inte alltid så många kvm utan kring 7 kvm räcker för säng, garderob och skrivbord under förutsättning att rumsform och placering av fönster och dörr är bra. Men visst underlättar det om det går att ta yta från badrummet och/eller hallen.
Utan mått är det svårt att bedöma om rummen går att möblera. Det behövs inte alltid så många kvm utan kring 7 kvm räcker för säng, garderob och skrivbord under förutsättning att rumsform och placering av fönster och dörr är bra. Men visst underlättar det om det går att ta yta från badrummet och/eller hallen.
nu är det knappt två år mellan våra barn och vi har ett sovrum och ett lekrum. Jag tycker det är smidigt att inte dela upp leksaker mellan dem. Dessutom är lekrummet på samma plan som vi är. De flesta barn vill trots allt vara nära sina föräldrar och eftersom detta ser ut som en övervåning kanske de ändå inte vill hänga där. Vår femåring har börjat pärla och fått ett litet bord där hon sitter. Det funkar bra.
Dessutom, tvärtemot vad jag trodde, märker jag att ju äldre de blir ju mer uppskattar de att dela. Det är 5 (snart 6) åringen som får trygghet av att 3 åringen finns där, för honom existerar ännu inga monster, spöken eller tjuvar ännu. Så mitt tips om ni ändå ska bygga om de 67 extra kvadraterna sen att inte lägga onödig tid på en tillfällig ombyggnad.
Dessutom, tvärtemot vad jag trodde, märker jag att ju äldre de blir ju mer uppskattar de att dela. Det är 5 (snart 6) åringen som får trygghet av att 3 åringen finns där, för honom existerar ännu inga monster, spöken eller tjuvar ännu. Så mitt tips om ni ändå ska bygga om de 67 extra kvadraterna sen att inte lägga onödig tid på en tillfällig ombyggnad.
Här är en måttsatt fil med innermått utsatt. Kraven på badrummet, är de okej om skåp räknas som lösa? Reservation på alla mått i bilden.