Jag vill att en sovrumsväggen ska vara av plank som är målade vita.
Stilen kan påminna en del om den som kallas New England.

Bästa bilden jag hittat på ngt liknande är nedanstående, dock så skulle jag önska att min blev lite mindre perfekt.
Det jag menar är att det kanske ska se lite äldre och ojämnare ut men att det ändå inte ska se dumt eller som att det är slarvigt gjort.

Så till frågan, hur gör jag för att skapa den perfekta väggen? Är det bara att åka till brädgården och köpa plankor som jag skruvar upp på väggen (lättbetong) och sedan målar allt vitt och spacklar igen skruvarna?

• New England 2007 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Ett tipps är att kolla på utomhus panel och då gärna spontat. Då kan du spika panelen så att inte spiken syns.
Du kan fästa upp spikreglar på betongväggen som du sedan spikar panelen i (det blir då ett litet utrymme bakom panelen).

För att få ett mer "väderbitet" utseende så kan du höra med en roterande stålborste som du monterar på en borrmaskin och kör på panelen. Då kommer du att borsta bort den mjukare delen på panelen och den blir mer fårig.

Mvh Alexandersson_1

En snickargranne som gjorde en liknande vägg satte svart vindpapp bakom och använde ospontade brädor. Mycket snyggt med helmörkt i skarvarna.

Jag hade nog reglat upp väggen, satt papp och sedan spikat ganska "råa" plankor.

Det är väl vanlig råspont? Finns på varje brädgård och är bland det billigaste de har. På senare tid har det dock dykt upp en hel del "råspont" som kostar som dyr väggpanel, typ som den på bilden.

Alexandersson_1 skrev:
Hej!

Ett tipps är att kolla på utomhus panel och då gärna spontat. Då kan du spika panelen så att inte spiken syns.
Du kan fästa upp spikreglar på betongväggen som du sedan spikar panelen i (det blir då ett litet utrymme bakom panelen).

För att få ett mer "väderbitet" utseende så kan du höra med en roterande stålborste som du monterar på en borrmaskin och kör på panelen. Då kommer du att borsta bort den mjukare delen på panelen och den blir mer fårig.

Mvh Alexandersson_1

Spännande tips! :)
Vill helst inte ha spontat då det ser ut för mkt som en panel vilket inte är tanken, även om tipset med stålborste säkert skulle hjälpa till.

cederbusch skrev:
En snickargranne som gjorde en liknande vägg satte svart vindpapp bakom och använde ospontade brädor. Mycket snyggt med helmörkt i skarvarna.

Jag hade nog reglat upp väggen, satt papp och sedan spikat ganska "råa" plankor.
Intressant, helmörkt i skarvarna låter som helt rätt melodi!

En dum fråga kanske, men varför vindpapp? Jag vet inte vad det gör ens.

Regla låter smidigt, problemet är att rummet är oerhört långsmalt som det är och eftersom detta rör sig om en långsida så vill jag inte ta en centimeter i onödan.
Det är mot en gipsvägg ska tilläggas.

frhe skrev:
Det är väl vanlig råspont? Finns på varje brädgård och är bland det billigaste de har. På senare tid har det dock dykt upp en hel del "råspont" som kostar som dyr väggpanel, typ som den på bilden.
Okej.
Det kanske är ett alternativ att köpa råspont och sedan fila lite mellan brädorna på olika ställen så att det ser "råare" ut?
T.ex. dessa är ju onekligen billiga och bygger bara 17 mm
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-08217095.aspx

Vad tror ni om infästningen, hur fäster man brädorna i min gipsvägg?

savio skrev:
Intressant, helmörkt i skarvarna låter som helt rätt melodi!

En dum fråga kanske, men varför vindpapp? Jag vet inte vad det gör ens.

Regla låter smidigt, problemet är att rummet är oerhört långsmalt som det är och eftersom detta rör sig om en långsida så vill jag inte ta en centimeter i onödan.
Det är mot en gipsvägg ska tilläggas.
Antagligen hade han vindpapp över. :) Det ska ju vara något som är svart, och hittar du något annat svart papper går det ju bra att köra på det också. Vindpappen är lite styvare så det går lätt att montera.

Du behöver ju inte regla upp med 45x45. Du kan ta något betydligt mindre. Hur smidigt det går att skruva upp plankor direkt på väggen beror mkt på materialet bakom gipsen. Har du reglar på 60 CC är det ju inga problem förstås. I ditt första inlägg skrev du att väggen var av betong. Då tyckte jag att det lät smidigare att först regla och sen spika på reglarna.

Lycka till hur du än gör.

Redigerat:
Kolla på slätspont. Den är oftast gjord av högkvalitivt granvirke (samma som till grangolv). Går att få som hyvlad eller finsågad.
Råspont blir bara "billigt" och du får slänga hälften av bräderna eftersom det är skitvirke som knappt kommit ur skogen.

cederbusch skrev:
Antagligen hade han vindpapp över. :) Det ska ju vara något som är svart, och hittar du något annat svart papper går det ju bra att köra på det också. Vindpappen är lite styvare så det går lätt att montera.

Du behöver ju inte regla upp med 45x45. Du kan ta något betydligt mindre. Hur smidigt det går att skruva upp plankor direkt på väggen beror mkt på materialet bakom gipsen. Har du reglar på 60 CC är det ju inga problem förstås. I ditt första inlägg skrev du att väggen var av betong. Då tyckte jag att det lät smidigare att först regla och sen spika på reglarna.

Lycka till hur du än gör.
Jag måste revidera mina inlägg, väggen är av lättbetong och inget annat, ursäkta min otydlighet.

Jaha, vindpappen är bara för färgens skull, jag trodde det var ngn funktion först :)

Vad tror vi om att bara måla betongen svart och skruva dit vanliga plankor då?

Johan Gunverth skrev:
Kolla på slätspont. Den är oftast gjord av högkvalitivt granvirke (samma som till grangolv). Går att få som hyvlad eller finsågad.
Råspont blir bara "billigt" och du får slänga hälften av bräderna eftersom det är skitvirke som knappt kommit ur skogen.
Är det så illa tro?
Tanken är ju att det ska se lite härdat ut.

Tror du att det blir skarvar mellan brädorna om man kör spont då?

Om du sätter upp den på en gång så kommer det garanterat bli skarvar då träet torkar. Du kan ju dessutom slå ihop dem lite löst.

Men nu är en del här ute och reser.... Det skulle vara i Newenglandstil och det är inte spontade brädor som ger den känslan. Ospontat ska det vara och målat på sidorna. Extra effektfullt blir det med mörk bakgrund som lyser igenon i skarvarna. Brädorna måste målas innan altså. Sätts upp dikt an mot varandra, torkar sedan lite isär så det lyser mörkt igenom. Vill man ha det mer randigt så sätter man de inte så tätt.
På ett program med äntligen hemma så monterades brädorna med lim pl 400 på vägg, det går också. Själv skulle jag satt tunna spikreglar/gles bakom, en hel vägg med borra och plugga...... tröttsamt.

savio skrev:
Jag måste revidera mina inlägg, väggen är av lättbetong och inget annat, ursäkta min otydlighet.

Jaha, vindpappen är bara för färgens skull, jag trodde det var ngn funktion först :)

Vad tror vi om att bara måla betongen svart och skruva dit vanliga plankor då?
Mja, tror du står inför ett betydligt större jobb att måla hela väggen svart. Du vill ju gärna ha det heltäckande antar jag. Dessutom, om du först reglar upp, så syns ju reglarna i springorna, även om du målar dem.

Många bra inlägg, uppskattar detta!

Jag vill förtydliga att det är en lättbetong-vägg och att jag vill ha en lite härdat intryck, dvs ingen vanlig snäll träpanel.
jag vill också att det bygger ut så lite som möjligt, tex 5cm skulle vara alldeles för mkt.

Tror ni att man uppnår ovanstående om man kör råspont men som man filar lite i sponten för att få ett lite ojämnare intryck?
Men det kanske är svårt att få till de mörka kanterna mellan brädorna?
Fördelen med råspont är ju att det är väldigt billigt, tex dessa täcker min vägg för 500kr
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-08217095.aspx

Tipset som kom om pl 400 låter hyperintressant, funkar det tror ni att bara limma upp brädorna med detta?
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.