34 678 läst ·
30 svar
35k läst
30 svar
Skåp/lådor under tvättmaskin
A Anderscurl skrev:[bild]
Så här ser det ut i vår tvättstuga. Metod överskåp B40xD60xH40 med Maximera lådor. Bänkskiva på toppen. Upphängda på väggen som vanliga bänkskåp och sedan en 45x95 regel i framkant som alla skåpen är skruvade i och sedan benen på dem. Men det var mest för att få den höjd vi ville ha på maskinerna. Nu står tvättkorgen precis lagom under öppningen och inga böjda ryggar för att ladda/tömma maskin.
Har du någon bild under hur du gjort med benen och regeln?
Skåpen i sig håller nog. Men däremot behövs lite kraftigare ben. Gärna några ben/stöd i bakkant på skåpen också. Nya maskiner brukar inte skaka heller.P Pistol skrev:
Hej! Vi håller på stt bygga nytt hus och enligt Ballingslöv så var det inte godkänt och tillåtet att ha upphöjda tvätt o tork. Inte heller tvättpelare. Jag ifrågasätter detta starkt. De mensr att de ska stå på golvet.Jenny Dahl1 skrev:
Ett argument var att det skulle vara tillgänglighets anpassat .
Undrande 🤔
Tvättpelare är inte tillgängligt, men du kan ev. komma runt det med en kommun som bryr sig mindre eller om du kan visa att de går att ställa sida vid sida om behov uppstår.M Margareta KranshammarHus2 skrev:
Upphöjt är generellt sett mer tillgängligt än stående på golvet då det är lättare att arbeta med både sittande i rullstol och stående, förutsatt at det inte är för högt up.
Håller helt med dig att det är mer tillgängligt men man lyssnar inte på det. Hoppas att de inte bryr sig 🤔🙄J Jimipe skrev:Tvättpelare är inte tillgängligt, men du kan ev. komma runt det med en kommun som bryr sig mindre eller om du kan visa att de går att ställa sida vid sida om behov uppstår.
Upphöjt är generellt sett mer tillgängligt än stående på golvet då det är lättare att arbeta med både sittande i rullstol och stående, förutsatt at det inte är för högt up.
Är de Ballingslöv eller kommunen som inte lyssnar? Kommunen brukar vara mer pålästa än köksleverantörerna om det hjälper. Finns också skrifter om tillgänglighetsnormerna du kan hänvisa till.M Margareta KranshammarHus2 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
En torktumlare som står ovanpå en tvättmaskin går nog inte att använda av en person som sitter i rullstol. I beskrivningar av tillgänglighetsregler för små tvättstugor/badrum så brukar kommunerna skriva att det ska vara en kombimaskin, alltså en kombinerad tvättmaskin och torktumlare.M Margareta KranshammarHus2 skrev:
Jag tror inte jag har sett någon uppgift om maximal höjd för tvättmaskinens översta del som behöver nås. Men du kan ju pröva att sitta på en stol framför tvättmaskinen, en rullstol är lite mer upphöjd men inte så många cm. Prata med handläggaren på kommunen.
Ja tvättpelare kan jag förstå om den är svår att nå, men en tvättmaskin som är ca 20-30cm upphöjda borde vara lättare för en person i rullstol att nå.BirgitS skrev:
En torktumlare som står ovanpå en tvättmaskin går nog inte att använda av en person som sitter i rullstol. I beskrivningar av tillgänglighetsregler för små tvättstugor/badrum så brukar kommunerna skriva att det ska vara en kombimaskin, alltså en kombinerad tvättmaskin och torktumlare.
Jag tror inte jag har sett någon uppgift om maximal höjd för tvättmaskinens översta del som behöver nås. Men du kan ju pröva att sitta på en stol framför tvättmaskinen, en rullstol är lite mer upphöjd men inte så många cm. Prata med handläggaren på kommunen.