Vi ska bygga nytt och jag har läst Mats Nätverksskola mm, tackar för intressant läsning! Är på jakt efter ett prisvärt 19"-väggskåp för datacentral (patchar, moduler mm) som vi kan sätta händerna på elektrikern. Har sett att IKEA-köksskåp mm diskuteras, men vi är ute efter ett mer "riktigt" skåp, med fästen för paneler, kabelgenomföring baktill mm. in 50 cm högt för att få plats med diverse enheter mm. Har tittat på Direktronik AB - Dataskåp men inte riktigt hittat något. Någon som har andra förslag?
Riktiga 19" skåp blir nog dyra. Men vanliga elgrosister har nog div sorter både fullhöga och väggmontage.
Ett skåp som jag använt som jag tycker är ganska snyggt:
Dustin AB | Allt inom IT
Kostar dessutom bara 995+moms.
Dustin AB | Allt inom IT
Kostar dessutom bara 995+moms.
Vad tror ni, kan detta skåp vara något?
WEBHALLEN.com [Toten 19" Väggskåp 6U 600x450 Glasdörr - Svart]
Finns även för 9U (1295 kr) och 12U (1395 kr), räcker 6U?
Vi planerar 24 kablar till 12 dubbla RJ45-uttag. Min tanke är att i elektrikerupphandlingen tillhandahålla skåpet och en monteringspanel (typ 04-4008 på Direktronik AB - Kopplingspaneler ).
Elektrikerns uppdrag blir att dra 1 st 20-rör från väggskåpet till resp. RJ45 dubbeluttag(oskärmat), dra dubbla oskärmade Cat6-kablar i rören, och montera dessa i uttagen och monteringspanelen. Till skåpet skall även fiber dras (stadsnät), och det ska finnas ett 200v-uttag i skåpet (går det att få till det trots att det är ett plåtskåp?). Resten fixar undertecknad så småningom...
Vad tror ni om uppläget?
WEBHALLEN.com [Toten 19" Väggskåp 6U 600x450 Glasdörr - Svart]
Finns även för 9U (1295 kr) och 12U (1395 kr), räcker 6U?
Vi planerar 24 kablar till 12 dubbla RJ45-uttag. Min tanke är att i elektrikerupphandlingen tillhandahålla skåpet och en monteringspanel (typ 04-4008 på Direktronik AB - Kopplingspaneler ).
Elektrikerns uppdrag blir att dra 1 st 20-rör från väggskåpet till resp. RJ45 dubbeluttag(oskärmat), dra dubbla oskärmade Cat6-kablar i rören, och montera dessa i uttagen och monteringspanelen. Till skåpet skall även fiber dras (stadsnät), och det ska finnas ett 200v-uttag i skåpet (går det att få till det trots att det är ett plåtskåp?). Resten fixar undertecknad så småningom...
Vad tror ni om uppläget?
Det var som 17, samma skåp...(jag såg inte ditt inlägg innan jag postade) Men på Webhallen är priset inkl. moms (OK inte så stor skillnad med tanke på att en hel kåk ska byggas...)pefo skrev:
Kan luckan baktill öppnas i skåpet? Så att man kan dra in kablarna där?
Kabelintag är upptill och nedtill. Vill du ha in kablarna bak får du ta upp ett hål själv. Jag tar själv ned kablarna uppifrån i mitt skåp och har dem övertäckta med en kabelkanal.
230 drar du enklast in med ett fördelaruttag kopplat till ett uttag utanför.
6U räcker nog om du inte ska ha extremt mycket utrustning i skåpet.
Webbhallen är ju billigare men det var ett saftigt pris dom tar för frakten!!! 599 spänn!
230 drar du enklast in med ett fördelaruttag kopplat till ett uttag utanför.
6U räcker nog om du inte ska ha extremt mycket utrustning i skåpet.
Webbhallen är ju billigare men det var ett saftigt pris dom tar för frakten!!! 599 spänn!
pefo skrev:
HAr ca 10 st av dessa skåp på jobbet, i varierande storlekar..
Tyvärr är dörhantagen skit, ca 75% av våra skåp måste man pilla ut hantaget med en skruvmejsel för att kunna öppna det, går säkert att slipa till men orka...
I övrigt är det bra känsla i skåpen och de duger gott och väl att ha hemma.
6u bör räcka tycker jag
1U längst upp för panelen.
1U till för en kommande panel (ha alltid en resevplats)
1u för en switch kanske
det ger 3 u dvs ca 15 cm kvar i höjd för övriga prylar. Kan tänka mig en accesspunkt för trådlöst, en router och din fiberdosa. Kanske också en lite nasburk. Det får plats men du bör nog inte stuva in mer. Finns det ytterligare behov så är det dags för 9U
1U längst upp för panelen.
1U till för en kommande panel (ha alltid en resevplats)
1u för en switch kanske
det ger 3 u dvs ca 15 cm kvar i höjd för övriga prylar. Kan tänka mig en accesspunkt för trådlöst, en router och din fiberdosa. Kanske också en lite nasburk. Det får plats men du bör nog inte stuva in mer. Finns det ytterligare behov så är det dags för 9U
Japp, det skåpet har jag i mitt hus (Dustin/Webhallens, alltså), funkar bra till switchar och dylig installation, men det är för grunt för att ha några seriösa servrar, tyvärr. Mindre servrar och mindre DVR-maskiner får möjligen plats.
Hade jag plats skulle jag nog hellre rekommendera ett golvbaserat, halvhöjd, fulldjup. Men det (plats, alltså), hade jag inte i mitt lilla f.d. skafferi.
Fördelen med ett väggskåp är dock att man kan låta fiberboxen sitta på väggen inuti skåpet, om man tänker till lite granna (väntar just nu själv på fiberboxen), och då blir distrubitionen ut i huset snygg.
Hade jag plats skulle jag nog hellre rekommendera ett golvbaserat, halvhöjd, fulldjup. Men det (plats, alltså), hade jag inte i mitt lilla f.d. skafferi.
Fördelen med ett väggskåp är dock att man kan låta fiberboxen sitta på väggen inuti skåpet, om man tänker till lite granna (väntar just nu själv på fiberboxen), och då blir distrubitionen ut i huset snygg.
En 'seriös' server behöver ett 800 djupt skåp. Kanske inte det allra roligaste att ha och ta plats bara för en server. Jag skulle köra väggskåpet och ett HTPC-chassi eller liknande till servern om jag inte hade behov av utrymme för många maskiner.
Min eleltriker fixade ett vägghängt 19" rack.
Tyckte detta var en superlösning då man kan ställa servern på golvet under. Racket sitter i klädkammaren på ovanvåningen.
Totalt finnns 10 uttag med dubbla uttag.
Översta panelen är för fibern som ska kopplas in snart.
Under det sitter telefon biten.
Här under kommer patchpanelen.
Under denna ska switchen sitta senare i framtiden.
Så som det sitter just är bara en tillfällig lösning. Ska fixa med baklar och snygga till det framöver.
Men allt fungerar helt klnderfritt just nu.
Tyckte detta var en superlösning då man kan ställa servern på golvet under. Racket sitter i klädkammaren på ovanvåningen.
Totalt finnns 10 uttag med dubbla uttag.
Översta panelen är för fibern som ska kopplas in snart.
Under det sitter telefon biten.
Här under kommer patchpanelen.
Under denna ska switchen sitta senare i framtiden.
Så som det sitter just är bara en tillfällig lösning. Ska fixa med baklar och snygga till det framöver.
Men allt fungerar helt klnderfritt just nu.
Inte alls ett dumt tips.mats_o skrev:
Men iofs så har denna lilla burk ståt på golvet i nästan hela sitt liv.