Min kommun hade strömavbrott ikväll (ja, hela kommunen). När strömmen försvann så försvann även kommunens webb, trots att den ligger ute på CloudFlare. När kommunens datornät gick ned så försvann också sidorna på Cloudflare. Man skulle väl kunna förvänta sig att svenska kommuner har en lösning så att de kan uppdatera webben via satellitlänk eller vad som nu fungerar (mobilnätet fungerade), men tydligen inte...

Nu var elen bara borta i tio minuter, men jag tror min kommun har något att fundera över nu.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Min kommun hade strömavbrott ikväll (ja, hela kommunen). När strömmen försvann så försvann även kommunens webb, trots att den ligger ute på CloudFlare. När kommunens datornät gick ned så försvann också sidorna på Cloudflare. Man skulle väl kunna förvänta sig att svenska kommuner har en lösning så att de kan uppdatera webben via satellitlänk eller vad som nu fungerar (mobilnätet fungerade), men tydligen inte...

Nu var elen bara borta i tio minuter, men jag tror min kommun har något att fundera över nu.
Var det den här incidenten?

Därför slocknade Kungälv​

På måndagskvällen slocknade stora delar av Kungälv och Ytterby. Bland annat drabbades Kongahälla centrum. Flera tipsare vittnade om att Kungälv blivit helt mörkt.
"Strömavbrottet som var ca. 22:20, berodde på avsaknad av el till Kungälv från Vattenfall, mvh/kungälv energi", skriver Kungälv energi på sin hemsida.
Enligt SOS drabbades i princip hela Kungälv med omnejd.
– Vi vet inte så mycket mer än att det ligger på Vattenfall. De som har inmatade nät där, det ligger något stort fel där, säger en kommunikatör på SOS alarm.
Vid 23-tiden visste Vattenfall inte vad felet berodde på.
Senare uppdaterar Kungälv energi med att de fått en ny driftstörning inom samma område, men som gäller fjällvärmen.

D Dilato skrev:
Var det den här incidenten?

Därför slocknade Kungälv​

På måndagskvällen slocknade stora delar av Kungälv och Ytterby. Bland annat drabbades Kongahälla centrum. Flera tipsare vittnade om att Kungälv blivit helt mörkt.
"Strömavbrottet som var ca. 22:20, berodde på avsaknad av el till Kungälv från Vattenfall, mvh/kungälv energi", skriver Kungälv energi på sin hemsida.
Enligt SOS drabbades i princip hela Kungälv med omnejd.
– Vi vet inte så mycket mer än att det ligger på Vattenfall. De som har inmatade nät där, det ligger något stort fel där, säger en kommunikatör på SOS alarm.
Vid 23-tiden visste Vattenfall inte vad felet berodde på.
Senare uppdaterar Kungälv energi med att de fått en ny driftstörning inom samma område, men som gäller fjällvärmen.
Japp. Kommunens sida gick ned. Energibolagets sida gick ned. CloudFlare visade upp en felsida som sade att källdatat inte längre fanns tillgängligt. Dvs, cloudflare har bara en cache av sidorna som kommunen/energibolaget har på sina servrar. Kontakten med Internet var inte redundant, om det beror på att routrar saknade batteribackup eller annat, det låter jag vara osagt i detta läget. Men uppenbarligen så kan man inte lita på att kommunen skall nå ut till invånarna om strömmen faller ifrån.

• Gilla
  • Wow
OFP och 2 till
  • Laddar…
Cloudflare är väl bara en proxy som ska skydda kommunerna från DDOS-attacker?

• Gilla
Elsparv
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Cloudflare är väl bara en proxy som ska skydda kommunerna från DDOS-attacker?
Det är en front-end, ett CDN, som tar all last. Inget data går direkt mot kommunens servrar, CloudFlare hämtar det som de inte har lokalt och därmed blir det aldrig mer än N request på M mikuter. Oavsett hur många som använder webben.

• Gilla
Elsparv
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är en front-end, ett CDN, som tar all last. Inget data går direkt mot kommunens servrar, CloudFlare hämtar det som de inte har lokalt och därmed blir det aldrig mer än N request på M mikuter. Oavsett hur många som använder webben.
Aha. Ja då kan den ju inte hämta något från en server som ligger nere.

Utsättaren Utsättaren skrev:
Aha. Ja då kan den ju inte hämta något från en server som ligger nere.
Precis. Det gick ned efter ett par-tre minuter då cachen tajmade ut...

• Gilla
Elsparv och 1 till
  • Laddar…
Jag reagerade med på samma sak igår när jag försökte se driftinfon. Nog för att jag i många fall tycker saker är bättre när det är lokalt men gränsen går nog när det gäller websidan för driftinfo om el och bredband. Den borde kanske vara åtkomlig även när det är problem med el eller bredband :)

• Älska
pacman42
  • Laddar…
Totte_S
Lyssnar ni inte på vevradion?

• Haha
Fideliox
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Lyssnar ni inte på vevradion?
Jodå, men det tar ett tag innan infon kommer dit. Vill man ha snabb info så gäller normalt webben eller för skvaller - sociala medier.

Totte_S
pacman42 pacman42 skrev:
Jodå, men det tar ett tag innan infon kommer dit. Vill man ha snabb info så gäller normalt webben eller för skvaller - sociala medier.
Om de inte ligger nere då 😉

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Inye helt ovanligt skulle jag tro.
Domänen styrs till kommunens frontend som sedan pekar den vidare.

Eventuellt kan hela gränssnittet ligga på kommunens servrar men anropa databaser på annan ort.
Normalt sett har man backup på strömförsörjningen men det måste ju finnas i hela kedjan, det räcker med ett avbrott på kedjan så blir det oåtkomligt.

En integration som låg lokalt, en isp som också drabbades av avbrottet och tabbade sig... Det finns många eventuella förklaringar, det viktiga är väl att de löser det till nästa gång.

Normalt sett så kommer de nu att göra en konsekvensanalys och bygga bort den flaskhalsen som kommer att upptäckas.

Jag har sett, och även varit med och åtgärdat liknande problem och det är helt enkelt så att det är svårt att hitta alla eventualiteter i ett komplext system.

En händelse jag var med om för många år sedan var ett strömavbrott och vi hade bra backup med ström men kylaggregaten stannade vilket gjorde att serverhallen blev en bastu och servrarna stannade.

D Dilato skrev:
Strömavbrottet som var ca. 22:20, berodde på avsaknad av el
Åfan!

• Haha
  • Gilla
BaltzarH och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Åfan!
Vem hade kunnat gissa det?

Varför har inte kommunen sin webbsida på något externt webhotell?

Då kan ju tex ansvariga uppdatera med info via sina mobiler eller dyl?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.