Hallå, har sökt massor och får bara olika svar.
Har precis fått nytt kök installerat och skall ge mig på och kakla, det gamla kaklet är borta och satt direkt på spånskivan. Vill inte sätta det nya kaklet direkt på spånskivorna med tanke på att det rör sig (det förra kaklet var lite sprucket i fogarna på sina ställen) dom som var här och byggde köket (PEAB) tyckte att jag skulle sätta 6mm isoleringsgips och sedan kakla på det. Det fungerar säkert bra, det ända jag funderar över är kanten som blir där bänkskivan slutar mot tapeten. Gips 6 mm och sen kakel ca 7 mm, vad ska man använda för kakellist så det blir snyggt i änden? Det skall kaklas hela vägen upp till taket. Se bild.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åsa Lund
Sätt en vit kvartstav?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Det finns ju rätt många att välja på här är en enkel vit.
[länk]
Den här kakellisten funkar den? Höjd 8mm står det? Hur blir det? Gips 6mm + kakel 7 mm =13 mm.

Kvartsstav har jag också tänkt på, men då måste jag lägga en fog av något slag va? För den lappar ju inte över kaklet?

Har funderat på kvartsstav men vet inte hur det blir? Den lappar ju inte över kaklet? Bygger ju 13 mm från väggen också gips + kakel = 13mm. Aaaaa vet inte hur jag ska få till det så att det blir snyggt och diskret. MDF kakellist slukar väl inte 13 mm?

Kanske man kan sätta aluminium kakellist under kaklet och sen en kvartsstav på kanten för att täcka gipset??

Ingen mer som vet vad man kan hitta på? Det bygger ju ganska mycket från väggen..

I mitt kök satte jag kakel på kakel = rätt tjock kant! Hittade en vit plastlist (L-form) på Bauhaus som jag köpte och limmade dit! Klev kanon!

Ser smart ut! Undra om det finns såpass höga, borde det finnas, tror farsan har det i hallen på golvet.

Tror jag får till listen nu, hoppas på det!

Nu har jag en liten fråga till!

1. Kommer som sagt sätta upp 6 mm renoveringsgips, vet att det skall skruvas med gipsskruv, men dom är ju så förbannat långa👎

Spånskivan är drygt 13 mm och sen gipset på så blir djupet 19mm. Vad ska jag ha för gipsskruv?? Vill inte skruva för djupt med tanke på om jag stöter på en kabel bakom spånskivan? Sitter kablar i VP rör direkt mot spånskivan? Eller sitter dom längre in i väggen? Limma vill man ju inte göra för då är ju risken att hela pappen på gipsskivan släpper och åker ner!

Måste jag använda gipsskruv??

S
Madmartigan skrev:
Tror jag får till listen nu, hoppas på det!

Nu har jag en liten fråga till!

1. Kommer som sagt sätta upp 6 mm renoveringsgips, vet att det skall skruvas med gipsskruv, men dom är ju så förbannat långa👎

Spånskivan är drygt 13 mm och sen gipset på så blir djupet 19mm. Vad ska jag ha för gipsskruv?? Vill inte skruva för djupt med tanke på om jag stöter på en kabel bakom spånskivan? Sitter kablar i VP rör direkt mot spånskivan? Eller sitter dom längre in i väggen? Limma vill man ju inte göra för då är ju risken att hela pappen på gipsskivan släpper och åker ner!

Måste jag använda gipsskruv??
32mm finns.
man kan limma. och bara sätta några skruv där du hittar regel. limmet håller.(beroende på vad för lim du använder)
SKALL inte ligga kablar/rör direkt mot skivan.

Jag hittade 25 mm skruv på k-rauta, det borde funka va? Klart det är 6 mm för lång, vad kan man använda för lim? Vet att kablarna sitter ganska högt upp på väggen. Det känns ändå som en liten chansning att skruva allt? Men det borde vara som du säger att kablarna kan ju omöjligt sitta på den första väggen? Eftersom den är ditsatt efter? Vettifan vore ju enkelt att bara skruva upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.