mexitegel skrev:
Nu får du nog förklara hur du menar här om jag inte ska avfärda dig med att fara med osanning. Anledningen till att det läggs så mycket resurser på att utveckla olika tekniker likt MIMO, multiplexing är just för att vi är så nära den fysikaliska gränsen för trådlös överföring att det måste till för att öka kapaciteten.
Den klassiska definitionen (C=B log2 (1 + S/N)) är att det endast går att öka kapaciteten via högre bandbredd eller SNR, vilket såklart stämmer och gäller i alla avseenden.

Via t.ex MIMO ökar man dock datahastigheten utan att påverka dessa utan genom att öka antalet antenner och spatiella strömmar. Jämfört med SISO kan man lite slarvigt säga att man har kringgått teoremet (som dock självklart gäller för varje spatiell ström).

Det intressanta är dock att vissa i över ett årtionde hävdat att vår nuvarande teknik är så nära den fysikaliska gränsen som det går och ingen vidare utveckling är möjlig. Samtidigt som detta motbevisas av pågående teknikutveckling.

Redigerat:
MIMO ökar inte bandbredden, den gör bara att man får en säkrare signal.

Ju längre avstånd mellan sändare och mottagare desto större avstånd behövs mellan de mottagande antennerna, därför har man MIMO på nätverk där man typiskt har c:a 20 meter mellan sändare och mottagare. Men MIMO är värdelöst på en mobil .... eller ????

claesborjesson skrev:
MIMO ökar inte bandbredden, den gör bara att man får en säkrare signal.

Ju längre avstånd mellan sändare och mottagare desto större avstånd behövs mellan de mottagande antennerna, därför har man MIMO på nätverk där man typiskt har c:a 20 meter mellan sändare och mottagare. Men MIMO är värdelöst på en mobil .... eller ????
"MIMO has become an essential element of wireless communication standards including IEEE 802.11n (Wi-Fi), IEEE 802.11ac (Wi-Fi), HSPA+ (3G), WiMAX (4G), and Long Term Evolution (4G)."

http://en.wikipedia.org/wiki/MIMO

Helioz skrev:
Shannon är självklart en fysikalisk gräns och gäller för enskilda kanaler men vi kringgår den redan klassiska definitionen till viss del idag via MIMO och SAM-multiplexing och i framtiden förmodligen även via OAM-multiplexing.
Du missar poängen här.

"Kanalen" för mobilt bredband är luften.

"Kanalen" för en fiberanslutning är fibern.

Om du och grannen kör mobilt bredband så delar du och grannen på luften. Ni kan bara få hälften av vad Shannon säger.

Om du och grannen kör fiber så har vi varsin fiber. Ni får ut full bandbredd båda två.

Med den typ av fiber som installeras idag så kan du med prylar som finns att köpa idag klämma ut 40 Gbit/s. 40 000 Mbit/s. 400 gånger mer än det där mobila bredbandet på 100 Mbit/s.

Och de 40 Gbit/s är du ensam om (fram till närmsta knutpunkt). De där 100 Mbit/s för det mobila bredbandet delar du med alla andra som kör mobilt bredband där du befinner dig.

• Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
Nerre skrev:
Du missar poängen här.

"Kanalen" för mobilt bredband är luften.

"Kanalen" för en fiberanslutning är fibern.

Om du och grannen kör mobilt bredband så delar du och grannen på luften. Ni kan bara få hälften av vad Shannon säger.

Om du och grannen kör fiber så har vi varsin fiber. Ni får ut full bandbredd båda två.

Med den typ av fiber som installeras idag så kan du med prylar som finns att köpa idag klämma ut 40 Gbit/s. 40 000 Mbit/s. 400 gånger mer än det där mobila bredbandet på 100 Mbit/s.

Och de 40 Gbit/s är du ensam om (fram till närmsta knutpunkt). De där 100 Mbit/s för det mobila bredbandet delar du med alla andra som kör mobilt bredband där du befinner dig.
Håller med om allt här! :)
Poängen är att tekniken blir bättre att dela upp signalerna mellan de olika mobila användare via olika typer av multiplexing vilket i framtiden kommer höja datahastigheten. Trådlöst kommer aldrig bli lika snabbt som fiber så klart men det kommer bli tillräckligt snabbt. Man drar ju oftast dessutom flera fibertrådar till huset vilket ger ännu högre teoretisk maxkapacitet.

Man delar dock på mastens kapacitet (kopplad till fibernätet) som är långt högre än 100 Mbit/s totalt.

Förväntad hastighet för 5G vid 2020 är upp till 10 Gbit/s med 1ms latens. Uppnås detta hoppas jag personligen verkligen att fibern har sjunkit kraftigt i pris tills dess, då det kostar runt 1000 kr/mån för 1/0,1 Gbit/s för närvarande.

Redigerat:
10 Gbit/s på vilket avstånd då från basstationen?

Sen är det ju, som flera har sagt, inte topphastigheten som är det intressant med fiber, det är trafikmängden.

Vi gör av med ungefär 400 GB i månaden (fyra personer i familjen så det är ungefär 100 GB per person). Vi har då bara 100/10 Mbit/s. Om vi säger att vi skulle betala 1000 spänn i månaden så är det i alla fall bara 2,50 per GB eller mindre än 1 öre per MB.

Redigerat:
Nerre skrev:
10 Gbit/s på vilket avstånd då från basstationen?

Sen är det ju, som flera har sagt, inte topphastigheten som är det intressant med fiber, det är trafikmängden.

Vi gör av med ungefär 400 GB i månaden (fyra personer i familjen så det är ungefär 100 GB per person). Vi har då bara 100/10 Mbit/s. Om vi säger att vi skulle betala 1000 spänn i månaden så är det i alla fall bara 2,50 per GB eller mindre än 1 öre per MB.
Samsung har kört 1 gbit/s på 2 km 2013:
http://news.sky.com/story/1090392/samsung-5g-test-hundred-times-faster-than-4g

Test av Samsung på 7,5 gbit/s:
http://www.ispreview.co.uk/index.ph...t-gen-5g-mobile-broadband-speeds-7-5gbps.html

NTT Docomo körde 10 gbit/s på okänt avstånd med bil 2013:
http://www.engadget.com/2013/02/27/ntt-docomo-confirms-successful-10gbps-wireless-test/

Labbtest av 1000 gbit/s på 100m avstånd:
http://www.v3.co.uk/v3-uk/news/2396249/exclusive-university-of-surrey-achieves-5g-speeds-of-1tbps

Om vi får samma utveckling i Sverige som i Sydkorea och Finland bör förhoppningsvis snart databegränsningarna vara borta.
Bara i år har Tele2, Tre, Comviq och Hallon dubblat datamängderna utan extra avgifter.

Redigerat:
När det gäller trådlöst så ska man alltid titta på verklig hastighet - inte specad datahastighet på tekniken. Det är stor skillnad.

Anledningen till att 1000 Mbit och 10 Mbit fiber kostar olika är affärsmodellen. Produktionskostnaden är densamma, med ett undantag - kostnaden för peering. Om mobilt bredband kostar 200kr/mån för obegränsad kapacitet vore en rimlig respons från fiberleverantörerna att ge 1000 Mbit till alla och istället ta betalt för datamängd.

• Gilla
Helioz
  • Laddar…
Helioz skrev:
Uppnås detta hoppas jag personligen verkligen att fibern har sjunkit kraftigt i pris tills dess, då det kostar runt 1000 kr/mån för 1/0,1 Gbit/s för närvarande.
Är inte det att ta i? Prisbildena börjar redan se annorlunda ut. Jag betalar 129:- i månaden för 1/1 Gbit/s.

TeroM skrev:
Jag betalar 129:- i månaden för 1/1 Gbit/s.
Nu blir jag nyfiken. Vilken leverantör?

-RB- skrev:
Nu blir jag nyfiken. Vilken leverantör?
Ownit. Vi byggde eget nät i föreningen och fick det priset med gruppanslutning.

TeroM skrev:
Är inte det att ta i? Prisbildena börjar redan se annorlunda ut. Jag betalar 129:- i månaden för 1/1 Gbit/s.
Det låter extremt billigt för dessutom en väldigt hög uppåthastighet. Jag är också intresserad av vilken leverantör som har detta?

I mitt nät är det följande månadspriser för 1000/100 Mbit/s:

Bredband2: 949:-
Telia: 1000:-
Bahnhof: 995:-
T3: 944:-

TeroM skrev:
Ownit. Vi byggde eget nät i föreningen och fick det priset med gruppanslutning.
Ja då är det bara att gratulera, med ett sådant pris finns ett mobilt bredband överhuvudtaget inte på kartan. Vad låg den fasta installationskostnaden på?

Skulle varit 399:- utan gruppanslutning. En av våra 70 fastigheter avstod från detta ...

Installation ca 20 000 per fastighet.

TeroM skrev:
Skulle varit 399:- utan gruppanslutning. En av våra 70 fastigheter avstod från detta ...

Installation ca 20 000 per fastighet.
Hälften av mina priser även då...
Jäkligt dåligt att det är sådan enorm prisskillnad på abonnemangen, jag har inte sett någon prisförändring för mitt 100/10 på 10 år heller. Priskarteller hos de stora fiberbolagen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.