På min mark står ett skjul sedan drygt trettio år. Det används inte utan är en allmän förvaring för gamla rostiga verktyg och saker ingen orkar sortera och ta hand om. Skjulet är i uselt skick men kanske duger för det den gör idag. Jag äger, tror jag, dessvärre inte rätt att bara slå omkull det utan behöver få ”ägaren” att flytta skjulet alternativt köpa det för att riva. Vad är ett ok erbjudande? Skjulet är ett hopplock av diverse gammalt byggmaterial, drygt 50 kvm.

tack å hej!

Låter som ett erbjudande om att slänga och riva är lagom pris. Beror helt på ägarens inställning till skjulet och det som förvaras där. Börja med kaffe och bulle för att diskutera saken.

Vad finns det för avtal för skjulet idag? Finns inget avtal kan du väl bara informera ägaren om att det måste flyttas bort innan ett visst datum och se vad reaktionen blir.

Här komme väl in en del frågor om hur denna situation har uppstått?

Hur kommer det sig att någon annan äger ett skjul på din fastighet?

Är det säkert att personen faktiskt äger skjulet? Bara för att han nyttjar det så är han inte ägare. I princip så är alla byggnader på en fastighet fastighetstillbehör som hör till den fastigheten, såvida ingen kan bevisa att byggnaden ägs av ngn annan än fastighetsägaren.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Skjulet sattes upp långt innan vi tog över och enligt jurister jag pratat med räknas det som lösöre = inget jag har rätt att bara flytta. Intresset från hen som satte upp det, att ta hand om det är svalt men det tänker jag beror på att det är mkt jobb för nåt som inte är värt insatsen. Därför tänkte jag erbjuda nåt som kompensation även om det inte finns avtal eller så.

H hempularen skrev:

Är det säkert att personen faktiskt äger skjulet? Bara för att han nyttjar det så är han inte ägare. I princip så är alla byggnader på en fastighet fastighetstillbehör som hör till den fastigheten, såvida ingen kan bevisa att byggnaden ägs av ngn annan än fastighetsägaren.
H hempularen skrev:

M Mellanbarn skrev:
Låter som ett erbjudande om att slänga och riva är lagom pris. Beror helt på ägarens inställning till skjulet och det som förvaras där. Börja med kaffe och bulle för att diskutera saken.
Tror hen tror att sakerna däri har ett värde som reservdelar eller skrotvärde. Till saken hör att vi försökt få hen att ta bort det

L Leo Galli skrev:
Skjulet sattes upp långt innan vi tog över och enligt jurister jag pratat med räknas det som lösöre = inget jag har rätt att bara flytta. Intresset från hen som satte upp det, att ta hand om det är svalt men det tänker jag beror på att det är mkt jobb för nåt som inte är värt insatsen. Därför tänkte jag erbjuda nåt som kompensation även om det inte finns avtal eller så.

Tror hen tror att sakerna däri har ett värde som reservdelar eller skrotvärde. Till saken hör att vi försökt få hen att ta bort det
Kan ett skjul verkligen vara lösöre? Om inget avtal finns gällande skjulet så bör det väl rimligtvis tillhöra fastigheten?

Hur mån är ni om er relation till den här personen?

OM personen ifråga kan bevisa att skjulet är hans, att han alltså har byggt det på platsen åt sig själv. Då är det en byggnad på ofri grund, och räknas som lösöre.

Men frågan är väl hur bevisläget ser ut. Kan han inte bevisa något, så är skjulet en del av din fastighet. Det kan iofs. vara svårt nog att avhysa hans prylar från din fastighet.

Värdet på skjulet låter som noll kronor
Värdet för dig att slippa se det bestämmer du själv. Inga juridiska diskussioner kommer leda till något bra utan sätt ett belopp som du tycker det är värt att bli av med det. Erbjöd lite mindre och inte att du gör jobbet. Sen kan du höja/ta på dig jobbet om du måste.

Packa ihop ägarens saker i lådor och leverera hem till henne. Krama sedan skjulet hårt så är problemen lösta.

Egentligen vore det bra om en juridiskt kunnig (riktig jurist/advokat) kunde reda ut vad som verkligen gäller om annan persons lösöre finns på min fastighet.

Det brukar ju sägas att det är jättesvårt att få bort ex. en skrotbil som placerats på min mark.

För en del år sedan var jag med om en strulig arvshistoria, vi blev tvugna att låta tingsrätten utse en boutredningsman (dyyyrt). När allt var klart efter 17 vändor i tingsrätten, hovrätten och högsta domstolen. Så återstod att den strulande arvingen hade ca 4 kartonger med lösöre i det hus som boutredningsmannen hade sålt. Och hon vägrade flytta ut detta, och vägrade alla diskussioner.

Boutredningsmannen lät då en vanlig flyttfirma transportera lösöret till ett förråd. Dödsboet betalade förrådsavgiften under en tid. Men sedan meddelades hon bara att antingen tar du över förrådet, eller så säljs prylarna av förrådsföretaget.

Jag blev lite orolig över förfarandet, advokaten hade gjort en del andra grova missar (som resulterrade i två extra vändor till tingsrätten, han drog av ca 50 000 från sitt arvode). Så jag ringde kronofogden för att höra om detta var OK. Kronofogden kunde inte förstå problemet "det är bara att slänga ut prylarna".

Så uppenbarligen är det inte fullt så besvärligt att få bort skrot från en fastighet som de flesta av oss tror. Men det vore intressant om det kunde utredas under vilka förutsättningar man kan avhysa lösöre utan att blanda in kronofogden?

H hempularen skrev:
Så uppenbarligen är det inte fullt så besvärligt att få bort skrot från en fastighet som de flesta av oss tror. Men det vore intressant om det kunde utredas under vilka förutsättningar man kan avhysa lösöre utan att blanda in kronofogden?
Det kan väl aldrig vara en legal utmaning problem att plocka ihop sakerna och leverera dessa till ägaren?

Att leverera till ägaren var definitivt ett problem. Det hade varit med livet som insats (på allvar).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.