Hej,

har nyss upphandlat installation av ett ventilationsaggregat, ljuddämpare och lite nya dragningar, allt som allt gick hela kalaset på ca 85' var av matriel är på 58' (gissar att agget går på ca 35' ett swegon r5 smart). Nu är det så att det finns en ganska stor buckla på ena sidan av aggregatet som uppstod vid installationen av hantverkaren (klart synlig dock inte funktionshämmande). Det finns tydligen ingen reservdel till den biten heller hos tillverkaren. Vad är praxis / skälig ersättning för en sådan skada? Alternativet är ju att jag häver köpet och de får plocka bort allt, men det låter ganska orimligt.

Visst att aggregatet inte står brevid den öppna spisen men för det vill man ju inte att det ska se ut som skit.

Vet inte riktigt vilket subforum som passar bäst men provar här i alla fall då det handlar om ersättning och vad som anses skäligt.

Tja, om du antar att du skulle köpt den av någon begagnad, hur mycket skulle du ha prutat pga bucklan? Även om det inte är en bil ger ju en buckla intrycket av en pryl som hanterats vårdslöst.

Har svårt att se att du skulle kunna häva köpet pga en kosmetisk skada.
Ett par tusen, i bästa fall 5000 kanske skulle vara en lämplig kompensation. Har inte leverantören någon egen idé på hur det skulle kunna åtgärdas? En plåtbit från en plåtslagare kanske?

Hej,

funderade själv på något som 15% rabatt vilket blir i slängarna 5'. Tillverkaren har inget förslag, leverantören har erbjudit 1' som kompensation vilket jag tycker känns lite för något som enl. internet kostar 36'. Är ju inte bara att knacka ut bucklan, färgen är ju skadad också...

Någonstans mellan 1´och 5´låter rimligt.

Om den bucklade delen är löstagbar skulle det gå demontera den och lämna in på t.ex. en bilplåtsfirma för att åtgärda bucklan och lacka om. En offert på det jobbet kan kanske vara vägledning till lämpligt prisavdrag.

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
KalleKe
Jag fick 800 spänn i avdrag på en kyl som hade en buckla och kylen kostade bara 3500

Så en 5000 låter inte fel

H
S Kabelryckarn skrev:
Hej,

har nyss upphandlat installation av ett ventilationsaggregat, ljuddämpare och lite nya dragningar, allt som allt gick hela kalaset på ca 85' var av matriel är på 58' (gissar att agget går på ca 35' ett swegon r5 smart). Nu är det så att det finns en ganska stor buckla på ena sidan av aggregatet som uppstod vid installationen av hantverkaren (klart synlig dock inte funktionshämmande). Det finns tydligen ingen reservdel till den biten heller hos tillverkaren. Vad är praxis / skälig ersättning för en sådan skada? Alternativet är ju att jag häver köpet och de får plocka bort allt, men det låter ganska orimligt.

Visst att aggregatet inte står brevid den öppna spisen men för det vill man ju inte att det ska se ut som skit.

Vet inte riktigt vilket subforum som passar bäst men provar här i alla fall då det handlar om ersättning och vad som anses skäligt.
Även om du får 5000kr så finns ju bucklan kvar. Är pengar så viktigt? Om du är nöjd med allt annat arbete skulle jag inte begära något alls.

Limma dit en krok eller skruv och dra ut bucklan om du vill bli av med den. Kanske kan knacka ut den innefrån aggregatet.

• Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
H hus520 skrev:
Även om du får 5000kr så finns ju bucklan kvar. Är pengar så viktigt? Om du är nöjd med allt annat arbete skulle jag inte begära något alls.

Limma dit en krok eller skruv och dra ut bucklan om du vill bli av med den. Kanske kan knacka ut den innefrån aggregatet.
Om du lämnar din nya bmw på verkstad för montering av dragkrok och de repar hela sidan eller skapar en buckla. Skulle du då struntai det för att du är nöjd med monteringen av draget? Det är väl bara att strunta i det för pengar är inte så viktigt eller?

Jag hade ställt mig själv frågan: Om jag gick in i en butik och skulle handla aggregatet och det fann ett nedsatt med samma skada, vilket pris skulle få mig att välja det med kosmetika skadan isf det oskadda.

Redigerat:
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
H hus520 skrev:

Du får gärna köpa en skadat ny bil till full pris. Jag kommer aldrig att göra detta.

• Gilla
MangeH
  • Laddar…
Om du jämför en bil & ett vent.agg som är gömt i något utrymme, så har du tappat mig för länge sen...

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
D09
Går det inte att reparera bucklan?

Kolla med någon plåtverkstad om de kan fixa det och dra av med motsvarande på priset

Edit

Googla ”dra ut buckla” och det kommer att dyka upp en hel del verktyg. Kanske det är lönt att pruta på jobbet och sedan fixa själv.

En buckla på ett vent.agg som troligen står i ett teknikutrymme där varken du eller någon annan ser det? Får du en tusenlapp gör du en bra affär i mina ögon.

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Försök få till förlängd garanti.
Lycka till.

det är ju inte bara bucklan i sig, ser man en bil med en buckla så undrar man ju "hur kör han egentligen".

Samma här - visst den kanske inte syns, nu - men sen när huset ska säljas och bucklan ses av en köpare.
"hur tar han hand som sina saker ..." kanske köpare funderar....

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.