3 832 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Skälig ersättning för kosmetisk skada på ett ventilationsaggregat
Hej,
har nyss upphandlat installation av ett ventilationsaggregat, ljuddämpare och lite nya dragningar, allt som allt gick hela kalaset på ca 85' var av matriel är på 58' (gissar att agget går på ca 35' ett swegon r5 smart). Nu är det så att det finns en ganska stor buckla på ena sidan av aggregatet som uppstod vid installationen av hantverkaren (klart synlig dock inte funktionshämmande). Det finns tydligen ingen reservdel till den biten heller hos tillverkaren. Vad är praxis / skälig ersättning för en sådan skada? Alternativet är ju att jag häver köpet och de får plocka bort allt, men det låter ganska orimligt.
Visst att aggregatet inte står brevid den öppna spisen men för det vill man ju inte att det ska se ut som skit.
Vet inte riktigt vilket subforum som passar bäst men provar här i alla fall då det handlar om ersättning och vad som anses skäligt.
har nyss upphandlat installation av ett ventilationsaggregat, ljuddämpare och lite nya dragningar, allt som allt gick hela kalaset på ca 85' var av matriel är på 58' (gissar att agget går på ca 35' ett swegon r5 smart). Nu är det så att det finns en ganska stor buckla på ena sidan av aggregatet som uppstod vid installationen av hantverkaren (klart synlig dock inte funktionshämmande). Det finns tydligen ingen reservdel till den biten heller hos tillverkaren. Vad är praxis / skälig ersättning för en sådan skada? Alternativet är ju att jag häver köpet och de får plocka bort allt, men det låter ganska orimligt.
Visst att aggregatet inte står brevid den öppna spisen men för det vill man ju inte att det ska se ut som skit.
Vet inte riktigt vilket subforum som passar bäst men provar här i alla fall då det handlar om ersättning och vad som anses skäligt.
Har svårt att se att du skulle kunna häva köpet pga en kosmetisk skada.
Ett par tusen, i bästa fall 5000 kanske skulle vara en lämplig kompensation. Har inte leverantören någon egen idé på hur det skulle kunna åtgärdas? En plåtbit från en plåtslagare kanske?
Ett par tusen, i bästa fall 5000 kanske skulle vara en lämplig kompensation. Har inte leverantören någon egen idé på hur det skulle kunna åtgärdas? En plåtbit från en plåtslagare kanske?
Hej,
funderade själv på något som 15% rabatt vilket blir i slängarna 5'. Tillverkaren har inget förslag, leverantören har erbjudit 1' som kompensation vilket jag tycker känns lite för något som enl. internet kostar 36'. Är ju inte bara att knacka ut bucklan, färgen är ju skadad också...
funderade själv på något som 15% rabatt vilket blir i slängarna 5'. Tillverkaren har inget förslag, leverantören har erbjudit 1' som kompensation vilket jag tycker känns lite för något som enl. internet kostar 36'. Är ju inte bara att knacka ut bucklan, färgen är ju skadad också...
Även om du får 5000kr så finns ju bucklan kvar. Är pengar så viktigt? Om du är nöjd med allt annat arbete skulle jag inte begära något alls.S Kabelryckarn skrev:Hej,
Limma dit en krok eller skruv och dra ut bucklan om du vill bli av med den. Kanske kan knacka ut den innefrån aggregatet.
Om du lämnar din nya bmw på verkstad för montering av dragkrok och de repar hela sidan eller skapar en buckla. Skulle du då struntai det för att du är nöjd med monteringen av draget? Det är väl bara att strunta i det för pengar är inte så viktigt eller?H hus520 skrev:
Jag hade ställt mig själv frågan: Om jag gick in i en butik och skulle handla aggregatet och det fann ett nedsatt med samma skada, vilket pris skulle få mig att välja det med kosmetika skadan isf det oskadda.
Redigerat:
Du får gärna köpa en skadat ny bil till full pris. Jag kommer aldrig att göra detta.H hus520 skrev:
Går det inte att reparera bucklan?
Kolla med någon plåtverkstad om de kan fixa det och dra av med motsvarande på priset
Edit
Googla ”dra ut buckla” och det kommer att dyka upp en hel del verktyg. Kanske det är lönt att pruta på jobbet och sedan fixa själv.
Kolla med någon plåtverkstad om de kan fixa det och dra av med motsvarande på priset
Edit
Googla ”dra ut buckla” och det kommer att dyka upp en hel del verktyg. Kanske det är lönt att pruta på jobbet och sedan fixa själv.
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Försök få till förlängd garanti.
Lycka till.
Lycka till.
det är ju inte bara bucklan i sig, ser man en bil med en buckla så undrar man ju "hur kör han egentligen".
Samma här - visst den kanske inte syns, nu - men sen när huset ska säljas och bucklan ses av en köpare.
"hur tar han hand som sina saker ..." kanske köpare funderar....
Samma här - visst den kanske inte syns, nu - men sen när huset ska säljas och bucklan ses av en köpare.
"hur tar han hand som sina saker ..." kanske köpare funderar....
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Skälig ersättning för fel levererad pergola
Altan & Uteplats -
Skälig ersättning för buskar?
Häckar, Buskar & Träd -
Skälig ersättning för tillsyn av fritidshus
Fritidshus -
Skälig ersättning för försening
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Skälig ersättning för en stor telemast på min tomt.
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.