34 400 läst ·
103 svar
34k läst
103 svar
Skaftdammsugare - värt eller inte (är de så dåliga som Råd&Rön påstår?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 698 inlägg
Jag lånade en bostad i ett par månader och där fanns enbart en Dyson av dyrare modell och den sög OK men jag vande mig aldrig vid tyngden och hur otymplig den var runt/under möbler (jämfört med en vanlig ds) och köpte en snorbillig vanlig dammsugare istället.
Skaftdammsugare som komplement, ja om dom vettiga modellerna inte hade varit så dyra. Som enda dammsugare, tvärnej.
Skaftdammsugare som komplement, ja om dom vettiga modellerna inte hade varit så dyra. Som enda dammsugare, tvärnej.
Har vanlig Electrolux dammsugare och komplementet är en Makita skaft dammsugare som går på de 18V batterier jag har till alla mina Makita maskiner.
Den funkar bättre än förväntat , perfekt ute i bilen, även om jag har en Kärcher grovis i garaget.
Den funkar bättre än förväntat , perfekt ute i bilen, även om jag har en Kärcher grovis i garaget.
Problemet med testerna är att de bara provar sugförmågan, medan Dysons styrka är de roterande borstarna som sopar upp damm och hår. Tex Dysons golvmunstycke borstar upp damm från en hård golvyta där ett traditionellt munstycke bara suger upp dammråttorna.M Makusi skrev:MEN, ser nu att både Råd&Rön samt även TV4 uppmärksammat i nya tester att skaftdammsugare är i princip "värdelösa".
Iallafall i batteritid där det påstås i testerna att för att nå resultat måste man köra de på högsta effekten och då tar batteriet slut på mellan 7 och 10 minuter, vilket ju gör det svårt att hinna städa ett hus på...! :-o
Ska väl egentligen inte betvivla Råd & Rön tester, men är det verkligen så här illa???
Dysons mattmunstycke borstar heltäckningsmattor och orientaliska mattor betydligt renare än vår Miele. Möbelmunstycket rengör madrasser, soffor mm effektivt.
Vi har en V8 med ett uppgraderat batteri sedan flera år. Min sambo har lite städmani och kör minst 20 minuter om dagen med Dyson.
Har en Miele traditionell dammsugare som åker fram när lite grövre partiklar skall avlägsnas. En Kärcher grovdammsugare för ännu grövre och skitigare partiklar, typ sågspån, aska mm.
Har du sett klippen från det testet TS hänvisar till? Fanns för nån dag sedan på tv4.arneri68 skrev:
Problemet med testerna är att de bara provar sugförmågan, medan Dysons styrka är de roterande borstarna som sopar upp damm och hår. Tex Dysons golvmunstycke borstar upp damm från en hård golvyta där ett traditionellt munstycke bara suger upp dammråttorna.
Dysons mattmunstycke borstar heltäckningsmattor och orientaliska mattor betydligt renare än vår Miele. Möbelmunstycket rengör madrasser, soffor mm effektivt.
Vi har en V8 med ett uppgraderat batteri sedan flera år. Min sambo har lite städmani och kör minst 20 minuter om dagen med Dyson.
Har en Miele traditionell dammsugare som åker fram när lite grövre partiklar skall avlägsnas. En Kärcher grovdammsugare för ännu grövre och skitigare partiklar, typ sågspån, aska mm.
Testet som genomfördes är tvärtemot vad du säger. Testet testade diverse utmaningar. Ej bara sugkraft.
Vi hade det när vi var små. Min mor tyckte mest den var jobbig. Lång slang behövdes för att komma åt överallt, jobbig att förvara. Sen pajjade något som var svårt och dyrt att få tag på.P Peter787 skrev:Centraldammsugare slår alla alternativ.
Virvlar inte upp damm med utblåsningsluften, stor behållare, bara en lätt slang och ev. skaft, bra sugkraft, faktiskt mycket bättre nu när EU begränsat eleffekten för vanliga dammsugare 🙄.
Nackdelen är att det troligtvis är omöjligt att installera i lägenheter och kan vara omständigt att efterinstallera i villor.
Lång slang behövs inte om man har utag i varje rum så hade vi men man var ju fortfarande behov av förfvara den nån stansF Fideliox skrev:
Haft centraldammsugare men helt värdelöst med lång slang…. Vanlig dammsugare funkar ju bra men sladden sluter alltid på hörnen vid t ex köksöar. Om man inte har heltäckningsmattor över hela huset så ser jag inte riktigt behovet. Fast självklart har jag inte en.
Den som används är en Dyson V8. Perfekt! Har köpt nytt större batteri, munstycke samt filter. Kostar några 100-lappar på AliExpress. Kör utan problem cirka 160 kvm.
Två hunear hemma och en långhårig fru. Alla fäller i omgångar. 😎
Den som används är en Dyson V8. Perfekt! Har köpt nytt större batteri, munstycke samt filter. Kostar några 100-lappar på AliExpress. Kör utan problem cirka 160 kvm.
Två hunear hemma och en långhårig fru. Alla fäller i omgångar. 😎
Jag har sett Tv4 klippet nu och resultatet var inte tvärtemot. Han säger att borstarna är bra på mattor och att de även lyfter damm från plana ytor, dock inte klinkers med djupt liggande fogar.M MasMats skrev:
Det de inte säger är att borstmunstyckena körs oftast med fördel på lägsta effekt.
Du tycks blanda ihop utlåtandet om tidiga generationer skaftdammsugare och Dyson.
När nästa nummer av Råd & Rön publiceras i Readly skall jag läsa hela testet.
Medlem
· Halland
· 4 595 inlägg
Jag har en Bosch Unlimited Serie 8 med 18V Power for All utbytbara batterier. Dessa batterier går att använda för andra maskiner. Dyr, men fantastisk. Ok, du behöver fortfarande en garagedammsugare för de riktigt tunga jobben, men för vardaglig rengöring duger Bosch:en bra.
Gå upp ett steg från skaftdammsugare till Bosch Unlimited eller Dyson så kommer du att bli nöjd.
Gå upp ett steg från skaftdammsugare till Bosch Unlimited eller Dyson så kommer du att bli nöjd.
Min upplevelse av råd o röns dammsugartester är att de är rätt traditionstyngda och rakt av jämför med en ”vanlig” men helt missar att de kanske inte är utformade utifrån exakt samma behovsbild. Gäller också deras tester av dammsugarrobotar som kan togspgas pga att de inte kommer in i ett hörn eller när den fastnade under en soffa (en soffa som en vanlig dammsugare inte skulle kommit under)
Det är bra i lut men man behöver nog göra lite egen värdering. Skulle varit sjukt dammigt här om jag inte bara kunde trycka igång roboten när jag går hemifrån
Det är bra i lut men man behöver nog göra lite egen värdering. Skulle varit sjukt dammigt här om jag inte bara kunde trycka igång roboten när jag går hemifrån
Jag tycker skaftdammsugaren är smidig och ffa lättare att plocka fram.
Min favorit är dock en gammal Electrolux (1800W) om man ska dammsuga hela huset.
Så därför ber frun mig damsuga hela huset med den. :-/
Fruns favorit har länge varit skaftdamsugare.
Vi har nu en Roidmi med lite olika munstycken och olika borstar mattor och hårda golv.
Möbelmunstycket funkar förvånansvärt bra att rengöra soffan efter hunden hoppat upp med smutsiga fuktiga grusiga tassar.
Kvaliten är väl som man kan förvänta sig av ett kinesiskt märke.
Fick modifiera vanliga munstycket lite för att ta loss hjulen enklare, så man får bort hår som gör att de inte snurrar. Men efter nåra år är ändå hjulen plattslitna, så de inte kan snurra.
Borsten för mattor faller delvis isär.
Lite glapp i rör.
En av batteriindikatorns LEDar lyser sällan vilket är lite störande.
Min favorit är dock en gammal Electrolux (1800W) om man ska dammsuga hela huset.
Så därför ber frun mig damsuga hela huset med den. :-/
Fruns favorit har länge varit skaftdamsugare.
Vi har nu en Roidmi med lite olika munstycken och olika borstar mattor och hårda golv.
Möbelmunstycket funkar förvånansvärt bra att rengöra soffan efter hunden hoppat upp med smutsiga fuktiga grusiga tassar.
Kvaliten är väl som man kan förvänta sig av ett kinesiskt märke.
Fick modifiera vanliga munstycket lite för att ta loss hjulen enklare, så man får bort hår som gör att de inte snurrar. Men efter nåra år är ändå hjulen plattslitna, så de inte kan snurra.
Borsten för mattor faller delvis isär.
Lite glapp i rör.
En av batteriindikatorns LEDar lyser sällan vilket är lite störande.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 340 inlägg
Har också en Electrolux 1800w, lång sladd så klarar hela huset från ett uttag.
Sladdlösa Electroluxen står lägligt i hallen så den är klart snabb att rycka fram
Sladdlösa Electroluxen står lägligt i hallen så den är klart snabb att rycka fram