Jag har förnärvande en kandidatexamen i elektroteknik och undrar vad som skulle krävas för att utöka mina befogenheter till att få utföra EL-arbeten utan att behöva anlita en elektriker?

Dom krav som ställs för att få AB behörighet (som är den lägsta behörighetsklassen för att utföra allmänna installationsarbeten) hittar du på Elsäkerhetsverkets hemsida. Jag vet inte vad som ingår i din utbildning men du behöver säkert några års allsidig praktik (krav) samt kompletterande utbildningar tex. inom installationsteknik, föreskrifter mm

ullet
Läser man i länken verkar det ju som att man behöver två års praktik efter utbildningen, det är väl det som är största hindret för den som vill ha det vid sidan om ett annat jobb. Skulle det handla om enbart utbildning skulle det ju vara enklare att genomföra.

//Ullet som också har en utbildning i elektroteknik och gärna skulle fixa en behörighet för att kunna göra mindre jobb hemma.

Håller med.
Elektrikerskrået har lyckats jättebra med att skydda sina medlemmar.

Med samma tankesätt som el:arna är det märkligt att man får byta hjul på sin egen bil.
Eller byta bromsbelägg.
Eller elda i sn egen vedpanna...

Jag har gjort samma teori som elarna läser på gymnasiet och det är bara det f-rbannade d.. praktik-kravet som återstår.

Nu kommer iofs snart någon troende att försvara strukturen med att det är så ovanligt svårt att inse sina begränsningar just vad gäller el att detta är logiskt, riktigt och rätt.

Fixa ett prövningsförfarande.
De som klarar provet, samma för gymnasieelarna och "privatister", får koppla delmängder av elinstallationen. Jag skulle tom kunna köpa att det fanns ett besiktningskrav efter avslutat arbete.

llehs skrev:
Fixa ett prövningsförfarande.
De som klarar provet, samma för gymnasieelarna och "privatister", får koppla delmängder av elinstallationen.
Bara för att stämma i bäcken: Elsäkerhetsverket kommer att göra prov med "prov" nu i höst i samband med att man lägger om behörighetssystemet. Bo tipsade om detta i annan tråd, men hittar inte länken. Detta skall i så fall ge ABL.

Mikael_L
OCH än en gång, det är INTE ELEKTRIKERNA som ev skyddas av nått skrå utan Installatörerna. Det är en stor skillnad mellan att vara elektriker och behörig installatör.
När ska folk fatta skillnaden?????

Analogi som är lätt att komma ihåg:

Behörig = den som innehar körkortet

Elektriker = Den som kör alla fordon, anställd i en firma där "någon" har körkort, men saknar eget körkort... (Kallas också "yrkesman" ibland).

Elmont: AB är väl ändå den högsta behörigheten ?, innefattar ju både låg och högspänning.

Salle

Mikael_L
Salle60 skrev:
Elmont: AB är väl ändå den högsta behörigheten ?, innefattar ju både låg och högspänning.

Salle
Och samtidigt den lägsta ... ;)

Fast det finns ju iofs ABL som har begränsningen max 1000V huvudspänning.
Men det är lätt att råka säga/skriva bara AB och helt enkelt klumpa ihop dom.

BB1 är så låg behörighet att det knappast kan sägas ge "behörighet för att utföra allmänna installationsarbeten".

Det är onekligen rätt få "körkortsklasser" för ett såpass brett område som hela starkströmsområdet innefattar.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.