2 378 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
skaderisk prisolrör
hallå ! Nästa knepiga fråga. Jag har sågat och lagt ner prisolrör i betonggolvet i tvättstugan. (Fattigmansgolvvärme) Jag har funderingar på att skala isoleringen på ovansidan för att få värme uppåt. Sedan flytspackla och klinkers. Min fråga är om syret i betongen skadar kopparn i röret. Vilket det kan göra inuti rör vid stillestånd,påfyllnad etc. Är det någon som vet med bestämdhet?
Mina golvrör ligger sist i elementslingan och blir därför inte särsklt vama, sedan har jag koppling med balofixer så att jag kan avleda golvet om det skulle bli för varmt. Min fråga var om kopparrören tar skada av att ligga "nakna" i flytspacklet. Det är ju inte ovanligt med ingjutna prisolrör med isoleringsplasten kvar
Detta verkar rätt knasigt och jag vet inget om det du vill ha reda på så jag loggar ur denna tråd.
Jag kan dock inte undgå att dra mig till minnes en gammal slogan från Assar-serien av Uffe Lundquist: Baron Bosse pratar om Botong: "Både dyrare och betydligt sämre än vanlig betong" :-/
Jag kan dock inte undgå att dra mig till minnes en gammal slogan från Assar-serien av Uffe Lundquist: Baron Bosse pratar om Botong: "Både dyrare och betydligt sämre än vanlig betong" :-/
Mest för att avsluta tråden och informera intresserade så har jag fått svar på min fråga på annat håll. Vilket lyder:
Hej, du kan lugnt skala bort isoleringen på dina prisolrör. Kopparoxiden som bildas på röret skyddar mot vidare korrosion. Jämför med koppartak. Röret kommer ju dessutom att ligga inkapslat i betongen.
Hej, du kan lugnt skala bort isoleringen på dina prisolrör. Kopparoxiden som bildas på röret skyddar mot vidare korrosion. Jämför med koppartak. Röret kommer ju dessutom att ligga inkapslat i betongen.
Klicka här för att svara