Tjena.
Har en fråga till forumet som jag hoppas att jag kan få hjälp med. Har en kolonistuga som har vatten året om med en värmekabel installerad. Nu var vi även tvungna att installera egna vattenmätare och det gjorde i måndags av en firma. Det blev en firma som styrelsen hade fixat och dom skulle fixa detta i 25 av husen till ett förbestämt pris.
Efter jobbet va klart så talade den styrelse medlemmen som hade haft hand om detta om att firman som satt in värmekabel hade gjort fel och när dom hade börjat dra i rören så började det bla läcka lite. Firman hade även satt i värmekabel i en 90° böj och detta va inte heller tillåtet enligt den nya firman.
När jag kom hem och inspekterade jobbet så upptäckte jag direkt att det läckte något och att röret från väggen vart borta och en del slang stack in i badrummet. Tänkte även att det är bäst att titta så att värmekabeln funkar så satte på den och lät den gå under natten. Dagen efter så kom firman tillbaks och drog åt röret och då påpekade jag att jag trodde att kabeln va sönder. Nu har jag en elektriker som skall komma o mäta kabeln imon för att konstatera det eventuella felet men jag är rätt säker då röret innan blev varmt. Då är vädret i Göteborg iaf över 10 grader i dagsläget.
Nu till min fråga:
Vad kan jag begära av firman? Har ju nu ingen chans att reklamera till den gamla firman längre. Vad är rimligt? Vad säger lagen?
Den nya firman har inte nämnt mer än att jag skulle ta hit en elektriker som skulle konstatera felet. Nu har jag en kontakt som gör detta billigt men ändå. Är väldigt orolig för detta då det kommer bli stora problem utan en fungerade värmekabel i vinter..
Tack på förhand och sorry för det röriga inlägget!