Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Ska vi lägga 3-stavig ask eller ek?

1. S
    Medlem · Stockholms län · 1 inlägg

Stefan&Anna

Medlem
    Hej,
    Vi är på gång att bygga ett nytt hus. Ett av valen som vi nu behöver göra är att bestämma oss för om vi ska ha ett golv i ask eller i ek. Det ekgolv som ingår är Sienna mattlack från Kährs. Vi har möjlighet att byta till ett 3-stavig askgolv, till exempel Skagen eller Stockholm.

Vi vill egentligen inte ha ett ekgolv, men känner oss lite osäkra på asken som "yta" i hela huset och som material. Dessutom funderar vi på vad vi ska ha för material/färg i trappen om vi väljer ett askgolv. Den är ek i standardutförande.

Ni som har valt askgolv; Varför gjorde ni det? Är ni nöjda/missnöjda? Hur har golvet stått sig? Vad har ni gjort för andra val för att "matcha" asken?

Om någon valt Skagen - hur "livligt" upplever man golvet när man har det på en stor yta?

/Anna & Stefan

2. 5.2 racing
    Medlem · götaland · 2 040 inlägg

5.2 racing

Medlem
    Var helt inne på ask till hela vårt hus, men fegade ur när jag insåg att ingen annan har valt det. Slutade med ek, och är glad för det. Inget ont om ask, men det känns mer klassiskt med ek.

3. J
    Medlem · Skåne · 185 inlägg

Jessica Pessica

Medlem
    Det beror väl på vad för slags känsla ni vill förmedla och förnimma i ert hus? Vi har Kärhs ek Copenhagen i alla rum utom ett där vi valde Ask. Jag hade mycket väl kunnat välja Ask (minns fn inte vilken sort det var, Kärhs- det är ganska ljust och inga större färgskiftningar) till hela huset, det är ju betydligt ljusare än ek. Visst kan man ha ektrapp (eller eklaserad furutrappa som de flesta erbjuder) för det bryter av så pass att det inte stör. Fast hade jag fått välja hade jag kanske valt en vit trappa ELLER svartlaserad. Jag gillar den blonda, fräscha skandinaviska looken som Ask ger. Till nackdel är väl att smutsen ses snabbare på ett så ljust golv...
    Det är helt och hållet en smaksak, hårdhetsmässigt ligger de väl på ett och samma.
    ALLA väljer ek kanske för att de inte vågar, ek är klassiskt och åldras fint men ask är också fint!!!
    Våga vägra ek, ibland :)

mvh

4. J
    Medlem · Skåne · 185 inlägg

Jessica Pessica

Medlem
    Kikade på bilderna, det är garanterat Stockholm vi har. Det har legat i 2 år nu i ett rum med em sol, fortfarande fint & ljust.

mvh

5. K
    Medlem · Blekinge · 189 inlägg

krukan

Medlem
    Förra ägarna till vårt hus la in ask i hela bottenvåningen för ca 5 år sedan och det har nu gulnat rejält. Såg när vi tog bort trösklarna hur ljust det var från början, stor skillnad. Nu vet jag inte vad det var för märke på golvet eller kvaliten på behandling, men fråga efter behandling om du ska ta ask och vill undvika gulning.

lycka till

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.